Tématem bakalářské práce je Spolupráce mateřské a základní školy při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy. Úkolem předškolního vzdělávání je dát dítěti kvalitní základy pro další vzdělávání a připravit na úspěšný vstup do základní školy. K tomu, aby byl přechod dítěte z mateřské školy na základní školu plynulý, je zapotřebí spolupráce mezi oběma školskými zařízeními. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá významem předškolního vzdělávání, osobností předškolního pedagoga, výchovou a vzděláváním dítěte před nástupem do základní školy, rodinou a spoluprací rodiny s mateřskou školou, adaptací dítěte z mateřské školy na první stupeň školy základní, vývojem předškolního dítěte a otázkou školní zralosti. Dále pak potřebami dítěte v první třídě, rolí školáka, emočními problémy školáků a učitelem na 1. stupni ZŠ. Praktická část je zaměřena na zmapování spolupráce v mateřských, základních a malotřídních školách Plzeňského regionu. Pro výzkumné šetření byl použit kvalitativní výzkum. Šetření bylo provedeno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Participanty byly učitelky z mateřských a základních škol Plzeňského kraje.
Annotation in English
The topic of the work is Cooperation of kindergarten and primary school in the preparation of pre-school children for primary school. The task of this pre-school education is to provide qualitative foundations for further education and to prepare the child for successful admission to primary school. Cooperation between the two educational establishments is necessary for the child to have a smooth transition from kindergarten to primary school. The bachelor thesis consists of two parts. The theoretical part engages with the meaning of preschool education, with the personality of the preschool educator, the upbringing and education of the child before entering the primary school, family and its cooperation with the kindergarten, the childs adaptation from the kindergarten into the primary school, development of the preschool child and the question of school maturity. As next the childs needs in grade one, the role of a pupil, emotional difficulties of the young pupil and teacher in grade one of the primary school. The practical part is focused on mapping the cooperation of kindergartens, primary and small-town schools in the Pilsen region. For this inquiry a quality research was used. This research was carried out with the help of a half-structured conversation. The participants were teachers from kindergartens and primary schools of the Pilsen Region.
Keywords
adaptace, pedagog na prvním stupni základní školy, předškolní pedagog, rodina, školní zralost
Keywords in English
adaptation, school-teacher in grade one of the primary school, preschool educator, family, school maturity
Length of the covering note
68
Language
CZ
Annotation
Tématem bakalářské práce je Spolupráce mateřské a základní školy při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy. Úkolem předškolního vzdělávání je dát dítěti kvalitní základy pro další vzdělávání a připravit na úspěšný vstup do základní školy. K tomu, aby byl přechod dítěte z mateřské školy na základní školu plynulý, je zapotřebí spolupráce mezi oběma školskými zařízeními. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá významem předškolního vzdělávání, osobností předškolního pedagoga, výchovou a vzděláváním dítěte před nástupem do základní školy, rodinou a spoluprací rodiny s mateřskou školou, adaptací dítěte z mateřské školy na první stupeň školy základní, vývojem předškolního dítěte a otázkou školní zralosti. Dále pak potřebami dítěte v první třídě, rolí školáka, emočními problémy školáků a učitelem na 1. stupni ZŠ. Praktická část je zaměřena na zmapování spolupráce v mateřských, základních a malotřídních školách Plzeňského regionu. Pro výzkumné šetření byl použit kvalitativní výzkum. Šetření bylo provedeno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Participanty byly učitelky z mateřských a základních škol Plzeňského kraje.
Annotation in English
The topic of the work is Cooperation of kindergarten and primary school in the preparation of pre-school children for primary school. The task of this pre-school education is to provide qualitative foundations for further education and to prepare the child for successful admission to primary school. Cooperation between the two educational establishments is necessary for the child to have a smooth transition from kindergarten to primary school. The bachelor thesis consists of two parts. The theoretical part engages with the meaning of preschool education, with the personality of the preschool educator, the upbringing and education of the child before entering the primary school, family and its cooperation with the kindergarten, the childs adaptation from the kindergarten into the primary school, development of the preschool child and the question of school maturity. As next the childs needs in grade one, the role of a pupil, emotional difficulties of the young pupil and teacher in grade one of the primary school. The practical part is focused on mapping the cooperation of kindergartens, primary and small-town schools in the Pilsen region. For this inquiry a quality research was used. This research was carried out with the help of a half-structured conversation. The participants were teachers from kindergartens and primary schools of the Pilsen Region.
Keywords
adaptace, pedagog na prvním stupni základní školy, předškolní pedagog, rodina, školní zralost
Keywords in English
adaptation, school-teacher in grade one of the primary school, preschool educator, family, school maturity
Research Plan
Tématem práce je "Spolupráce mateřské a základní školy při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy".
Cílem práce je zjistit provázanost spolupráce mezi navazujícími vzdělávacími institucemi při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy a jak si případně možnosti spolupráce představují pedagogové. Zmapovat výzkumný problém v mateřských, základních a malotřídních školách Plzeňského regionu.
Pro výzkumné šetření bude použita metoda hloubkového nestrukturovaného rozhovoru, rozhovor bude veden odděleně z důvodu zjištění informací na danou tématiku pohledem učitelek z mateřských škol a učitelek 1. stupně škol základních. Půjde o kvalitativní šetření.
Research Plan
Tématem práce je "Spolupráce mateřské a základní školy při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy".
Cílem práce je zjistit provázanost spolupráce mezi navazujícími vzdělávacími institucemi při přípravě předškolních dětí na vstup do základní školy a jak si případně možnosti spolupráce představují pedagogové. Zmapovat výzkumný problém v mateřských, základních a malotřídních školách Plzeňského regionu.
Pro výzkumné šetření bude použita metoda hloubkového nestrukturovaného rozhovoru, rozhovor bude veden odděleně z důvodu zjištění informací na danou tématiku pohledem učitelek z mateřských škol a učitelek 1. stupně škol základních. Půjde o kvalitativní šetření.
Recommended resources
ALLEN, Eileen K. a MAROTZ, Lyn R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4
ANDERSON, Jean. Dobrý start do školy: Jak můžete připravit vašemu dítěti dobrý vstup do školy. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-852-8266-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8799-x.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 2001. Psyché (Grada). ISBN 80-717-8585-7.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2038-8.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-359-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
MURPHY-WITT, Monika a Petra STAMER-BRANDT. Připravte své dítě do života: osm klíčových dovedností - jak je můžete svému dítěti zprostředkovat a jak si je může dítě s vaší pomocí osvojit. Praha : Grada, 2007. Clever life. ISBN 978-80-247-2082-1.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál, 2003. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-717-8847-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
Recommended resources
ALLEN, Eileen K. a MAROTZ, Lyn R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4
ANDERSON, Jean. Dobrý start do školy: Jak můžete připravit vašemu dítěti dobrý vstup do školy. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-852-8266-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Václav MERTIN. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8799-x.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 2001. Psyché (Grada). ISBN 80-717-8585-7.
KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2038-8.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-359-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Grada, 1998. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
MURPHY-WITT, Monika a Petra STAMER-BRANDT. Připravte své dítě do života: osm klíčových dovedností - jak je můžete svému dítěti zprostředkovat a jak si je může dítě s vaší pomocí osvojit. Praha : Grada, 2007. Clever life. ISBN 978-80-247-2082-1.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál, 2003. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-717-8847-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.