V diplomové práci byl vytvořen výukový program pro interaktivní tabuli využitelný v hodinách přírodopisu na 2. stupni základní školy.
Prezentace programu byla provedena v sedmých ročnících třech základních škol. Na těchto školách byl proveden srovnávací výzkum, formou didaktického testu, který porovnával úroveň znalostí žáků, kteří absolvovali výuku s využitím interaktivního programu a u žáků, kteří absolvovali výuku stejného učiva formou frontální výuky.
K diplomové práci je přiloženo DVD s vlastní výukovou prezentací pro interaktivní tabuli a tištěný manuál k ovládání programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a creating educational programmes for interactive boards usable in Science lessons at higher level of primary schools.
Programme presentation was made in the seventh form of three primary school, where also a comparative research in the form of didactic test was placed. The aim of this test was to compare a knowledge level of pupils who were taught by the interactive programme, and those pupils who were taught by the traditional form of frontal teaching.
The thesis is supplemented by a DVD with educational presentation for interactive boards and a printed manual necessary for the control of the programme.
interactive teaching, interactive programme, teaching method, inquiry based education, didactic test
Rozsah průvodní práce
93 s. (12 410 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci byl vytvořen výukový program pro interaktivní tabuli využitelný v hodinách přírodopisu na 2. stupni základní školy.
Prezentace programu byla provedena v sedmých ročnících třech základních škol. Na těchto školách byl proveden srovnávací výzkum, formou didaktického testu, který porovnával úroveň znalostí žáků, kteří absolvovali výuku s využitím interaktivního programu a u žáků, kteří absolvovali výuku stejného učiva formou frontální výuky.
K diplomové práci je přiloženo DVD s vlastní výukovou prezentací pro interaktivní tabuli a tištěný manuál k ovládání programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a creating educational programmes for interactive boards usable in Science lessons at higher level of primary schools.
Programme presentation was made in the seventh form of three primary school, where also a comparative research in the form of didactic test was placed. The aim of this test was to compare a knowledge level of pupils who were taught by the interactive programme, and those pupils who were taught by the traditional form of frontal teaching.
The thesis is supplemented by a DVD with educational presentation for interactive boards and a printed manual necessary for the control of the programme.
interactive teaching, interactive programme, teaching method, inquiry based education, didactic test
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představit žákům ZŠ moderním způsobem strom v kontextu jeho funkcí v krajině a významu pro člověka, a to s využitím audiovizuální a počítačové techniky. Výstupem by měla být výuková prezentace pro interaktivní tabuli. Obsahově bude autorka vycházet z učiva ZŠ. Vysvětlované pojmy se bude snažit prezentovat poutavě, nenásilnou formou, s využitím ilustrací a audiovizuálních záznamů, v ekologických souvislostech a v návaznosti na mezipředmětové vztahy. Práce předpokládá velký podíl vlastního autorčina tvořivého přístupu. Ve výukové prezentaci se předpokládá začlenění interaktivních prvků, kdy sami žáci budou aktivně spoluvytvářet výukovou prezentaci (v rámci možností interaktivní tabule). Vytvořená výuková prezentace by měla být využitelná ve výuce ZŠ, event. pro činnost center ekologické výchovy. V rámci diplomové práce bude proveden také srovnávací výzkum, kdy bude formou testu porovnávána úroveň znalostí u žáků , kteří absolvovali výuku s využitím autorčiny prezentace a u žáků které absolvovali výuku shodných pojmů formou frontální výuky, bez využití prezentace s interaktivními prvky. Kromě tištěného textu bude součástí DP také CD s vlastní výukovou prezentací pro interaktivní tabuli.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představit žákům ZŠ moderním způsobem strom v kontextu jeho funkcí v krajině a významu pro člověka, a to s využitím audiovizuální a počítačové techniky. Výstupem by měla být výuková prezentace pro interaktivní tabuli. Obsahově bude autorka vycházet z učiva ZŠ. Vysvětlované pojmy se bude snažit prezentovat poutavě, nenásilnou formou, s využitím ilustrací a audiovizuálních záznamů, v ekologických souvislostech a v návaznosti na mezipředmětové vztahy. Práce předpokládá velký podíl vlastního autorčina tvořivého přístupu. Ve výukové prezentaci se předpokládá začlenění interaktivních prvků, kdy sami žáci budou aktivně spoluvytvářet výukovou prezentaci (v rámci možností interaktivní tabule). Vytvořená výuková prezentace by měla být využitelná ve výuce ZŠ, event. pro činnost center ekologické výchovy. V rámci diplomové práce bude proveden také srovnávací výzkum, kdy bude formou testu porovnávána úroveň znalostí u žáků , kteří absolvovali výuku s využitím autorčiny prezentace a u žáků které absolvovali výuku shodných pojmů formou frontální výuky, bez využití prezentace s interaktivními prvky. Kromě tištěného textu bude součástí DP také CD s vlastní výukovou prezentací pro interaktivní tabuli.
Seznam doporučené literatury
Učebnice Přírodopisu pro ZŠ\\
Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha\\
Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha\\
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
Seznam doporučené literatury
Učebnice Přírodopisu pro ZŠ\\
Procházka a kol., 1998.: Fyziologie rostlin, Academia Praha\\
Larcher W.,1988: Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha\\
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU