Tato diplomová práce se zabývá problémem kyberšikany na základní škole a jeho zařazením do výuky mediální výchovy. Teoretická část je rozdělena do dvou částí. V první části se zabývá specifiky mediální výchovy tak, jak jsou definovány v RVP ZV. Dále zmiňuje v současné době aktuální doporučené očekávané výstupy, které v oblasti mediální výchovy zahrnují i problematiku bezpečného užívání internetu a mobilních telefonů ve výuce. Druhá část je věnována kyberšikaně s ohledem na její aktuálnost a odlišnost od šikany klasické. Důraz je kladen na způsoby prevence, možná řešení i na seznámení se skutečnými příběhy.
Praktická část nejprve popisuje okolnosti vzniku vyučovacích hodin, následuje konkrétní zpracování šesti na sebe navazujících vyučovacích jednotek a následné zhodnocení průběhu výuky, které je podložené zpětnou vazbou a připomínkami žáků.
Cílem mé práce je ukázat možný způsob realizace výuky kyberšikany v rámci mediální výchovy a také poukázat na důležitost zavádění této problematiky do výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the problem of cyberbullying at basic schools and its place in the lessons of media education. The theoretical part is divided into two parts. The first part handles with the specification of lessons of media education as they are defined in the ?RVP ZV?. It also mentions the recommended expected outputs which in the field of media education include also the problem of safe using of the internet and mobile phones at schools. The second part handles with cyberbullying considering its actuality and differences from the classic bullying. The methods of preventing and possible solutions are emphasized as well as the introduction of some stories from the reality.
The practical part describes the circumstances of creating the lessons. This is followed by the description of six linked lessons and the evaluation of the process of the education. The evaluation is based on the feed-back from the students and their suggestions.
The aim of my Diploma Thesis is to show a possible way of the realisation of lessons including the problem of cyberbullying in the lessons of media education. I also wanted to refer to the importance of bringing this problem to basic schools.
cyberbullying, media education,safe internet, recommended expected outputs
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problémem kyberšikany na základní škole a jeho zařazením do výuky mediální výchovy. Teoretická část je rozdělena do dvou částí. V první části se zabývá specifiky mediální výchovy tak, jak jsou definovány v RVP ZV. Dále zmiňuje v současné době aktuální doporučené očekávané výstupy, které v oblasti mediální výchovy zahrnují i problematiku bezpečného užívání internetu a mobilních telefonů ve výuce. Druhá část je věnována kyberšikaně s ohledem na její aktuálnost a odlišnost od šikany klasické. Důraz je kladen na způsoby prevence, možná řešení i na seznámení se skutečnými příběhy.
Praktická část nejprve popisuje okolnosti vzniku vyučovacích hodin, následuje konkrétní zpracování šesti na sebe navazujících vyučovacích jednotek a následné zhodnocení průběhu výuky, které je podložené zpětnou vazbou a připomínkami žáků.
Cílem mé práce je ukázat možný způsob realizace výuky kyberšikany v rámci mediální výchovy a také poukázat na důležitost zavádění této problematiky do výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the problem of cyberbullying at basic schools and its place in the lessons of media education. The theoretical part is divided into two parts. The first part handles with the specification of lessons of media education as they are defined in the ?RVP ZV?. It also mentions the recommended expected outputs which in the field of media education include also the problem of safe using of the internet and mobile phones at schools. The second part handles with cyberbullying considering its actuality and differences from the classic bullying. The methods of preventing and possible solutions are emphasized as well as the introduction of some stories from the reality.
The practical part describes the circumstances of creating the lessons. This is followed by the description of six linked lessons and the evaluation of the process of the education. The evaluation is based on the feed-back from the students and their suggestions.
The aim of my Diploma Thesis is to show a possible way of the realisation of lessons including the problem of cyberbullying in the lessons of media education. I also wanted to refer to the importance of bringing this problem to basic schools.
cyberbullying, media education,safe internet, recommended expected outputs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na didaktiku a metodiku průřezového tématu mediální výchova ve vztahu k zásadám bezpečného užívání síťových médií (internetu) u žáků druhého stupně základní školy. Po úvodním vymezení průřezového tématu mediální výchova v RVP a zejména ve školních vzdělávacích programech se autorka bude soustředit na rozbor konkrétních problémů kyberšikany, se kterými se setkávají žáci na základní škole. Ve druhé části práce autorka navrhne několik vyučovacích jednotek, ve kterých by se žáci seznamovali s riziky používání síťových médií i s pravidly bezpečnosti a prevence.\\
1. Úvod\\
2. Specifika zavádění průřezového tématu mediální výchova na základní škole\\
3. Téma kyberšikany a mediální výchova\\
4. Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení\\
5. Rizika spojená s používáním síťových médií\\
6. Zpracování konkrétních vyučovacích hodin, evaluace\\
7. Závěr\\
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na didaktiku a metodiku průřezového tématu mediální výchova ve vztahu k zásadám bezpečného užívání síťových médií (internetu) u žáků druhého stupně základní školy. Po úvodním vymezení průřezového tématu mediální výchova v RVP a zejména ve školních vzdělávacích programech se autorka bude soustředit na rozbor konkrétních problémů kyberšikany, se kterými se setkávají žáci na základní škole. Ve druhé části práce autorka navrhne několik vyučovacích jednotek, ve kterých by se žáci seznamovali s riziky používání síťových médií i s pravidly bezpečnosti a prevence.\\
1. Úvod\\
2. Specifika zavádění průřezového tématu mediální výchova na základní škole\\
3. Téma kyberšikany a mediální výchova\\
4. Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení\\
5. Rizika spojená s používáním síťových médií\\
6. Zpracování konkrétních vyučovacích hodin, evaluace\\
7. Závěr\\
Seznam doporučené literatury
Burton, G., Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B§P\\
Green, G.H., Cotter, C.(2000): Přestaňte být manipulováni. Praha: Pragma\\
McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon\\
McLuhan, M. (2000): Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání\\
www.bezpecnyinternet.cz\\
www.ovce.sk\\
Seznam doporučené literatury
Burton, G., Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B§P\\
Green, G.H., Cotter, C.(2000): Přestaňte být manipulováni. Praha: Pragma\\
McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon\\
McLuhan, M. (2000): Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání\\
www.bezpecnyinternet.cz\\
www.ovce.sk\\