Diplomová práce je zaměřena na specifickou práci učitele na 1.stupni ZŠ v souvislosti s projevy chování, které jsou typické pro děti s ADHD. Teoretická část přibližuje 1. stupeň ZŠ, dítě mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, dále se věnuje vymezení pojmu ADHD, výskytu ADHD, příčinám vzniku a projevům ADHD.
Praktická část dipolomové práce analyzuje rozhovory s pedagogy, kteří se setkali s dítětem s ADHD během své pedagogické praxe. Dochází zde ke zjišťování způsobu práce pedagoga s projevy této poruchy ve školním prostředí 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on specific work of primary school teachers that is related to children with the symptoms of ADHD. The theoretical part describes primary school system, young school age children from the perspective of development psychology, further it deals with ADHD in terms of terminology, occurrence, origins of this disorder and description of symptoms ADHD.
The practical part of this thesis contains interviews with teachers which encountered children with ADHD during their working experience.It analyses ways of pedagogic work with this disorder in primary schools.
Klíčová slova
ADHD, hyperaktivita, nepozornost, impulzivita, dítě mladšího školního věku, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
ADHD, hyperactivity, inattention, impulsivity, young school age children, development psychology
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na specifickou práci učitele na 1.stupni ZŠ v souvislosti s projevy chování, které jsou typické pro děti s ADHD. Teoretická část přibližuje 1. stupeň ZŠ, dítě mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, dále se věnuje vymezení pojmu ADHD, výskytu ADHD, příčinám vzniku a projevům ADHD.
Praktická část dipolomové práce analyzuje rozhovory s pedagogy, kteří se setkali s dítětem s ADHD během své pedagogické praxe. Dochází zde ke zjišťování způsobu práce pedagoga s projevy této poruchy ve školním prostředí 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on specific work of primary school teachers that is related to children with the symptoms of ADHD. The theoretical part describes primary school system, young school age children from the perspective of development psychology, further it deals with ADHD in terms of terminology, occurrence, origins of this disorder and description of symptoms ADHD.
The practical part of this thesis contains interviews with teachers which encountered children with ADHD during their working experience.It analyses ways of pedagogic work with this disorder in primary schools.
Klíčová slova
ADHD, hyperaktivita, nepozornost, impulzivita, dítě mladšího školního věku, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
ADHD, hyperactivity, inattention, impulsivity, young school age children, development psychology
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na specifika práce učitele (postupů a strategií) na 1. stupni ZŠ v souvislosti s takovými projevy chování, které jsou typické pro ADHD.V teoretické části bude popsáno pojetí 1. stupně ZŠ, s důrazem na přístup k žákovi, bude popsáno dítě mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, definován pojem ADHD spolu se související pojmy a popsány projevy této poruchy v chování dítěte s ADHD.\\
V praktické části bude autorka zjišťovat, které projevy ADHD se u dětí na 1. stupni ZŠ vyskytují, jak na tyto projevy reagují učitelé, zda souvisí pojetí výuky učitele (frontální výuka, aktivizující metody, apod.) s frekvencí výskytu těchto projevů.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na specifika práce učitele (postupů a strategií) na 1. stupni ZŠ v souvislosti s takovými projevy chování, které jsou typické pro ADHD.V teoretické části bude popsáno pojetí 1. stupně ZŠ, s důrazem na přístup k žákovi, bude popsáno dítě mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie, definován pojem ADHD spolu se související pojmy a popsány projevy této poruchy v chování dítěte s ADHD.\\
V praktické části bude autorka zjišťovat, které projevy ADHD se u dětí na 1. stupni ZŠ vyskytují, jak na tyto projevy reagují učitelé, zda souvisí pojetí výuky učitele (frontální výuka, aktivizující metody, apod.) s frekvencí výskytu těchto projevů.
Seznam doporučené literatury
Drtílková, I.: Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD), Galén, Praha 2007.\\
Drtílková, I., Šerý, O.: Hyperkinetická porucha: ADHD, Galén, Praha 2007.\\
Goetz, M., Uhlíková, P.: ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele, Galén, Praha 2009.\\
Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině, Grada, Praha 2010.\\
Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivity: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky, Portál, Praha 2008.\\
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, Portál, Praha 2001.\\
Riefová, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Portál, Praha 2010.\\
Spilkov, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál, Praha 2005.\\
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi, Portál, Praha 1997.
Seznam doporučené literatury
Drtílková, I.: Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD), Galén, Praha 2007.\\
Drtílková, I., Šerý, O.: Hyperkinetická porucha: ADHD, Galén, Praha 2007.\\
Goetz, M., Uhlíková, P.: ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele, Galén, Praha 2009.\\
Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině, Grada, Praha 2010.\\
Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivity: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky, Portál, Praha 2008.\\
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, Portál, Praha 2001.\\
Riefová, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Portál, Praha 2010.\\
Spilkov, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál, Praha 2005.\\
Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi, Portál, Praha 1997.