Bakalářská práce popisuje využití výtvarného projevu v metodách trénování kognitivních funkcí seniorů. V teoretické části přináší souhrn poznatků o stárnutí a stáří a vysvětluje význam aktivizace seniorů v naší republice. Zabývá se také specifiky výtvarného vyjadřování a arteterapie se seniory.
V praktické části jsou popsány metody, využívající výtvarného projevu v posilování kognitivních funkcí, a to jak u seniorů se syndromem demence v rámci aktivizačního programu domova pro seniory, tak i u soběstačných seniorů žijících v domácím prostředí formou dobrovolného kursu trénování paměti. Autorka má snahu zjistit, do jaké míry a jakým způsobem můžeme v těchto programech uplatnit arteterapeutické prvky a metody tak, aby se oba přístupy navzájem obohatily, doplnily či umocnily.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of artistic expression in methods to train the cognitive functions of the elderly. The theoretical part includes a summary of findings about aging and old age and explains the importance of stimulating the elderly in our republic. It also deals with characteristic features of artistic expression and artheterapy for elderly.
In the practical part methods are described which exploit artistic expression in enhancing cognitive functions not only in elderly people with dementia within the framework of the stimulation programme in old people's homes but also, by means of voluntary memory training courses. The author tries to ascertain the extent how art therapy methods can be applied in these programmes in such a way that the two approaches could complement, supplement and enrich each other.
Bakalářská práce popisuje využití výtvarného projevu v metodách trénování kognitivních funkcí seniorů. V teoretické části přináší souhrn poznatků o stárnutí a stáří a vysvětluje význam aktivizace seniorů v naší republice. Zabývá se také specifiky výtvarného vyjadřování a arteterapie se seniory.
V praktické části jsou popsány metody, využívající výtvarného projevu v posilování kognitivních funkcí, a to jak u seniorů se syndromem demence v rámci aktivizačního programu domova pro seniory, tak i u soběstačných seniorů žijících v domácím prostředí formou dobrovolného kursu trénování paměti. Autorka má snahu zjistit, do jaké míry a jakým způsobem můžeme v těchto programech uplatnit arteterapeutické prvky a metody tak, aby se oba přístupy navzájem obohatily, doplnily či umocnily.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of artistic expression in methods to train the cognitive functions of the elderly. The theoretical part includes a summary of findings about aging and old age and explains the importance of stimulating the elderly in our republic. It also deals with characteristic features of artistic expression and artheterapy for elderly.
In the practical part methods are described which exploit artistic expression in enhancing cognitive functions not only in elderly people with dementia within the framework of the stimulation programme in old people's homes but also, by means of voluntary memory training courses. The author tries to ascertain the extent how art therapy methods can be applied in these programmes in such a way that the two approaches could complement, supplement and enrich each other.
Bakalářská práce bude zaměřena na způsoby využití arteterapie v kursech trénování paměti pro seniory. V teoretické části se autorka na základě publikovaných studií demografického vývoje v České republice i ve světě pokusí ukázat důležitost podpory aktivního přístupu seniorů k udržení svých mentálních schopností . V praktické studii bude autorka sledovat,jak může arteterapie přispět k atraktivitě, obohacení a účinnosti metod trénování paměti a kognitivních schopností u konkrétní skupiny seniorů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na způsoby využití arteterapie v kursech trénování paměti pro seniory. V teoretické části se autorka na základě publikovaných studií demografického vývoje v České republice i ve světě pokusí ukázat důležitost podpory aktivního přístupu seniorů k udržení svých mentálních schopností . V praktické studii bude autorka sledovat,jak může arteterapie přispět k atraktivitě, obohacení a účinnosti metod trénování paměti a kognitivních schopností u konkrétní skupiny seniorů.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R. Psychologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-85605-35-X.\\
KŘIVOHLAVÝ,J. Psychologie zdraví.Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-774-4.\\
KŘIVOHLAVÝ,J.,PREISS,M. Trénování paměti a kognitivních funkcí. Praha:Grada, 2009
ISBN 978-80-247-2738-7.\\
RUBINOVÁ, A. J. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha : Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-093-5.\\
SLAVÍK, J.(1998) Mezi arteterapií a výchovou - artefiletika.Psychologie dnes - časopis pro moderní psychologii(Propsy), prosinec 1998, 4,č. 10, s.14-16,ISSN 1211-5886.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. II. Dospělost a stáří, Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.\\
ZÁVORA,J.Salutogenetický charakter artefiletiky Jana Slavíka,Arteterapie - časopis České arteterapeutické asociace,červen 2010,č. 22-23,s.93-96, ISSN 1214-4460
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R. Psychologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-85605-35-X.\\
KŘIVOHLAVÝ,J. Psychologie zdraví.Praha: Portál 2003 ISBN 80-7178-774-4.\\
KŘIVOHLAVÝ,J.,PREISS,M. Trénování paměti a kognitivních funkcí. Praha:Grada, 2009
ISBN 978-80-247-2738-7.\\
RUBINOVÁ, A. J. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha : Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-093-5.\\
SLAVÍK, J.(1998) Mezi arteterapií a výchovou - artefiletika.Psychologie dnes - časopis pro moderní psychologii(Propsy), prosinec 1998, 4,č. 10, s.14-16,ISSN 1211-5886.\\
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. II. Dospělost a stáří, Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.\\
ZÁVORA,J.Salutogenetický charakter artefiletiky Jana Slavíka,Arteterapie - časopis České arteterapeutické asociace,červen 2010,č. 22-23,s.93-96, ISSN 1214-4460