Tato diplomová práce je zaměřena za zkoumání vlivu fonologických a morfologických dovedností na čtení u žáků I. stupně základní školy. Zkoumání vlivu morfologických dovedností na čtení bylo až donedávna ponecháno stranou zájmů výzkumníků.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou závislých proměnných (rychlost čtení, porozumění čtenému) i nezávislých proměnných (fonologické a morfologické dovednosti), osvětluje pojmy čtenářství a čtenářská gramotnost.
Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum těchto vlivů. Stanoveny jsou zde cíle i hypotézy, charakterizován je vzorek zkoumaných dětí. Popsány jsou zde také jednak testové metody, kterých bylo užito, jednak postup při zadávání testů. Především jsou ale uvedeny výsledky výzkumu a jejich interpretace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to research the influence of phonological and morphological awareness on reading of primary school children (second to fifth grade). Until recently, the research of morphological influence on reading had received little attention by researchers and educators.
The thesis is divided into two parts ? the theoretical and practical part. The theoretical part is concern with the characteristic of dependent variables (reading speed, reading comprehension) and independent variables (phonological and morphological awareness). It also sheds light on reading literacy.
The practical part is concern with the research of these effects. There have been set up the targets and hypotheses and characterized the sample of examined children. It has been also described the testing methods themselves, which had been used, as well as the procedure at the tests assignment. Especially the research results and their interpretation were introduced in the thesis.
Tato diplomová práce je zaměřena za zkoumání vlivu fonologických a morfologických dovedností na čtení u žáků I. stupně základní školy. Zkoumání vlivu morfologických dovedností na čtení bylo až donedávna ponecháno stranou zájmů výzkumníků.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou závislých proměnných (rychlost čtení, porozumění čtenému) i nezávislých proměnných (fonologické a morfologické dovednosti), osvětluje pojmy čtenářství a čtenářská gramotnost.
Praktická část je zaměřena na vlastní výzkum těchto vlivů. Stanoveny jsou zde cíle i hypotézy, charakterizován je vzorek zkoumaných dětí. Popsány jsou zde také jednak testové metody, kterých bylo užito, jednak postup při zadávání testů. Především jsou ale uvedeny výsledky výzkumu a jejich interpretace.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to research the influence of phonological and morphological awareness on reading of primary school children (second to fifth grade). Until recently, the research of morphological influence on reading had received little attention by researchers and educators.
The thesis is divided into two parts ? the theoretical and practical part. The theoretical part is concern with the characteristic of dependent variables (reading speed, reading comprehension) and independent variables (phonological and morphological awareness). It also sheds light on reading literacy.
The practical part is concern with the research of these effects. There have been set up the targets and hypotheses and characterized the sample of examined children. It has been also described the testing methods themselves, which had been used, as well as the procedure at the tests assignment. Especially the research results and their interpretation were introduced in the thesis.
Při osvojování řeči dítě zpracovává zvukové celky, které jsou nositeli významu. Při osvojování čtení však musí tyto celky rozložit na sublexikální jednotky, slabiky a hlásky, jež nejsou spojeny s významem. Mluví se o tzv. fonologickém uvědomění, které představuje jeden ze základních předpokladů pro úspěšný čtenářský vývoj. Do vztahu fonologického uvědomění a počátečního čtení zasahuje významně ortografie. V tzv. netransparentní ortografii, typické pro anglojazyčné či frankofonní prostředí, má fonologické uvědomění pozici téměř příčinnou, viz např. Badian et al., 1990; Bradley a Bryant, 1985; Jansky et al., 1989; Liberman, 1984. Proto testy fonologického uvědomění bývají v anglojazyčném či frankofonním prostředí považovány za jeden z hlavních prediktorů budoucího čtení a jeho případných poruch.\\
V českém jazykovém prostředí, vyznačeném blízkostí psané a mluvené formy řeči, však vztah fonologického uvědomění a počátečního čtení je volnější, jak naznačuje mj. i menší podíl tzv. fonologických dyslexií u nás oproti anglojazyčnému prostředí. Českojazyčné prostředí je v jistém smyslu doplňkové k anglojazyčnému: jestliže angličtina vyvíjí na čtenáře velké nároky fonologické, pak čeština je pro ně fonologicky velmi "přívětivá". Jestliže angličtina je charakterizována jednoduchou morfologií, pak čeština v tomto ohledu klade vysoké nároky.\\
Cílem práce je přispět k poznání vztahu mezi fonologickými dovednostmi, morfologickými dovednostmi a čtením v českojazyčném prostředí.\\
Diplomantka bude definovat čtenářský výkon jako závislou proměnnou, kterou vyjádří operacionálně pomocí standardizovaných testů. Jako nezávislé proměnné bude definovat fonologické a morfologické dovednosti vyjádřené opět operacionálně pomocí testových metod. Do úvahy vezme i další potenciální vlivy na čtení, např. inteligenci, self-koncept, stav zdraví vs. poruchy (dyslexie), rodinné péče. Za subjekty zvolí osoby, které budou dostupné v rámci základního či středního školství. Diplomantka bude dodržovat etické zásady pedagogicko-psychologické práce.\\
Výsledky autorka doloží tabulkově a jednoduchými výpočty.
Zásady pro vypracování
Při osvojování řeči dítě zpracovává zvukové celky, které jsou nositeli významu. Při osvojování čtení však musí tyto celky rozložit na sublexikální jednotky, slabiky a hlásky, jež nejsou spojeny s významem. Mluví se o tzv. fonologickém uvědomění, které představuje jeden ze základních předpokladů pro úspěšný čtenářský vývoj. Do vztahu fonologického uvědomění a počátečního čtení zasahuje významně ortografie. V tzv. netransparentní ortografii, typické pro anglojazyčné či frankofonní prostředí, má fonologické uvědomění pozici téměř příčinnou, viz např. Badian et al., 1990; Bradley a Bryant, 1985; Jansky et al., 1989; Liberman, 1984. Proto testy fonologického uvědomění bývají v anglojazyčném či frankofonním prostředí považovány za jeden z hlavních prediktorů budoucího čtení a jeho případných poruch.\\
V českém jazykovém prostředí, vyznačeném blízkostí psané a mluvené formy řeči, však vztah fonologického uvědomění a počátečního čtení je volnější, jak naznačuje mj. i menší podíl tzv. fonologických dyslexií u nás oproti anglojazyčnému prostředí. Českojazyčné prostředí je v jistém smyslu doplňkové k anglojazyčnému: jestliže angličtina vyvíjí na čtenáře velké nároky fonologické, pak čeština je pro ně fonologicky velmi "přívětivá". Jestliže angličtina je charakterizována jednoduchou morfologií, pak čeština v tomto ohledu klade vysoké nároky.\\
Cílem práce je přispět k poznání vztahu mezi fonologickými dovednostmi, morfologickými dovednostmi a čtením v českojazyčném prostředí.\\
Diplomantka bude definovat čtenářský výkon jako závislou proměnnou, kterou vyjádří operacionálně pomocí standardizovaných testů. Jako nezávislé proměnné bude definovat fonologické a morfologické dovednosti vyjádřené opět operacionálně pomocí testových metod. Do úvahy vezme i další potenciální vlivy na čtení, např. inteligenci, self-koncept, stav zdraví vs. poruchy (dyslexie), rodinné péče. Za subjekty zvolí osoby, které budou dostupné v rámci základního či středního školství. Diplomantka bude dodržovat etické zásady pedagogicko-psychologické práce.\\
Výsledky autorka doloží tabulkově a jednoduchými výpočty.
Seznam doporučené literatury
Badian, N., McAnulty, G., Duffy, F. (1990). Prediction of Dyslexia in Kindergarten Boys. Annals of Dyslexia, 40, 152-167.\\
Bradley, L., Bryant, P. (1985). Rhyme and Reason in Reading and Spelling. University of Michigan Press, Ann Arbor.\\
Halamová, A., Matějček, Z. (1988). Zkouška rýmování na počátku školní docházky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 541-548.\\
Jansky, J., Hoffman, M., Layton, J., Sugar, F. (1989). Prediction of Dyslexia: A Six-Year Follow Up. Annals of Dyslexia, 39, 227-245.\\
Jošt, J. (2010). Čtení a dyslexie. Grada, Praha.\\
Liberman, I. (1984). A language-oriented view of reading and its disabilities. Thalamus, 4 (1), 1-42.\\
Matějček, Z. (1978). Časní čtenáři. Čsl. Psychologie, 23, 539-543.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Porta, M.E., Kraft, R., Harper, L. (2009). Hemispheric Asymmetry Profiles During Beginning Reading. Developmental Neuropsychology. Online publication date: 17 December 2009. http://www.informaworld.com/smpp/title content=t775653638
Seznam doporučené literatury
Badian, N., McAnulty, G., Duffy, F. (1990). Prediction of Dyslexia in Kindergarten Boys. Annals of Dyslexia, 40, 152-167.\\
Bradley, L., Bryant, P. (1985). Rhyme and Reason in Reading and Spelling. University of Michigan Press, Ann Arbor.\\
Halamová, A., Matějček, Z. (1988). Zkouška rýmování na počátku školní docházky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 541-548.\\
Jansky, J., Hoffman, M., Layton, J., Sugar, F. (1989). Prediction of Dyslexia: A Six-Year Follow Up. Annals of Dyslexia, 39, 227-245.\\
Jošt, J. (2010). Čtení a dyslexie. Grada, Praha.\\
Liberman, I. (1984). A language-oriented view of reading and its disabilities. Thalamus, 4 (1), 1-42.\\
Matějček, Z. (1978). Časní čtenáři. Čsl. Psychologie, 23, 539-543.\\
Matějček, Z. (1993). Dyslexie. H+H, Praha.\\
Porta, M.E., Kraft, R., Harper, L. (2009). Hemispheric Asymmetry Profiles During Beginning Reading. Developmental Neuropsychology. Online publication date: 17 December 2009. http://www.informaworld.com/smpp/title content=t775653638