Diplomová práce se zaměřuje na problematiku protektivních faktorů u žáků 6. - 9. tříd základních škol. Sleduje především problematiku sociální opory, resilience a self-efficacy jako významných protektivních faktorů. Definuje protektivní a rizikové faktory. Sleduje především to, jak mohou různé protektivní faktory ovlivňovat životní styl a duševní pohodu žáků 2. stupně základních škol v kontextu vývoje dítěte, s důrazem na vnímání sociální opory od rodičů, učitelů a spolužáků pomocí standardizačního šetření CASSS-CZ.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is mapping the protective factor problems of pupils of the 6th to 9th grades and their meaning. It follows mostly social support, resiliency and self-efficacy as an important protective factors. It also defines protective and risk factors. The thesis focuses on the influence of different protective factors on the life style and well-being of the secondary degree of a primary school in the context of child development, with the emphasis on perception of social support from parents, teachers and classmates, using the standardized research CASSS-CZ.
Klíčová slova
protektivní faktor, rizikový faktor, žák 2. stupně základní školy, sociální opora, resilience, self-efficacy, zvládání zátěže, osobní rozvoj, adolescence, pubescence, vzdělání, CASSS-CZ
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku protektivních faktorů u žáků 6. - 9. tříd základních škol. Sleduje především problematiku sociální opory, resilience a self-efficacy jako významných protektivních faktorů. Definuje protektivní a rizikové faktory. Sleduje především to, jak mohou různé protektivní faktory ovlivňovat životní styl a duševní pohodu žáků 2. stupně základních škol v kontextu vývoje dítěte, s důrazem na vnímání sociální opory od rodičů, učitelů a spolužáků pomocí standardizačního šetření CASSS-CZ.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is mapping the protective factor problems of pupils of the 6th to 9th grades and their meaning. It follows mostly social support, resiliency and self-efficacy as an important protective factors. It also defines protective and risk factors. The thesis focuses on the influence of different protective factors on the life style and well-being of the secondary degree of a primary school in the context of child development, with the emphasis on perception of social support from parents, teachers and classmates, using the standardized research CASSS-CZ.
Klíčová slova
protektivní faktor, rizikový faktor, žák 2. stupně základní školy, sociální opora, resilience, self-efficacy, zvládání zátěže, osobní rozvoj, adolescence, pubescence, vzdělání, CASSS-CZ
Diplomantka se v teoretické části bude věnovat vymezení nejčastějších protektivních faktorů u žáků. Zaměří se na některé z nich a dále je rozpracuje. Popíše význam jednotlivých faktorů pro děti. Bude se věnovat také působení protektivních faktorů na zlepšení klimatu tříd. Diplomantka se dotkne také toho: Jak vnímají učitelé děti se silnými podpůrnými mechanismy? Jaký je vliv rodičů? Apod. V praktické části budou využity dotazníky distribuovány dětem na II. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se v teoretické části bude věnovat vymezení nejčastějších protektivních faktorů u žáků. Zaměří se na některé z nich a dále je rozpracuje. Popíše význam jednotlivých faktorů pro děti. Bude se věnovat také působení protektivních faktorů na zlepšení klimatu tříd. Diplomantka se dotkne také toho: Jak vnímají učitelé děti se silnými podpůrnými mechanismy? Jaký je vliv rodičů? Apod. V praktické části budou využity dotazníky distribuovány dětem na II. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.\\
FONTANA, D. Psychologie pro školní praxi. Praha: Portál, 2001.\\
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2006.\\
MLČÁK, Z. Psychická zátěž u dětí ZŠ. Ostrava: OSU, 1999.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.\\
FONTANA, D. Psychologie pro školní praxi. Praha: Portál, 2001.\\
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2006.\\
MLČÁK, Z. Psychická zátěž u dětí ZŠ. Ostrava: OSU, 1999.