Informace o kvalifikační práci Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce)
Tato diplomová práce s názvem Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce) se zaměřuje na možné způsoby rozvoje čtenářských dovedností v hodinách anglického a českého jazyka prostřednictvím učebnic na druhém stupni základních škol. Teoretická část se zabývá teorií čtenářských dovedností v rámci čtenářské gramotnosti, vymezením pojmů čtení s porozuměním, čtenářský záměr či čtenářská strategie. Dále se tato část věnuje rozvoji čtenářských dovedností na základě typologie metod a předkládá typy úloh, které jejich rozvoj usnadňují. V závěru teoretické části jsou uvedeny dva mezinárodní výzkumy, výzkum PISA a PIRLS, které testují úroveň čtenářských dovedností patnáctiletých žáků. Součástí praktické části je popis typů textů, otázek a dovedností vyskytujících se v testech PISA, z nichž jsem vycházela během analýzy jednotlivých textů, úloh a jimi rozvíjených dovedností v učebnicích českého a anglického jazyka pro 8. ročník základní školy.
Cílem práce je prostřednictvím analýzy textů a úloh ve zvolených učebnicích anglického a českého jazyka pro 8. ročník ZŠ zjistit, zda dochází k rozvoji čtenářských dovedností testovaných výzkumem PISA a zda dochází k cílenému propojování čtenářských dovedností v českém a v anglickém jazyce, za předpokladu, že víme, že čtenářské dovednosti v mateřském jazyce a v cizím jazyce jsou spolu úzce spjaty, že žák, který je dobrým čtenářem v mateřském jazyce, si přenáší své čtenářské dovednosti i do jazyka cílového.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Developing Reading Skills in English in Lower Secondary School Pupils (in relation to the development of reading skills in their mother tongue) is focused on the possible ways how to develop reading skills in English and Czech language teaching by means of the coursebooks which are used at lower secondary schools. In the theoretical part there is a description of the reading skills in terms of reading literacy from the theoretical point of view. There is also a description of different kinds of reading strategies and reading purposes. These two aspects lead to reading with comprehension, which is one of the most important part of reading literacy in both languages. There are also described several types of methods and exercises that lead to development of reading skills. At the end of the theoretical part there are mentioned two types of international studies PISA (Programme for International Student Assessment) and PIRLS. PISA assesses three key areas of knowledge and skills: reading, mathematical and science literacy in 15-year-old students. In the practical part there is a description of several types of texts, questions and reading skills that are included in the PISA study. I used the discriptions when analyzing texts, questions and reading skills in the coursebooks for the particular class.
The main aim of this diploma thesis is to discover if it is possible to use the contents of the real coursebooks used in the eighth grade at lower secondary schools for developing reading skills that are examined in PISA and if the same techniques are used for developing reading skills in both languages if we know that it is possible and even reading in the foreign language is easier when we can transfer our reading skills from one language to another.
Reading literacy, reading skill, reading strategy, reading purpose, reading with comprehension, the PISA study, typology of reading skills, typology of texts, typology of questions, the Framework Educational Programme.
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce) se zaměřuje na možné způsoby rozvoje čtenářských dovedností v hodinách anglického a českého jazyka prostřednictvím učebnic na druhém stupni základních škol. Teoretická část se zabývá teorií čtenářských dovedností v rámci čtenářské gramotnosti, vymezením pojmů čtení s porozuměním, čtenářský záměr či čtenářská strategie. Dále se tato část věnuje rozvoji čtenářských dovedností na základě typologie metod a předkládá typy úloh, které jejich rozvoj usnadňují. V závěru teoretické části jsou uvedeny dva mezinárodní výzkumy, výzkum PISA a PIRLS, které testují úroveň čtenářských dovedností patnáctiletých žáků. Součástí praktické části je popis typů textů, otázek a dovedností vyskytujících se v testech PISA, z nichž jsem vycházela během analýzy jednotlivých textů, úloh a jimi rozvíjených dovedností v učebnicích českého a anglického jazyka pro 8. ročník základní školy.
Cílem práce je prostřednictvím analýzy textů a úloh ve zvolených učebnicích anglického a českého jazyka pro 8. ročník ZŠ zjistit, zda dochází k rozvoji čtenářských dovedností testovaných výzkumem PISA a zda dochází k cílenému propojování čtenářských dovedností v českém a v anglickém jazyce, za předpokladu, že víme, že čtenářské dovednosti v mateřském jazyce a v cizím jazyce jsou spolu úzce spjaty, že žák, který je dobrým čtenářem v mateřském jazyce, si přenáší své čtenářské dovednosti i do jazyka cílového.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Developing Reading Skills in English in Lower Secondary School Pupils (in relation to the development of reading skills in their mother tongue) is focused on the possible ways how to develop reading skills in English and Czech language teaching by means of the coursebooks which are used at lower secondary schools. In the theoretical part there is a description of the reading skills in terms of reading literacy from the theoretical point of view. There is also a description of different kinds of reading strategies and reading purposes. These two aspects lead to reading with comprehension, which is one of the most important part of reading literacy in both languages. There are also described several types of methods and exercises that lead to development of reading skills. At the end of the theoretical part there are mentioned two types of international studies PISA (Programme for International Student Assessment) and PIRLS. PISA assesses three key areas of knowledge and skills: reading, mathematical and science literacy in 15-year-old students. In the practical part there is a description of several types of texts, questions and reading skills that are included in the PISA study. I used the discriptions when analyzing texts, questions and reading skills in the coursebooks for the particular class.
The main aim of this diploma thesis is to discover if it is possible to use the contents of the real coursebooks used in the eighth grade at lower secondary schools for developing reading skills that are examined in PISA and if the same techniques are used for developing reading skills in both languages if we know that it is possible and even reading in the foreign language is easier when we can transfer our reading skills from one language to another.
Reading literacy, reading skill, reading strategy, reading purpose, reading with comprehension, the PISA study, typology of reading skills, typology of texts, typology of questions, the Framework Educational Programme.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude zkoumat, jaké metody a techniky jsou vhodné pro rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce. V poslední době se na základě výzkumů čtenářských dovedností v mateřském jazyce PISA zjistilo, že se velmi zhoršily schopnosti českých 15-ti letých žáků pracovat s textem co se týče jak globálního porozumění , tak schopnosti vyhledávat konkrétní informace. Z výzkumů čtenářství je obecně známo, že čtenářské dovednosti v mateřském jazyce a v cizím jazyce jsou spolu úzce spjaty, že žák, který je dobrým čtenářem v mateřském jazyce, si přenáší své čtenářské dovednosti i do jazyka cílového. Tato práce se bude snažit o propojení rozvoje čtenářských dovedností v obou jazycích, které v rámci RVP spadají do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Přesto cílem této diplomové práce bude primárně zkoumat, jaké metody a techniky jsou vhodné pro rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce.
V teoretické části práce diplomantka shrne různé typy čtenářských dovedností podle české i anglosaské tradice a bude zkoumat, jakým způsobem se tyto čtenářské dovednosti rozvíjejí prostřednictvím učebnic jak českého, tak anglického jazyka. Porovná různé typy cvičení a aktivit v češtině a angličtině a případně připraví další typy aktivit, které by mohly být použity pro rozvoj čtenářských dovedností v obou jazycích a které by oba tyto jazyky, mateřský a cílový, propojily.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude zkoumat, jaké metody a techniky jsou vhodné pro rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce. V poslední době se na základě výzkumů čtenářských dovedností v mateřském jazyce PISA zjistilo, že se velmi zhoršily schopnosti českých 15-ti letých žáků pracovat s textem co se týče jak globálního porozumění , tak schopnosti vyhledávat konkrétní informace. Z výzkumů čtenářství je obecně známo, že čtenářské dovednosti v mateřském jazyce a v cizím jazyce jsou spolu úzce spjaty, že žák, který je dobrým čtenářem v mateřském jazyce, si přenáší své čtenářské dovednosti i do jazyka cílového. Tato práce se bude snažit o propojení rozvoje čtenářských dovedností v obou jazycích, které v rámci RVP spadají do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Přesto cílem této diplomové práce bude primárně zkoumat, jaké metody a techniky jsou vhodné pro rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce.
V teoretické části práce diplomantka shrne různé typy čtenářských dovedností podle české i anglosaské tradice a bude zkoumat, jakým způsobem se tyto čtenářské dovednosti rozvíjejí prostřednictvím učebnic jak českého, tak anglického jazyka. Porovná různé typy cvičení a aktivit v češtině a angličtině a případně připraví další typy aktivit, které by mohly být použity pro rozvoj čtenářských dovedností v obou jazycích a které by oba tyto jazyky, mateřský a cílový, propojily.
Seznam doporučené literatury
ALDERSON, J. Assessing Reading, Cambridge University Press, 2000.
BAMFORD, J. , DAY, R. Extensive Reading Activities for Teaching Language, Cambridge University Press, 2004.
GRABE, W. Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice (Cambridge Applied Linguistics), Cambridge University Press, 2009.
GRELLET, F. Developing Reading Skills: A Practical Guide to Reading Comprehension Exercises, Cambridge University Press, 1981.
KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E.: Jak (se) učí číst, ÚIV, 2005.
KRASHEN, S. (2004) The Power of Reading: Insights from the Research. Heinemann. Portsmouth.
NUNAN, D. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, Cambridge University Press, 2001. ( Bygate, M. Reading - Chapter 3)
PROCHÁZKOVÁ, I., HAUSENBLAS, O. Tajemství úspěchu finského vzdělávání, Učitelské listy č.10/roč. 12, Agentura Strom, Praha, 2005.
SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading, Cambridge University Press, March 1994.
ŽIGÁRDYOVÁ, L. Using Stories in Teaching English to Young Learners, Brno, 2006.
Textbooks: Oxford Bookworms Library
Oxford Read and Discover
Seznam doporučené literatury
ALDERSON, J. Assessing Reading, Cambridge University Press, 2000.
BAMFORD, J. , DAY, R. Extensive Reading Activities for Teaching Language, Cambridge University Press, 2004.
GRABE, W. Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice (Cambridge Applied Linguistics), Cambridge University Press, 2009.
GRELLET, F. Developing Reading Skills: A Practical Guide to Reading Comprehension Exercises, Cambridge University Press, 1981.
KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E.: Jak (se) učí číst, ÚIV, 2005.
KRASHEN, S. (2004) The Power of Reading: Insights from the Research. Heinemann. Portsmouth.
NUNAN, D. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, Cambridge University Press, 2001. ( Bygate, M. Reading - Chapter 3)
PROCHÁZKOVÁ, I., HAUSENBLAS, O. Tajemství úspěchu finského vzdělávání, Učitelské listy č.10/roč. 12, Agentura Strom, Praha, 2005.
SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading, Cambridge University Press, March 1994.
ŽIGÁRDYOVÁ, L. Using Stories in Teaching English to Young Learners, Brno, 2006.
Textbooks: Oxford Bookworms Library
Oxford Read and Discover