Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zavádění badatelsky orientovaného vyučování (BOV) do základních a středních škol v ČR i v dalších státech. Představuje BOV jako směr, který by mohl v budoucnosti vyřešit krizi přírodovědného vzdělání a zmírnit tak pokles zájmu o technické a přírodovědné obory. Hlavním cílem této práce je získat co největší množství informací o dané problematice, shrnout dosavadní poznatky o plošném zavádění BOV do škol, zejména co se týká zkušeností jednotlivých pedagogů. Dalším úkolem je vytvořit vzorovou úlohu BOV na libovolné téma z přírodopisu či biologie, která by se stala praktickým podkladem pro výuku těchto předmětů. Nedílnou součástí této práce je také kapitola věnovaná pilotnímu projektu "Škola BOV", který se uskutečnil na Pedagogické fakultě JČU s cílem vzdělávat učitele přírodopisu a biologie. Zde jsou shrnuty výsledky zavádění BOV do škol a porovnávány s výsledky předchozích analýz.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the review on the subject of implementation of Inquiry Based Education (IBE) at primary and secondary schools in the Czech Republic and in other countries. IBE is introduced as a direction that might solve the crisis of science education and alleviate the decline in interest in technical and natural science disciplines. The main goal of the thesis is to gather the greatest possible deal of information about the topic of IBE. It is also aimed to summarize knowledge about implementation of IBE at Czech schools, especially teachers´ experience. Another aim is to create a sample task of IBSE on the voluntary subject of either natural science or biology that may be used for teaching. Another integral part of the thesis is the chapter on the pilot project called IBSE School that took place in the Faculty of Education of the University of South Bohemia. In this project, teachers were informed about IBSE. In this part, the results of implementing of IBSE at schools are summarized and they are compared to the previous results.
IBSE, preparation of teachers, science education, task, school, science
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zavádění badatelsky orientovaného vyučování (BOV) do základních a středních škol v ČR i v dalších státech. Představuje BOV jako směr, který by mohl v budoucnosti vyřešit krizi přírodovědného vzdělání a zmírnit tak pokles zájmu o technické a přírodovědné obory. Hlavním cílem této práce je získat co největší množství informací o dané problematice, shrnout dosavadní poznatky o plošném zavádění BOV do škol, zejména co se týká zkušeností jednotlivých pedagogů. Dalším úkolem je vytvořit vzorovou úlohu BOV na libovolné téma z přírodopisu či biologie, která by se stala praktickým podkladem pro výuku těchto předmětů. Nedílnou součástí této práce je také kapitola věnovaná pilotnímu projektu "Škola BOV", který se uskutečnil na Pedagogické fakultě JČU s cílem vzdělávat učitele přírodopisu a biologie. Zde jsou shrnuty výsledky zavádění BOV do škol a porovnávány s výsledky předchozích analýz.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the review on the subject of implementation of Inquiry Based Education (IBE) at primary and secondary schools in the Czech Republic and in other countries. IBE is introduced as a direction that might solve the crisis of science education and alleviate the decline in interest in technical and natural science disciplines. The main goal of the thesis is to gather the greatest possible deal of information about the topic of IBE. It is also aimed to summarize knowledge about implementation of IBE at Czech schools, especially teachers´ experience. Another aim is to create a sample task of IBSE on the voluntary subject of either natural science or biology that may be used for teaching. Another integral part of the thesis is the chapter on the pilot project called IBSE School that took place in the Faculty of Education of the University of South Bohemia. In this project, teachers were informed about IBSE. In this part, the results of implementing of IBSE at schools are summarized and they are compared to the previous results.
IBSE, preparation of teachers, science education, task, school, science
Zásady pro vypracování
Zadávaná bakalářská práce spočívá v aplikaci, sledování a monitoringu zavádění badatelsky orientované výuky biologie a přírodopisu do základních a středních škol. Součástí práce bude vyhotovení komplexní úlohy přírodopisu dle principů badatelsky orientované výuky (BOV), sledování a analýza konkrétních témat, využívaných v BOV přírodopisu, v případě příznivých okolností i evaluace těchto úloh. \vsp{0,3cm}
Základní cíle a úkoly: \\
1) Shromáždit údaje o zavádění BOV do škol v ČR i dalších státech \\
2) Vyhotovit komplexní BOV úlohu na libovolné téma z učiva přírodopisu či biologie\\
3) Shromáždit a analyzovat proces zavádění BOV do škol z hlediska zpracovávaných témat jednotlivých úloh BOV a konkrétních učitelů\\
4) Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data\vsp{0,3cm}
Základní kroky při řešení úkolů: \\
1) Provést literární rešerši o BOV obecně a plošném zavádění BOV do výuky\\
2) Vytvoření vzorové úlohy BOV a její praktická aplikace \\
3) Podrobně sledovat a analyzovat proces zavádění BOV do škol, zejména co se týče zkušeností jednostlivých učitelů a zpracovávaných témat\\
4) Shrnutí výsledků předchozích analýz\\
5) Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Papáček a Slipka (1997). \vsp{0,3cm}
Pozn. \\
1) Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP. \\
2) Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě konkrétního průběhu zavádění BOV do škol lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Zásady pro vypracování
Zadávaná bakalářská práce spočívá v aplikaci, sledování a monitoringu zavádění badatelsky orientované výuky biologie a přírodopisu do základních a středních škol. Součástí práce bude vyhotovení komplexní úlohy přírodopisu dle principů badatelsky orientované výuky (BOV), sledování a analýza konkrétních témat, využívaných v BOV přírodopisu, v případě příznivých okolností i evaluace těchto úloh. \vsp{0,3cm}
Základní cíle a úkoly: \\
1) Shromáždit údaje o zavádění BOV do škol v ČR i dalších státech \\
2) Vyhotovit komplexní BOV úlohu na libovolné téma z učiva přírodopisu či biologie\\
3) Shromáždit a analyzovat proces zavádění BOV do škol z hlediska zpracovávaných témat jednotlivých úloh BOV a konkrétních učitelů\\
4) Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data\vsp{0,3cm}
Základní kroky při řešení úkolů: \\
1) Provést literární rešerši o BOV obecně a plošném zavádění BOV do výuky\\
2) Vytvoření vzorové úlohy BOV a její praktická aplikace \\
3) Podrobně sledovat a analyzovat proces zavádění BOV do škol, zejména co se týče zkušeností jednostlivých učitelů a zpracovávaných témat\\
4) Shrnutí výsledků předchozích analýz\\
5) Sepsání bakalářské práce práce (viz např. Papáček a Slipka (1997). \vsp{0,3cm}
Pozn. \\
1) Průběžné konzultace postupu s vedoucím BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP. \\
2) Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě konkrétního průběhu zavádění BOV do škol lze i dílčí naplnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění bakalářského úkolu.
Seznam doporučené literatury
Atar, H. Y., 2011: Investigating the Factors that Impede or Facilitate the Integration of Inquiry into Middle School Science. Asia-Pacific Education Researcher 20(3): 543-558. \\
Barab, S. A., J. G. MaKinster, et al. (2001). "Designing and building an on-line community: The struggle to support sociability in the inquiry learning forum." Etr&D-Educational Technology Research and Development 49(4): 71-96. \\
Breslyn, W. and J. R. McGinnis (2012). A comparison of exemplary biology, chemistry, earth science, and physics teachers' conceptions and enactment of inquiry. Science Education 96(1): 48-77. \\
Lotter, C., W. S. Harwood, et al. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers' use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching 44(9): 1318-1347. \\
Papáček, 2010a: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione 1(1): 33-49. \\
Papáček, M. 2010b: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice, s 145 - 162. In: Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
Stuchlíková, I. 2010: O badatelsky orientovaném vyučování, s. 129-135. In: Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
Wilson, C. D., J. A. Taylor, et al. (2010). The Relative Effects and Equity of Inquiry-Based and Commonplace Science Teaching on Students' Knowledge, Reasoning, and Argumentation. Journal of Research in Science Teaching 47(3): 276-301\vsp{0,3cm}
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
Seznam doporučené literatury
Atar, H. Y., 2011: Investigating the Factors that Impede or Facilitate the Integration of Inquiry into Middle School Science. Asia-Pacific Education Researcher 20(3): 543-558. \\
Barab, S. A., J. G. MaKinster, et al. (2001). "Designing and building an on-line community: The struggle to support sociability in the inquiry learning forum." Etr&D-Educational Technology Research and Development 49(4): 71-96. \\
Breslyn, W. and J. R. McGinnis (2012). A comparison of exemplary biology, chemistry, earth science, and physics teachers' conceptions and enactment of inquiry. Science Education 96(1): 48-77. \\
Lotter, C., W. S. Harwood, et al. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers' use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching 44(9): 1318-1347. \\
Papáček, 2010a: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione 1(1): 33-49. \\
Papáček, M. 2010b: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice, s 145 - 162. In: Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
Stuchlíková, I. 2010: O badatelsky orientovaném vyučování, s. 129-135. In: Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s. \\
Wilson, C. D., J. A. Taylor, et al. (2010). The Relative Effects and Equity of Inquiry-Based and Commonplace Science Teaching on Students' Knowledge, Reasoning, and Argumentation. Journal of Research in Science Teaching 47(3): 276-301\vsp{0,3cm}
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.