Petra Bolková se ve své diplomové práci bude věnovat vývoji fotografie užité na knižních obálkách v šedesátých letech dvacátého století, v období určitého uvolnění na poli jak politickém, tak kulturním. Studie by měla systematicky zmapovat jakým způsobem docházelo ke spolupráci vybraných umělců a spisovatelů, jaká měla spolupráce úskalí nebo jak se tvůrce literárního díla a umělec pověřený vytvořením titulního obalu knihy, který byl a stále je, vlastně jakousi její prvotní reklamou, navzájem ovlivňovali a v neposlední řadě také to, do jaké míry titulní výtvarné zpracování odráží vlastní obsah textu literárního díla. Knižní obálka se v šedesátých letech stala dobře zastřeným prostorem pro vyzkoušení nebo dokonce zavedení nových tendencí, stala se novou, samostatnou výtvarnou kapitolou, která v podstatě nepodléhala cenzuře a ostřejší kritice, naopak spíše příležitostné. Cílem bude také postupně nacházet mnohé styčné body fotografie, knižní typografie a výsledného designu, protože fotografie a fotomontáž na knižních obálkách převažuje nebo je rozhodně více využívána než klasická autorská ilustrace. V neposlední řadě by se práce měla pokusit vysledovat jaký byl na vizuální stránku kladem důraz, jaké na ní kladla podmínky doba nebo politická situace apod.
Anotace v angličtině
Petra Bolková will be examining in her thesis the evolution of photography used on book covers in the 1960s; the period marked with certain political and cultural liberation. This study will attempt describing systematically in what ways certain artists and writers collaborated and what the difficulties of these collaborations were. It will also be examined how the author of a book and the artist delegated to design the book cover; the initial advertisement for a book, were influencing each other. What is more, the extent to which the graphic art reflects the content of the written word will be studied. Book covers became a covert space for experimenting with or even establishing new trends in the 1960s. Books covers became a new, independent fine art discipline which, essentially, was censored or criticized only occasionally. The goal of this thesis will also be gradually finding the numerous common grounds between photography, book typography and the final design, as photography and photomontage were used on book covers more frequently then classic original illustrations. Last but not least, this thesis will be looking at what emphasis was put on the visual side and how it was conditioned culturally or politically ect.
Klíčová slova
fotografie, knižní obálka, knižní kultura, knižní design, šedesátá léta 20. století
Klíčová slova v angličtině
photography, book cover, book culture, book design, 1960's
Rozsah průvodní práce
181 s. (315 366 znaků); 38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Petra Bolková se ve své diplomové práci bude věnovat vývoji fotografie užité na knižních obálkách v šedesátých letech dvacátého století, v období určitého uvolnění na poli jak politickém, tak kulturním. Studie by měla systematicky zmapovat jakým způsobem docházelo ke spolupráci vybraných umělců a spisovatelů, jaká měla spolupráce úskalí nebo jak se tvůrce literárního díla a umělec pověřený vytvořením titulního obalu knihy, který byl a stále je, vlastně jakousi její prvotní reklamou, navzájem ovlivňovali a v neposlední řadě také to, do jaké míry titulní výtvarné zpracování odráží vlastní obsah textu literárního díla. Knižní obálka se v šedesátých letech stala dobře zastřeným prostorem pro vyzkoušení nebo dokonce zavedení nových tendencí, stala se novou, samostatnou výtvarnou kapitolou, která v podstatě nepodléhala cenzuře a ostřejší kritice, naopak spíše příležitostné. Cílem bude také postupně nacházet mnohé styčné body fotografie, knižní typografie a výsledného designu, protože fotografie a fotomontáž na knižních obálkách převažuje nebo je rozhodně více využívána než klasická autorská ilustrace. V neposlední řadě by se práce měla pokusit vysledovat jaký byl na vizuální stránku kladem důraz, jaké na ní kladla podmínky doba nebo politická situace apod.
Anotace v angličtině
Petra Bolková will be examining in her thesis the evolution of photography used on book covers in the 1960s; the period marked with certain political and cultural liberation. This study will attempt describing systematically in what ways certain artists and writers collaborated and what the difficulties of these collaborations were. It will also be examined how the author of a book and the artist delegated to design the book cover; the initial advertisement for a book, were influencing each other. What is more, the extent to which the graphic art reflects the content of the written word will be studied. Book covers became a covert space for experimenting with or even establishing new trends in the 1960s. Books covers became a new, independent fine art discipline which, essentially, was censored or criticized only occasionally. The goal of this thesis will also be gradually finding the numerous common grounds between photography, book typography and the final design, as photography and photomontage were used on book covers more frequently then classic original illustrations. Last but not least, this thesis will be looking at what emphasis was put on the visual side and how it was conditioned culturally or politically ect.
Klíčová slova
fotografie, knižní obálka, knižní kultura, knižní design, šedesátá léta 20. století
Klíčová slova v angličtině
photography, book cover, book culture, book design, 1960's
Zásady pro vypracování
Petra Bolková se ve své diplomové práci bude věnovat vývoji fotografie, použité na knižních obálkách v 60. letech 20. století, tedy v období určitého uvolnění na poli jak politickém, tak kulturním. Práce by měla systematicky zmapovat, jakým způsobem docházelo ke spolupráci vybraných umělců a spisovatelů a jaká případná úskalí tato spolupráce měla. Studentka se dále bude zabývat otázkou, zda vůbec a případně jak se tvůrce literárního díla a umělec, pověřený vytvořením titulního obalu knihy, navzájem ovlivňovali. Nakonec se autorka pokusí zodpovědět na otázku, do jaké míry výtvarné zpracování titulní strany skutečně odráží vlastní obsah textu literárního díla. Knižní obálka se v šedesátých letech stala vhodným prostorem pro vyzkoušení si nebo dokonce zavedení nových tendencí. Zároveň se v této době stala novou, samostatnou výtvarnou kapitolou, která v podstatě nepodléhala cenzuře či tvrdší vnější kritice. Cílem práce bude rovněž hledání styčných bodů fotografie, knižní typografie a designu, neboť fotografie a fotomontáž na knižních obálkách převažuje nad klasickou autorskou ilustrací.
Zásady pro vypracování
Petra Bolková se ve své diplomové práci bude věnovat vývoji fotografie, použité na knižních obálkách v 60. letech 20. století, tedy v období určitého uvolnění na poli jak politickém, tak kulturním. Práce by měla systematicky zmapovat, jakým způsobem docházelo ke spolupráci vybraných umělců a spisovatelů a jaká případná úskalí tato spolupráce měla. Studentka se dále bude zabývat otázkou, zda vůbec a případně jak se tvůrce literárního díla a umělec, pověřený vytvořením titulního obalu knihy, navzájem ovlivňovali. Nakonec se autorka pokusí zodpovědět na otázku, do jaké míry výtvarné zpracování titulní strany skutečně odráží vlastní obsah textu literárního díla. Knižní obálka se v šedesátých letech stala vhodným prostorem pro vyzkoušení si nebo dokonce zavedení nových tendencí. Zároveň se v této době stala novou, samostatnou výtvarnou kapitolou, která v podstatě nepodléhala cenzuře či tvrdší vnější kritice. Cílem práce bude rovněž hledání styčných bodů fotografie, knižní typografie a designu, neboť fotografie a fotomontáž na knižních obálkách převažuje nad klasickou autorskou ilustrací.
Seznam doporučené literatury
Jindřich Toman, Foto/montáž tiskem = Photo/montage in print, Praha, KANT 2009
Daniela Mrázková, Vladimír Remeš [doslov napsal Jiří Mašín], Cesty československé fotografie: vyprávění o historii československé fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků, Praha, Mladá fronta 1989
Vladimir Birgus, Jan Mlčoch, Česká fotografie 20. století, Praha: Kant, 2010
Vladimír Birgus, Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1839 - 1999, Praha 1999
Antonín Dufek, Moderní fotografie a moderní typografie, in: XI. Bienále užité grafiky Brno 1984. Mezinárodní výstava ilustrace a knižní grafiky. Mezinárodní symposium - slovo a obraz, vztahy typografie a ilustrace v knize a periodikách. Moravská galerie v Brně, 1984, s. 64-79.
Seznam doporučené literatury
Jindřich Toman, Foto/montáž tiskem = Photo/montage in print, Praha, KANT 2009
Daniela Mrázková, Vladimír Remeš [doslov napsal Jiří Mašín], Cesty československé fotografie: vyprávění o historii československé fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků, Praha, Mladá fronta 1989
Vladimir Birgus, Jan Mlčoch, Česká fotografie 20. století, Praha: Kant, 2010
Vladimír Birgus, Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1839 - 1999, Praha 1999
Antonín Dufek, Moderní fotografie a moderní typografie, in: XI. Bienále užité grafiky Brno 1984. Mezinárodní výstava ilustrace a knižní grafiky. Mezinárodní symposium - slovo a obraz, vztahy typografie a ilustrace v knize a periodikách. Moravská galerie v Brně, 1984, s. 64-79.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci
Posudek vedoucího práce
Posudek recenzenta práce
Studentka se vyjádřila k připomínkám uvedeným v posudcích