Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku piktogramu. Za účelem
představení tohoto moderního fenoménu je práce rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je dále dělena na kapitolu představující základní termíny používané ve spojitosti s touto problematikou, na kapitolu týkající se komunikace a kapitolu představující možné předchůdce moderního piktogramu - tedy jeskynní malbu, egyptské umění a komiksovou tvorbu.
Praktická část spočívá v hledání okruhů, v nichž jsou piktogramy v dnešní době
používány. Těmito okruhy jsou: dopravní a turistické značení, orientační, informační a dorozumívací systémy, logotypy, národní a osobní sebeprezentace a symboly s primárně náboženským významem. V rámci těchto okruhů se práce dotýká historických souvislostí, stejně jako grafických otázek.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on history and present application of pictograms. The
thesis includes theoretical and practical parts to introduce the phenomenon of
pictogram. Theoretical part embraces three chapters: basic terminology that is using in problematic of pictograms, the pictograms in communication in general and presumptive genesis of pictogram from cave art, Egyptian art to comic strips. Practical part presents the spheres and applications of pictogram in nowadays such as traffic, tourism, orientation, informatics and communication systems, logotypes, national and personal presentation, religious symbols. The thesis is concerned with historical and graphical contexts with respect to mentioned fields of application.
pictogram, nonverbal communication, graphic design, graphic symbol
Rozsah průvodní práce
116 s. (162 693 znaků), 18 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku piktogramu. Za účelem
představení tohoto moderního fenoménu je práce rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je dále dělena na kapitolu představující základní termíny používané ve spojitosti s touto problematikou, na kapitolu týkající se komunikace a kapitolu představující možné předchůdce moderního piktogramu - tedy jeskynní malbu, egyptské umění a komiksovou tvorbu.
Praktická část spočívá v hledání okruhů, v nichž jsou piktogramy v dnešní době
používány. Těmito okruhy jsou: dopravní a turistické značení, orientační, informační a dorozumívací systémy, logotypy, národní a osobní sebeprezentace a symboly s primárně náboženským významem. V rámci těchto okruhů se práce dotýká historických souvislostí, stejně jako grafických otázek.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on history and present application of pictograms. The
thesis includes theoretical and practical parts to introduce the phenomenon of
pictogram. Theoretical part embraces three chapters: basic terminology that is using in problematic of pictograms, the pictograms in communication in general and presumptive genesis of pictogram from cave art, Egyptian art to comic strips. Practical part presents the spheres and applications of pictogram in nowadays such as traffic, tourism, orientation, informatics and communication systems, logotypes, national and personal presentation, religious symbols. The thesis is concerned with historical and graphical contexts with respect to mentioned fields of application.
pictogram, nonverbal communication, graphic design, graphic symbol
Zásady pro vypracování
Studentka Jitka Kropáčková se bude ve své práci zabývat problematikou piktogramu a jeho dopadu na mezilidskou komunikaci, k čemuž jí poslouží rozdělení práce do dvou částí - teoreticko-historické a praktické.
V první části se pokusí nastínit historii piktogramu a určit jeho možné předchůdce od egyptských hieroglyfů, přes runové písmo, emblematiku až po piktogram v dnešním slova smyslu.
V praktické části se pak studentka zaměří na piktogram z grafického hlediska a za pomoci konzultací s odborníky z oboru užité grafiky se pokusí propojit praktický náhled na tuto problematiku s náhledem teoreticko-historickým.
Zásady pro vypracování
Studentka Jitka Kropáčková se bude ve své práci zabývat problematikou piktogramu a jeho dopadu na mezilidskou komunikaci, k čemuž jí poslouží rozdělení práce do dvou částí - teoreticko-historické a praktické.
V první části se pokusí nastínit historii piktogramu a určit jeho možné předchůdce od egyptských hieroglyfů, přes runové písmo, emblematiku až po piktogram v dnešním slova smyslu.
V praktické části se pak studentka zaměří na piktogram z grafického hlediska a za pomoci konzultací s odborníky z oboru užité grafiky se pokusí propojit praktický náhled na tuto problematiku s náhledem teoreticko-historickým.
Seznam doporučené literatury
Clare Gibson, Symboly a jejich významy : klíč k výkladu motivů a znaků v umění, Praha 2010
T.A. Kenner, Symboly a jejich skrytý význam : záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě, Praha, 2007
Marcela Štanglová, Využití piktogramů ke zkvalitnění komunikace s tracheostomovaným a laryngektomovaným klientem, vedoucí diplomové práce Ivana Chloubová
Ikony, symboly a piktogramy : vizuální komunikace ve všech jazycích / 1000 ukázek, Praha, 2006
časopis Font
Seznam doporučené literatury
Clare Gibson, Symboly a jejich významy : klíč k výkladu motivů a znaků v umění, Praha 2010
T.A. Kenner, Symboly a jejich skrytý význam : záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě, Praha, 2007
Marcela Štanglová, Využití piktogramů ke zkvalitnění komunikace s tracheostomovaným a laryngektomovaným klientem, vedoucí diplomové práce Ivana Chloubová
Ikony, symboly a piktogramy : vizuální komunikace ve všech jazycích / 1000 ukázek, Praha, 2006
časopis Font
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, portréty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1/ Jitka Kropáčová představila strukturu práce, teoretickou a praktickou část, mezioborovost práce. Prezentace zdůraznila možnosti přístupu k piktogramu z hlediska mnoha oborů (sémantika, sociologie).
2/ Rekapitulace posudků vedoucího a oponenta DP včetně rozsahu tématu a tady určité povrchnosti.
3/ Reakce diplomantky na posudky, rozprava s členy komise, důležité oblasti užití piktogramu, sémiotika, F. de Saussure.