Informace o kvalifikační práci Grafomotorická připravenost dětí při vstupu do základní školy z pohledu učitelek mateřské školy a učitelů základní školy.
Bakalářská práce se zabývá grafomotorickou připraveností dětí při vstupu do základní školy. V první části jsou uvedeny teoretické poznatky o vývoji dítěte z hlediska motorického, kresebného a grafomotorického. Dále se zmiňuji o prvopočátečním psaní a současných kurikulárních dokumentech pro předškolní a základní vzdělávání v oblasti psaní.
Praktická část je věnována pedagogickému výzkumu, který řeší problematiku vnímání úrovně připravenosti dětí předškolního věku z hlediska rozvoje jejich grafomotorických dovedností, a to z pohledu učitelek mateřských škol a učitelů prvních tříd základních škol. Hlavní výzkumnou metodou je metoda dotazníkového šetření. V praktické části jsou popsány výzkumné metody využité pro získání požadovaných informací, analýza získaných dat a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor work focuses on the graphomotoric readiness of children upon their admission to an elementary school. Its first part covers a theoretical knowledge on child development from the motoric, graphic, and graphomotoric aspect. Then it describes initial writing as well as current curricula for pre-school and elementary education in writing.
The second practical part is devoted to educational research on perception of readiness of preschool children in terms of the development of their graphomotoric skills. The issue is examined foremostly by questionnaire method involving teachers of kindergartens and first classes of elementary schools. Other research methods as well as the analysis of data and their assessment are described.
Klíčová slova
jemná motorika, kresba, grafomotorické schopnosti, psaní
Klíčová slova v angličtině
fine motor activity, drawing, graphomotoric skills, writing
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá grafomotorickou připraveností dětí při vstupu do základní školy. V první části jsou uvedeny teoretické poznatky o vývoji dítěte z hlediska motorického, kresebného a grafomotorického. Dále se zmiňuji o prvopočátečním psaní a současných kurikulárních dokumentech pro předškolní a základní vzdělávání v oblasti psaní.
Praktická část je věnována pedagogickému výzkumu, který řeší problematiku vnímání úrovně připravenosti dětí předškolního věku z hlediska rozvoje jejich grafomotorických dovedností, a to z pohledu učitelek mateřských škol a učitelů prvních tříd základních škol. Hlavní výzkumnou metodou je metoda dotazníkového šetření. V praktické části jsou popsány výzkumné metody využité pro získání požadovaných informací, analýza získaných dat a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor work focuses on the graphomotoric readiness of children upon their admission to an elementary school. Its first part covers a theoretical knowledge on child development from the motoric, graphic, and graphomotoric aspect. Then it describes initial writing as well as current curricula for pre-school and elementary education in writing.
The second practical part is devoted to educational research on perception of readiness of preschool children in terms of the development of their graphomotoric skills. The issue is examined foremostly by questionnaire method involving teachers of kindergartens and first classes of elementary schools. Other research methods as well as the analysis of data and their assessment are described.
Klíčová slova
jemná motorika, kresba, grafomotorické schopnosti, psaní
Klíčová slova v angličtině
fine motor activity, drawing, graphomotoric skills, writing
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly, které se vztahují k tematice rozvíjení grafomotorických dovedností dětí v předškolním věku se zaměřením na věkovou kategorii dětí věku před nástupem do základní školy (5 - 7 let).\\
Výzkum bude řešit problematiku vnímání úrovně připravenosti dětí předškolního věku z hlediska rozvoje jejich grafomotorických dovedností, a to z pohledu učitelek mateřské školy a učitelů 1. stupně základních škol. Dále se zaměří také na pojmenování priorit v této oblasti. Hlavní výzkumnou metodou bude metoda dotazníkového šetření. Současně bude použita metoda rozhovoru, který bude veden s učitelkami mateřské školy a učiteli 1. stupně základní školy, jejichž pedagogická praxe směřuje do 1. ročníků základní školy.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly, které se vztahují k tematice rozvíjení grafomotorických dovedností dětí v předškolním věku se zaměřením na věkovou kategorii dětí věku před nástupem do základní školy (5 - 7 let).\\
Výzkum bude řešit problematiku vnímání úrovně připravenosti dětí předškolního věku z hlediska rozvoje jejich grafomotorických dovedností, a to z pohledu učitelek mateřské školy a učitelů 1. stupně základních škol. Dále se zaměří také na pojmenování priorit v této oblasti. Hlavní výzkumnou metodou bude metoda dotazníkového šetření. Současně bude použita metoda rozhovoru, který bude veden s učitelkami mateřské školy a učiteli 1. stupně základní školy, jejichž pedagogická praxe směřuje do 1. ročníků základní školy.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Na návštěvě u malíře. Brno: Computer Press, 2006. 64 s. ISBN 80-251-0951-8.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Rozvoj Grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. 80 s. ISBN 80-251-0977-1.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008. 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.\\
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-693-3.\\
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.\\
LOOSEOVÁ, Antje, PIEKERTOVÁ, Nicole, DIENEROVÁ, Gudrun. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. 166 s. ISBN 80-7178-540-7.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Na návštěvě u malíře. Brno: Computer Press, 2006. 64 s. ISBN 80-251-0951-8.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Rozvoj Grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. 80 s. ISBN 80-251-0977-1.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008. 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0.\\
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4.\\
DOLEŽALOVÁ, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-693-3.\\
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.\\
LOOSEOVÁ, Antje, PIEKERTOVÁ, Nicole, DIENEROVÁ, Gudrun. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. 166 s. ISBN 80-7178-540-7.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.