Bakalářská práce se zabývá elektivním mutismem u dítěte předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika elektivního mutismu, tj. definice, etiologie a symptomatologie. Dále možnosti diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce při diagnostikování a terapii elektivního mutismu. Součástí terapie jsou i možnosti reedukace u dětí. Empirická část bakalářské práce je zaměřena na případovou studii chlapce s diagnostikovaným elektivním mutismem. Na základě shromážděných informací byla vypracována metodika přístupu k dítěti s narušenou komunikační schopností, s důrazem na elektivní mutismus. Tato metodika poskytuje základní informace o elektivním mutismu, jeho rozpoznání, základních technikách přístupu k dítěti s poruchou a možném přístupu k rodičům dítěte s elektivním mutismem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the elective mutism in a child of pre-school age. In the theoretical part describes the problems of mutism, i.e. elective definition, etiology and clinical presentation. Further possibilities of differential diagnosis and intersectoral cooperation in diagnosis and therapy of elective mutism. Part of the therapy are also options for reeducation in children. The empirical part of the Bachelor thesis is focused on the case study of a boy with diagnosed elective mutism. On the basis of the information collected, the methodology has been developed for access to a child with impaired communication skills, with emphasis on elective mutism. This methodology provides basic information about elective mutism, its detection, basic techniques of access to a child with the disorder and possible access to the parents of a child with elective mutism.
Klíčová slova
řeč, mutismus, elektivní mutismus, trauma, reedukace, diferenciální diagnostika, mezioborová spolupráce, metodika práce s dítětem, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
speech, mutism, elective mutism, trauma, reeducation, differential diagnosis, interdisciplinary cooperation, the methodology of the work with the child, kindergarten
Rozsah průvodní práce
58 s. (69 550 znaků); 16 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá elektivním mutismem u dítěte předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika elektivního mutismu, tj. definice, etiologie a symptomatologie. Dále možnosti diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce při diagnostikování a terapii elektivního mutismu. Součástí terapie jsou i možnosti reedukace u dětí. Empirická část bakalářské práce je zaměřena na případovou studii chlapce s diagnostikovaným elektivním mutismem. Na základě shromážděných informací byla vypracována metodika přístupu k dítěti s narušenou komunikační schopností, s důrazem na elektivní mutismus. Tato metodika poskytuje základní informace o elektivním mutismu, jeho rozpoznání, základních technikách přístupu k dítěti s poruchou a možném přístupu k rodičům dítěte s elektivním mutismem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the elective mutism in a child of pre-school age. In the theoretical part describes the problems of mutism, i.e. elective definition, etiology and clinical presentation. Further possibilities of differential diagnosis and intersectoral cooperation in diagnosis and therapy of elective mutism. Part of the therapy are also options for reeducation in children. The empirical part of the Bachelor thesis is focused on the case study of a boy with diagnosed elective mutism. On the basis of the information collected, the methodology has been developed for access to a child with impaired communication skills, with emphasis on elective mutism. This methodology provides basic information about elective mutism, its detection, basic techniques of access to a child with the disorder and possible access to the parents of a child with elective mutism.
Klíčová slova
řeč, mutismus, elektivní mutismus, trauma, reedukace, diferenciální diagnostika, mezioborová spolupráce, metodika práce s dítětem, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
speech, mutism, elective mutism, trauma, reeducation, differential diagnosis, interdisciplinary cooperation, the methodology of the work with the child, kindergarten
Zásady pro vypracování
Autorka v teoretické rovině pojedná o mutismu, jeho klasifikaci, příčinách, výskytu a terapeutických přístupech.\\
V další části pak zpracuje kazuistiku dítěte s elektivním mutismem v MŠ. Zaměří se na rodinné prostředí dítěte, převládající výchovný styl, postavení dítěte v rodině. Popíše jeho chování v MŠ a komunikaci učitelek a dětí v MŠ s ním. Součástí práce bude i stručný metodický návod jak přistupovat k dítěti s tímto narušením komunikační schopnosti pro rodiče a učitelky MŠ.
Zásady pro vypracování
Autorka v teoretické rovině pojedná o mutismu, jeho klasifikaci, příčinách, výskytu a terapeutických přístupech.\\
V další části pak zpracuje kazuistiku dítěte s elektivním mutismem v MŠ. Zaměří se na rodinné prostředí dítěte, převládající výchovný styl, postavení dítěte v rodině. Popíše jeho chování v MŠ a komunikaci učitelek a dětí v MŠ s ním. Součástí práce bude i stručný metodický návod jak přistupovat k dítěti s tímto narušením komunikační schopnosti pro rodiče a učitelky MŠ.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Mutismus - metodika reedukace. Praha: Septima, 2007.\\
LANGE,M.,HARTMANN,B. Mutismus v mládí, dětství a dospělosti. Praha: Triton, 2008.\\
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2004.\\
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.\\
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 2003.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.\\
KUTÁLKOVÁ, D. Mutismus - metodika reedukace. Praha: Septima, 2007.\\
LANGE,M.,HARTMANN,B. Mutismus v mládí, dětství a dospělosti. Praha: Triton, 2008.\\
LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2004.\\
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.\\
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 2003.