Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak vnímají předškolní děti dobro a zlo v pohádkách a v reálném životě okolo sebe. Teoretická část se zabývá etickými pojmy jako morálka, morální chování, morální normy s důrazem na vnímání dobra a zla v současné společnosti a poukazuje na morální vývoj předškolního dítěte. V praktické části jsou provedeny rozhovory a praktické činnosti v mateřské škole, které zjišťují, co děti předškolního věku vnímají jako zlo a co jako dobro v pohádkách i v reálném životě.
Anotace v angličtině
The main purpose of this bachelor´s thesis is to find out how the preschool children perceive the good and evil in fairy tales and in real life around them. The theoretical part of this thesis deals with ethical terms like the moral, moral behaviour and moral standards while the perception of the good and evil in our present society is being emphasized, and shows the moral development of preschool children. The practical part of this thesis includes interviews and practical activities in a kindergarten whose purpose is to find out what preschool children perceive as the good and evil in fairy tales as well as in real life.
Klíčová slova
dobro, zlo, předškolní věk, morálka
Klíčová slova v angličtině
the good and evil, preschool age, moral
Rozsah průvodní práce
70 s. (106 063 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak vnímají předškolní děti dobro a zlo v pohádkách a v reálném životě okolo sebe. Teoretická část se zabývá etickými pojmy jako morálka, morální chování, morální normy s důrazem na vnímání dobra a zla v současné společnosti a poukazuje na morální vývoj předškolního dítěte. V praktické části jsou provedeny rozhovory a praktické činnosti v mateřské škole, které zjišťují, co děti předškolního věku vnímají jako zlo a co jako dobro v pohádkách i v reálném životě.
Anotace v angličtině
The main purpose of this bachelor´s thesis is to find out how the preschool children perceive the good and evil in fairy tales and in real life around them. The theoretical part of this thesis deals with ethical terms like the moral, moral behaviour and moral standards while the perception of the good and evil in our present society is being emphasized, and shows the moral development of preschool children. The practical part of this thesis includes interviews and practical activities in a kindergarten whose purpose is to find out what preschool children perceive as the good and evil in fairy tales as well as in real life.
Klíčová slova
dobro, zlo, předškolní věk, morálka
Klíčová slova v angličtině
the good and evil, preschool age, moral
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak vnímají předškolní děti dobro a zlo v pohádkách a v reálném životě okolo sebe.\\
V teoretické části práce se bude studentka zabývat etickými pojmy jako morálka, morální chování, morální normy s důrazem na vnímání dobra a zla v současné společnosti a poukáže na morální vývoj předškolního dítěte.\\
V praktické části se zaměří na vnímání dobra a zla dítětem předškolního věku a na základě rozhovorů a praktických činností v mateřské škole se pokusí zjistit, co děti vnímají jako zlo a co jako dobro v pohádkách i v reálném životě.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak vnímají předškolní děti dobro a zlo v pohádkách a v reálném životě okolo sebe.\\
V teoretické části práce se bude studentka zabývat etickými pojmy jako morálka, morální chování, morální normy s důrazem na vnímání dobra a zla v současné společnosti a poukáže na morální vývoj předškolního dítěte.\\
V praktické části se zaměří na vnímání dobra a zla dítětem předškolního věku a na základě rozhovorů a praktických činností v mateřské škole se pokusí zjistit, co děti vnímají jako zlo a co jako dobro v pohádkách i v reálném životě.
Seznam doporučené literatury
HEIDEBRING, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. 175 s\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-628-5\\
HERMAN, M. Najděte si svého marťana, Olomouc: Hanex, 2008, ISBN 978-80-7409-023-3\\
KOCÁBKOVÁ, L. Rozvoj empatie u dětí předškolního věku. Bakalářská práce PF JČU České Budějovice, 2009\\
KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. Olomouc: Spirála, 2008. ISBN
978-80-904030-0-0\\
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-270-6\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE. 2007. ISBN 80-86307-39-5\\
SVOBODOVÁ, E, a kol. Vzdělávání v mateřské škole, Praha: Portál 2010\\
SVOBODOVÁ, E., Váchová, A., Vítečková, M. Za zvířátky do školky. Portál, Praha. 2012. ISBN 978-80-262-0185-4\\
VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus. 2005. ISBN 80-7041-223-2\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-308-0\\
VYMĚTAL, J., Úzkost a strach u dětí, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7118-830-9
Seznam doporučené literatury
HEIDEBRING, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. 175 s\\
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-628-5\\
HERMAN, M. Najděte si svého marťana, Olomouc: Hanex, 2008, ISBN 978-80-7409-023-3\\
KOCÁBKOVÁ, L. Rozvoj empatie u dětí předškolního věku. Bakalářská práce PF JČU České Budějovice, 2009\\
KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. Olomouc: Spirála, 2008. ISBN
978-80-904030-0-0\\
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-270-6\\
SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE. 2007. ISBN 80-86307-39-5\\
SVOBODOVÁ, E, a kol. Vzdělávání v mateřské škole, Praha: Portál 2010\\
SVOBODOVÁ, E., Váchová, A., Vítečková, M. Za zvířátky do školky. Portál, Praha. 2012. ISBN 978-80-262-0185-4\\
VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus. 2005. ISBN 80-7041-223-2\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-308-0\\
VYMĚTAL, J., Úzkost a strach u dětí, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7118-830-9