Veřejná služba je od roku 2009 zakotvena v zákoně č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Vznikla jako nástroj aktivace a sociálního začleňování. Veřejná služba představuje zejména pomocné práce vykonávané v obecním zájmu a to bezplatně. Je určena nezaměstnaným osobám dlouhodobě závislým na sociálním systému.
V roce 2012 došlo ke změně zákonů č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi a zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. S touto změnou došlo k převodu agend sociálních dávek z pověřených obcí a obcí s rozšířenou působností na krajské pobočky Úřadu práce České republiky. Zároveň došlo i k převodu veřejné služby a k podstatné změně jejího nastavení. V listopadu 2012 Ústavní soud zrušil povinnost výkonu veřejné služby z důvodu jejího rozporu s Listinou základních práv a svobod. V současné době je veřejná služba dobrovolná.
Cílem práce je srovnání pojetí veřejné služby před sociální reformou a po 1. 1. 2012. Srovnání je provedeno na základě zkušeností s realizací veřejné služby na Městském úřadě v Českém Krumlově. Praktickým smyslem práce je jednak vyhodnocení, zda byla veřejná služba přínosem a jednak posouzení pozitivních a negativních aspektů veřejné služby před a po sociální reformě a též následné nastínění možného řešení pro její další vývoj.
V první části jsou uvedeny důvody vzniku veřejné služby, její zaměření a srovnání s veřejně prospěšnými pracemi, obecně prospěšnými pracemi a dobrovolnickou službou. Dále jsou podrobně rozepsány rozdíly mezi pojetím veřejné služby před sociální reformou a po ní do listopadu 2012. Zohledněna je stránka legislativní, organizační a také provázanost s dávkami pomoci v hmotné nouzi.
Druhá polovina práce rozebírá realizaci veřejné služby na Městském úřadě Český Krumlov před a po reformě. V této části byla statisticky zpracována a využita data Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Městského úřadu Český Krumlov o osobách vykonávajících veřejnou službu získaná z praxe. Zároveň je v této části zpracováno vyhodnocení kladných a záporných stránek veřejné služby a to jednak z pohledu realizátora a jednak vykonavatele/-ky.
Závěrem bylo konstatováno, že veřejná služba byla pro město přínosem a měla též sociální rozměr. Na základě zhodnocení pozitivních a negativních stránek byly v bodech navrženy zásadní jednotlivosti podoby veřejné služby, která by spojovala výhody obou předchozích řešení a tak byla nastíněna možná varianta vývoje veřejné služby.
Anotace v angličtině
The public service is adjusted by Act. No. 111/2006 Col., on Assistance in Material Need since 2009. It was established as a tool for activation and social inclusion. The public service means mainly auxiliary works for public benefit and free of charge. It is intended for long-term unemployed persons dependent on the social system.
There was a change of Lows No. 111/2006 Col., on Assistance in Material Need and Act No. 435/2004 Col., on Employment in 2012. The change of law included also the transfer of administration of social benefits from the municipal authorities (delegated and with extended power) to the regional branch of the Labour Office of Czech Republic. At the same time there was also a transfer of public service, which settings was significantly changed. In November 2012, the Constitutional Court annulled the obligation to perform public service by reason of the violation of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms. Currently, the public service is voluntary.
The aim of the thesis is to compare the conception of public service before the reform of social system and after 1st January 2012. The comparison is made on the basis of experience with the implementation of public service at the Municipal Office in Český Krumlov. The practical purpose of this thesis is both to evaluate whether the public service benefits and the assessment of the positive and negative aspects of public service before and after social reform and also to outline possible solutions for its further development.
The first part states reasons why the public service was established. There is a description of its focus and comparison with general public service, community service and volunteer service there. Further there are listed the differences between the conception of the public service before and after the social reform until November 2012. Differences were taken into account in terms of legislative, organization and the way of affecting assistance in material need.
The second part of this thesis discusses the implementation of public service at the Municipal office of Český Krumlov before and after the social reform. There are
Statistically processed and used data obtained from the Department of Health and Social Affairs of the Municipal office of Český Krumlov there. These are data (acquired from practice) on persons performing public service. This section also contains an assessment of the strengths and weaknesses of public service from the perspective of the implementer as well as the worker on public service.
It was concluded that the public service had been beneficial for the town of Český Krumlov and also had a social dimension. After evaluating the positive and negative aspects there are proposed major points of potential form of the public service, that combines the advantages of both previous variants and so it is outlined the possible variant of development of the public service.
Klíčová slova
veřejná služba, sociální dávky, příspěvek na živobytí, hmotná nouze, životní a existenční minimum
Klíčová slova v angličtině
bublic service, social benefits, allowance for living, material need, subsistance levels
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Veřejná služba je od roku 2009 zakotvena v zákoně č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Vznikla jako nástroj aktivace a sociálního začleňování. Veřejná služba představuje zejména pomocné práce vykonávané v obecním zájmu a to bezplatně. Je určena nezaměstnaným osobám dlouhodobě závislým na sociálním systému.
V roce 2012 došlo ke změně zákonů č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi a zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. S touto změnou došlo k převodu agend sociálních dávek z pověřených obcí a obcí s rozšířenou působností na krajské pobočky Úřadu práce České republiky. Zároveň došlo i k převodu veřejné služby a k podstatné změně jejího nastavení. V listopadu 2012 Ústavní soud zrušil povinnost výkonu veřejné služby z důvodu jejího rozporu s Listinou základních práv a svobod. V současné době je veřejná služba dobrovolná.
Cílem práce je srovnání pojetí veřejné služby před sociální reformou a po 1. 1. 2012. Srovnání je provedeno na základě zkušeností s realizací veřejné služby na Městském úřadě v Českém Krumlově. Praktickým smyslem práce je jednak vyhodnocení, zda byla veřejná služba přínosem a jednak posouzení pozitivních a negativních aspektů veřejné služby před a po sociální reformě a též následné nastínění možného řešení pro její další vývoj.
V první části jsou uvedeny důvody vzniku veřejné služby, její zaměření a srovnání s veřejně prospěšnými pracemi, obecně prospěšnými pracemi a dobrovolnickou službou. Dále jsou podrobně rozepsány rozdíly mezi pojetím veřejné služby před sociální reformou a po ní do listopadu 2012. Zohledněna je stránka legislativní, organizační a také provázanost s dávkami pomoci v hmotné nouzi.
Druhá polovina práce rozebírá realizaci veřejné služby na Městském úřadě Český Krumlov před a po reformě. V této části byla statisticky zpracována a využita data Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Městského úřadu Český Krumlov o osobách vykonávajících veřejnou službu získaná z praxe. Zároveň je v této části zpracováno vyhodnocení kladných a záporných stránek veřejné služby a to jednak z pohledu realizátora a jednak vykonavatele/-ky.
Závěrem bylo konstatováno, že veřejná služba byla pro město přínosem a měla též sociální rozměr. Na základě zhodnocení pozitivních a negativních stránek byly v bodech navrženy zásadní jednotlivosti podoby veřejné služby, která by spojovala výhody obou předchozích řešení a tak byla nastíněna možná varianta vývoje veřejné služby.
Anotace v angličtině
The public service is adjusted by Act. No. 111/2006 Col., on Assistance in Material Need since 2009. It was established as a tool for activation and social inclusion. The public service means mainly auxiliary works for public benefit and free of charge. It is intended for long-term unemployed persons dependent on the social system.
There was a change of Lows No. 111/2006 Col., on Assistance in Material Need and Act No. 435/2004 Col., on Employment in 2012. The change of law included also the transfer of administration of social benefits from the municipal authorities (delegated and with extended power) to the regional branch of the Labour Office of Czech Republic. At the same time there was also a transfer of public service, which settings was significantly changed. In November 2012, the Constitutional Court annulled the obligation to perform public service by reason of the violation of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms. Currently, the public service is voluntary.
The aim of the thesis is to compare the conception of public service before the reform of social system and after 1st January 2012. The comparison is made on the basis of experience with the implementation of public service at the Municipal Office in Český Krumlov. The practical purpose of this thesis is both to evaluate whether the public service benefits and the assessment of the positive and negative aspects of public service before and after social reform and also to outline possible solutions for its further development.
The first part states reasons why the public service was established. There is a description of its focus and comparison with general public service, community service and volunteer service there. Further there are listed the differences between the conception of the public service before and after the social reform until November 2012. Differences were taken into account in terms of legislative, organization and the way of affecting assistance in material need.
The second part of this thesis discusses the implementation of public service at the Municipal office of Český Krumlov before and after the social reform. There are
Statistically processed and used data obtained from the Department of Health and Social Affairs of the Municipal office of Český Krumlov there. These are data (acquired from practice) on persons performing public service. This section also contains an assessment of the strengths and weaknesses of public service from the perspective of the implementer as well as the worker on public service.
It was concluded that the public service had been beneficial for the town of Český Krumlov and also had a social dimension. After evaluating the positive and negative aspects there are proposed major points of potential form of the public service, that combines the advantages of both previous variants and so it is outlined the possible variant of development of the public service.
Klíčová slova
veřejná služba, sociální dávky, příspěvek na živobytí, hmotná nouze, životní a existenční minimum
Klíčová slova v angličtině
bublic service, social benefits, allowance for living, material need, subsistance levels
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Veřejná služba představuje zejména pomocné práce vykonávané především v obecním zájmu, a to bez platně. Je určena nezaměstnaným osobám dlouhodobě setrvávajícím v sociálním systému a má sloužit v první řadě k zachování, popř. rozvíjení jejich pracovních schopností a dovedností a dále ke zvyšování podílu lidí na životě obce či komunity. V souvislosti se změnou zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi a zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, došlo od ledna 2012 v rámci vládní reformy sociálního systému k převodu sociálních dávek vyplácených do té doby pověřenými obcemi a obcemi s rozšířenou působností na úřady práce. S touto změnou byla z obcí na úřady práce převedena též agenda veřejné služby, která zároveň doznala velmi podstatných změn. Do konce roku 2011 šlo o nástroj motivační, neboť účast byla dobrovolná a osoby vykonávající veřejnou službu byly zvýhodněny za svou aktivitu navýšením sociálních dávek. Od ledna 2012 je veřejnou službu povinen vykonávat každý práceschopný uchazeč o zaměstnání, kterému to úřad práce nařídí z moci zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, jako povinnost a odmítnutí nebo řádné nevykonávání této služby je sankcionováno vyřazením z evidence úřadu práce s okamžitým dopadem i na vyplácené sociální dávky ve smyslu jejich snížení nebo odejmutí.
Cíl práce:
Cílem práce je objektivní srovnání pojetí veřejné služby před a po 01.01.2012 a posouzení všech aspektů nové koncepce, a to jednak z hlediska legislativy, ale i s přihlédnutím k aktuální praxi.
Popis metodiky:
Sekundární analýza dat s využitím rešeršní kompilace.
Předpokládané využití práce v praxi:
Zpracovanou bakalářskou práci bude možné využít jako zdroj informaci pro studenty zdravotně sociálních a sociálně právních oborů. Zároveň může sloužit k lepší orientaci v této problematice obcím, které se veřejnou službu teprve chystají zřídit.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Veřejná služba představuje zejména pomocné práce vykonávané především v obecním zájmu, a to bez platně. Je určena nezaměstnaným osobám dlouhodobě setrvávajícím v sociálním systému a má sloužit v první řadě k zachování, popř. rozvíjení jejich pracovních schopností a dovedností a dále ke zvyšování podílu lidí na životě obce či komunity. V souvislosti se změnou zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi a zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, došlo od ledna 2012 v rámci vládní reformy sociálního systému k převodu sociálních dávek vyplácených do té doby pověřenými obcemi a obcemi s rozšířenou působností na úřady práce. S touto změnou byla z obcí na úřady práce převedena též agenda veřejné služby, která zároveň doznala velmi podstatných změn. Do konce roku 2011 šlo o nástroj motivační, neboť účast byla dobrovolná a osoby vykonávající veřejnou službu byly zvýhodněny za svou aktivitu navýšením sociálních dávek. Od ledna 2012 je veřejnou službu povinen vykonávat každý práceschopný uchazeč o zaměstnání, kterému to úřad práce nařídí z moci zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, jako povinnost a odmítnutí nebo řádné nevykonávání této služby je sankcionováno vyřazením z evidence úřadu práce s okamžitým dopadem i na vyplácené sociální dávky ve smyslu jejich snížení nebo odejmutí.
Cíl práce:
Cílem práce je objektivní srovnání pojetí veřejné služby před a po 01.01.2012 a posouzení všech aspektů nové koncepce, a to jednak z hlediska legislativy, ale i s přihlédnutím k aktuální praxi.
Popis metodiky:
Sekundární analýza dat s využitím rešeršní kompilace.
Předpokládané využití práce v praxi:
Zpracovanou bakalářskou práci bude možné využít jako zdroj informaci pro studenty zdravotně sociálních a sociálně právních oborů. Zároveň může sloužit k lepší orientaci v této problematice obcím, které se veřejnou službu teprve chystají zřídit.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
Metodický pokyn k veřejné službě č. 1/2009. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%201_091.pdf >
Metodický pokyn k veřejné službě č. 2/2009. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%202_091.pdf >
Metodický pokyn k veřejné službě č. 3/2009 k doplnění Metodického pokynu k veřejné službě č. 2/2009 v souvislosti se stanovenými podmínkami poskytnutí dotace na pojistné kryjící odpovědnost za škodu na majetku nebo zdraví, kterou osoba vykonávající veřejnou službu způsobí nebo jí bude způsobena. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%203_09.pdf>
Obec a veřejná služba : Účelová neperiodická publikace. Praha : Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2010. ISBN 978-80-74-21-20-4.
KREBS, V.; DURDISOVÁ, J.; POLÁKOVÁ, O.; ŽIŽKOVÁ, J. Sociální politika. Praha : Codex Bohemia, 1997. ISBN 80-85963-33-7.
TOMEŠ, I. Sociální politika : teorie a mezinárodní zkušenost. 2. přeprac. vyd. Praha : Socioklub, 2001. ISBN 80-86484-00-9.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 3., upr. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-08-3
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
Metodický pokyn k veřejné službě č. 1/2009. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%201_091.pdf >
Metodický pokyn k veřejné službě č. 2/2009. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%202_091.pdf >
Metodický pokyn k veřejné službě č. 3/2009 k doplnění Metodického pokynu k veřejné službě č. 2/2009 v souvislosti se stanovenými podmínkami poskytnutí dotace na pojistné kryjící odpovědnost za škodu na majetku nebo zdraví, kterou osoba vykonávající veřejnou službu způsobí nebo jí bude způsobena. [online] , Praha : MPSV ČR, 2009. [cit. 2012-05-17] dostupné na WWW: < http://www.mpsv.cz/tmp/hmotna_nouze/Metodick%C3%A9%20pokyny%20Ve%C5%99ejn%C3%A1%20slu%C5%BEba/Metodick%C3%BD%20pokyn%20k%20VS%203_09.pdf>
Obec a veřejná služba : Účelová neperiodická publikace. Praha : Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2010. ISBN 978-80-74-21-20-4.
KREBS, V.; DURDISOVÁ, J.; POLÁKOVÁ, O.; ŽIŽKOVÁ, J. Sociální politika. Praha : Codex Bohemia, 1997. ISBN 80-85963-33-7.
TOMEŠ, I. Sociální politika : teorie a mezinárodní zkušenost. 2. přeprac. vyd. Praha : Socioklub, 2001. ISBN 80-86484-00-9.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Vyd. 3., upr. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-08-3