Zubní kaz je závažné onemocnění, které negativně ovlivňuje kvalitu života dítěte. V časném dětství jeho vznik a následné komplikace mohou mít za následek nejen zpomalení vývoje, ale i zhoršení sociální adaptace dítěte. V České republice existuje několik preventivních programů zaměřených na prevenci zubního kazu, které organizují různé instituce. Nejznámější je program "Zdravé zuby", který je realizován na řadě škol od roku 2000 a je určen k výuce, s cílem zlepšit zubní zdraví.
Práce se zabývá prevencí zubního kazu. V teoretické části se zabývá stavbou a vývojem zubu, epidemiologií zubního kazu, vznikem a příčinou vzniku zubního kazu, prevencí zubního kazu, která je zaměřena hlavně na preventivní programy.
Byly stanoveny celkem dva cíle práce: Cíl 1: Zjistit znalosti o zubním zdraví u žáků prvního stupně vybraných základních škol. Cíl 2: Zjistit návyky žáků v péči o zuby ve vybraných školách.
Dále byly stanoveny tři předpokládané hypotézy: H1: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují v znalosti prevence v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu. H2: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují ve znalosti správné výživy v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu. H3: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují v návycích v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu.
Pro praktickou část byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu. Pro získání dat byly použity nestandardizované anonymní dotazníky, jejichž tvorba vycházela s metodiky programu "Zdravé zuby". Dotazník tvoří 21 otázek, z nichž 18 otázek je uzavřených a 3 jsou polouzavřené. První dvě otázky jsou pak identifikační. Data byla zpracována v programu MS Excel a jsou prezentována v podobě grafů ve výsledcích. Pro statistické testování hypotéz byl použit program SPSS. Byla využita metoda t-test pro nezávislé vzorky. Výzkumný soubor tvořili žáci 4. tříd základních škol v okrese Vyškov. Základní soubor byl vybrán prostřednictvím náhodného stratifikovaného výběru. Školy byly rozděleny na dvě skupiny, kde v první skupině byly školy, které realizovaly program "Zdravé zuby" ve druhé skupině školy, které neměly zařazený program.
K testování hypotézy H1 byly použito 6 otázek z dotazníku týkající se znalostí o zubním zdraví. K testování hypotézy H2 byly použity 3 otázky. K testování hypotézy H3 bylo použito 6 otázek. Všechny testované hypotézy byly potvrzeny. Žáci se v závislosti na programu "Zdravé zuby" lišili ve znalostech, návycích a znalostech ve správné výživě v prevenci zubního kazu. Žáci se zařazeným program "Zdravé zuby" do výuky měly lepší znalosti ohledně zubního zdraví. Naopak žáci bez programu měly lepší znalosti v otázce správné výživy a měly lepší návyky.
Výsledky mohou být využity jako vzdělávací téma při vypracování preventivních programů v základních školách.
Anotace v angličtině
Dental caries is a serious illness that negatively affects quality of life. In early childhood, his rise and subsequent complications can result not only slowed development, but also deterioration of the social adaptation of the child. In the Czech Republic there are several preventive programs aimed at the prevention of dental caries, which is organized by different institutions. The most famous is the program "Healthy Teeth", which is implemented in many schools since 2000 and is designed to teach, to improve dental health.
The work deals with the prevention of dental caries. The theoretical part deals with the construction and development of tooth caries epidemiology, emergence and cause tooth decay, tooth decay prevention, which focuses mainly on preventive programs.
Were set a total of two goals work: Objective 1: To assess knowledge about dental health among pupils of selected elementary schools. Objective 2: To determine the habits of students in dental care in selected schools.
Further, the estimated three hypotheses: H1: Pupils in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" are different in knowledge of prevention in dental care compared with children not included in the program. H2: Students in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" differ in knowledge of proper nutrition in the care of teeth compared with children not included in the program. H3: Students in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" differ in habits in dental care compared with children not included in the program.
For the practical part, the chosen method of quantitative research. To obtain the data used were not standardized anonymous questionnaires, whose work was based on the methodology of the "Healthy Teeth". The questionnaire consists of 21 questions, of which 18 questions are closed and 3 are half-closed. The first two questions are then identification. Data were processed in MS Excel and are presented as graphs in the results. For statistical hypothesis testing was used SPSS program. Method was used t-test for independent samples. The research sample consisted of pupils of the fourth grade of elementary schools in the district Vyškov. Basic file was selected through random stratified sampling. Schools were divided into two groups where the first group were schools that implemented the program "Healthy Teeth" in the second group of schools that were ranked program.
To test the hypothesis H1 were used 6 questions from the questionnaire on knowledge about dental health. To test the hypothesis H2 were used three questions. To test the hypothesis H3 using 6 issues. All tested hypotheses were confirmed. Pupils depending on the program "Healthy Teeth" differed in knowledge, habits and knowledge of proper nutrition in the prevention of dental caries. Students are assigned program "Healthy Teeth" teaching to have a better knowledge about dental health. Conversely, students without the program had better knowledge regarding proper nutrition and have better habits.
The results can be used as an educational theme in the development of prevention programs in primary schools.
Dental caries, caries prevention, prevention programs, oral health
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Zubní kaz je závažné onemocnění, které negativně ovlivňuje kvalitu života dítěte. V časném dětství jeho vznik a následné komplikace mohou mít za následek nejen zpomalení vývoje, ale i zhoršení sociální adaptace dítěte. V České republice existuje několik preventivních programů zaměřených na prevenci zubního kazu, které organizují různé instituce. Nejznámější je program "Zdravé zuby", který je realizován na řadě škol od roku 2000 a je určen k výuce, s cílem zlepšit zubní zdraví.
Práce se zabývá prevencí zubního kazu. V teoretické části se zabývá stavbou a vývojem zubu, epidemiologií zubního kazu, vznikem a příčinou vzniku zubního kazu, prevencí zubního kazu, která je zaměřena hlavně na preventivní programy.
Byly stanoveny celkem dva cíle práce: Cíl 1: Zjistit znalosti o zubním zdraví u žáků prvního stupně vybraných základních škol. Cíl 2: Zjistit návyky žáků v péči o zuby ve vybraných školách.
Dále byly stanoveny tři předpokládané hypotézy: H1: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují v znalosti prevence v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu. H2: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují ve znalosti správné výživy v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu. H3: Žáci ve školách, kde je realizovaný program "Zdravé zuby" se odlišují v návycích v péči o zuby oproti dětem nezařazeným do programu.
Pro praktickou část byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu. Pro získání dat byly použity nestandardizované anonymní dotazníky, jejichž tvorba vycházela s metodiky programu "Zdravé zuby". Dotazník tvoří 21 otázek, z nichž 18 otázek je uzavřených a 3 jsou polouzavřené. První dvě otázky jsou pak identifikační. Data byla zpracována v programu MS Excel a jsou prezentována v podobě grafů ve výsledcích. Pro statistické testování hypotéz byl použit program SPSS. Byla využita metoda t-test pro nezávislé vzorky. Výzkumný soubor tvořili žáci 4. tříd základních škol v okrese Vyškov. Základní soubor byl vybrán prostřednictvím náhodného stratifikovaného výběru. Školy byly rozděleny na dvě skupiny, kde v první skupině byly školy, které realizovaly program "Zdravé zuby" ve druhé skupině školy, které neměly zařazený program.
K testování hypotézy H1 byly použito 6 otázek z dotazníku týkající se znalostí o zubním zdraví. K testování hypotézy H2 byly použity 3 otázky. K testování hypotézy H3 bylo použito 6 otázek. Všechny testované hypotézy byly potvrzeny. Žáci se v závislosti na programu "Zdravé zuby" lišili ve znalostech, návycích a znalostech ve správné výživě v prevenci zubního kazu. Žáci se zařazeným program "Zdravé zuby" do výuky měly lepší znalosti ohledně zubního zdraví. Naopak žáci bez programu měly lepší znalosti v otázce správné výživy a měly lepší návyky.
Výsledky mohou být využity jako vzdělávací téma při vypracování preventivních programů v základních školách.
Anotace v angličtině
Dental caries is a serious illness that negatively affects quality of life. In early childhood, his rise and subsequent complications can result not only slowed development, but also deterioration of the social adaptation of the child. In the Czech Republic there are several preventive programs aimed at the prevention of dental caries, which is organized by different institutions. The most famous is the program "Healthy Teeth", which is implemented in many schools since 2000 and is designed to teach, to improve dental health.
The work deals with the prevention of dental caries. The theoretical part deals with the construction and development of tooth caries epidemiology, emergence and cause tooth decay, tooth decay prevention, which focuses mainly on preventive programs.
Were set a total of two goals work: Objective 1: To assess knowledge about dental health among pupils of selected elementary schools. Objective 2: To determine the habits of students in dental care in selected schools.
Further, the estimated three hypotheses: H1: Pupils in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" are different in knowledge of prevention in dental care compared with children not included in the program. H2: Students in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" differ in knowledge of proper nutrition in the care of teeth compared with children not included in the program. H3: Students in schools where the program is implemented "Healthy Teeth" differ in habits in dental care compared with children not included in the program.
For the practical part, the chosen method of quantitative research. To obtain the data used were not standardized anonymous questionnaires, whose work was based on the methodology of the "Healthy Teeth". The questionnaire consists of 21 questions, of which 18 questions are closed and 3 are half-closed. The first two questions are then identification. Data were processed in MS Excel and are presented as graphs in the results. For statistical hypothesis testing was used SPSS program. Method was used t-test for independent samples. The research sample consisted of pupils of the fourth grade of elementary schools in the district Vyškov. Basic file was selected through random stratified sampling. Schools were divided into two groups where the first group were schools that implemented the program "Healthy Teeth" in the second group of schools that were ranked program.
To test the hypothesis H1 were used 6 questions from the questionnaire on knowledge about dental health. To test the hypothesis H2 were used three questions. To test the hypothesis H3 using 6 issues. All tested hypotheses were confirmed. Pupils depending on the program "Healthy Teeth" differed in knowledge, habits and knowledge of proper nutrition in the prevention of dental caries. Students are assigned program "Healthy Teeth" teaching to have a better knowledge about dental health. Conversely, students without the program had better knowledge regarding proper nutrition and have better habits.
The results can be used as an educational theme in the development of prevention programs in primary schools.
Dental caries, caries prevention, prevention programs, oral health
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zubní kaz je závažné onemocnění, které negativně ovlivňuje kvalitu života dítěte. V časném dětství jeho vznik a následné komplikace mohou mít za následek nejen zpomalení vývoje, ale i zhoršení sociální adaptace dítěte. Světová zdravotnická organizace klade důraz na zlepšení orálního zdraví. V Liverpoolu byla v roce 2005 přijata deklarace o zlepšení orálního zdraví do roku 2020, V Programu Zdraví 21, v cíli 8 je doporučeno státům, kteří se k programu přihlásily, aby si ve svých národních programech stanovily cíl podle kterého dvanáctileté děti budou mít do roku 2020 jeden maximálně dva chybějící, zkažené nebo zaplombované zuby. V České republice existuje několik preventivních programů zaměřených na prevenci zubního kazu, které organizují různé instituce. Nejznámější je program Zdravé zuby, který je realizován na řadě škol od roku 2000 a je určen k výuce, s cílem zlepšit zubní zdraví. Před 20 až 25 lety patřilo Dánsko k zemím s největším výskytem zubního kazu u dětí. Po zavedení systematické preventivní péče, kvalitního informačního systému o péče o dutinu ústní a zdravotní výchovy zaměřené na ústní hygienu, včetně používání fluoridů, se Dánsko stalo jednou ze zemí s nejnižším výskytem zubního kazu u dětí.
Cíle práce:
C 1: Cílem je zjištění znalostí o zubním zdraví u žáků prvního stupně vybraných základních škol.
C 2: Cílem je zjistit návyky žáků v péči o zuby ve vybraných školách.
C 3: Cílem je zjistit zda učitelé vybraných škol znají program Zdravé zuby.
Předpokládané hypotézy:
H 1: Děti ze škol, které zařadily výuku preventivního programu Zdravé zuby do výuky, budou mít znalosti o prevenci zubního kazu.
H 2: Děti ze škol, kde není do výuky zařazeno téma zubní zdraví, nebudou mít znalosti o vlivu výživy na vznik zubního kazu.
H 3: Děti vybraných škol mají správné návyky v péči o zuby.
H 4: Učitelé vybraných škol znají program Zdravé zuby.
Popis metodiky:
Kvantitativní výzkum. Dotazníkové šetření bude zaměřené na znalosti o zubním zdraví žáků prvního stupně základních škol. Tvorba dotazníků bude vycházet z metodiky programu Zdravé zuby. Výzkumný soubor bude asi 200 žáků 1.stupně vybraných základní škol z okresu Vyškov. Věk 9 až 12 let.
Předpokládané využití v praxi:
Výsledky mohou být využity jako vzdělávací téma při vypracování preventivních programů v základních školách.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Zubní kaz je závažné onemocnění, které negativně ovlivňuje kvalitu života dítěte. V časném dětství jeho vznik a následné komplikace mohou mít za následek nejen zpomalení vývoje, ale i zhoršení sociální adaptace dítěte. Světová zdravotnická organizace klade důraz na zlepšení orálního zdraví. V Liverpoolu byla v roce 2005 přijata deklarace o zlepšení orálního zdraví do roku 2020, V Programu Zdraví 21, v cíli 8 je doporučeno státům, kteří se k programu přihlásily, aby si ve svých národních programech stanovily cíl podle kterého dvanáctileté děti budou mít do roku 2020 jeden maximálně dva chybějící, zkažené nebo zaplombované zuby. V České republice existuje několik preventivních programů zaměřených na prevenci zubního kazu, které organizují různé instituce. Nejznámější je program Zdravé zuby, který je realizován na řadě škol od roku 2000 a je určen k výuce, s cílem zlepšit zubní zdraví. Před 20 až 25 lety patřilo Dánsko k zemím s největším výskytem zubního kazu u dětí. Po zavedení systematické preventivní péče, kvalitního informačního systému o péče o dutinu ústní a zdravotní výchovy zaměřené na ústní hygienu, včetně používání fluoridů, se Dánsko stalo jednou ze zemí s nejnižším výskytem zubního kazu u dětí.
Cíle práce:
C 1: Cílem je zjištění znalostí o zubním zdraví u žáků prvního stupně vybraných základních škol.
C 2: Cílem je zjistit návyky žáků v péči o zuby ve vybraných školách.
C 3: Cílem je zjistit zda učitelé vybraných škol znají program Zdravé zuby.
Předpokládané hypotézy:
H 1: Děti ze škol, které zařadily výuku preventivního programu Zdravé zuby do výuky, budou mít znalosti o prevenci zubního kazu.
H 2: Děti ze škol, kde není do výuky zařazeno téma zubní zdraví, nebudou mít znalosti o vlivu výživy na vznik zubního kazu.
H 3: Děti vybraných škol mají správné návyky v péči o zuby.
H 4: Učitelé vybraných škol znají program Zdravé zuby.
Popis metodiky:
Kvantitativní výzkum. Dotazníkové šetření bude zaměřené na znalosti o zubním zdraví žáků prvního stupně základních škol. Tvorba dotazníků bude vycházet z metodiky programu Zdravé zuby. Výzkumný soubor bude asi 200 žáků 1.stupně vybraných základní škol z okresu Vyškov. Věk 9 až 12 let.
Předpokládané využití v praxi:
Výsledky mohou být využity jako vzdělávací téma při vypracování preventivních programů v základních školách.
Seznam doporučené literatury
1. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Praha:WHO, 2000,
ISBN 92-890-1349-4
2. LEKEŠOVÁ,I. Program zdravé zuby [online] 2006, Dostupné z: www.zdravezuby.cz
3. KOMÁREK,L.,PROVAZNÍK,K. Ochrana a podpora zdraví Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK, 2011. 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0
4. PROVAZNÍK, K. a kol. Manuál prevence v lékařské praxi: VI. Prevence poruch zdraví dětí a mládeže 1.vyd. Praha: Fortuna, 1998. s. 144 ISBN 80-7071-108-6
5. DOSTÁLOVÁ, T., SEYDLOVÁ, M. a kol. Stomatologie 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 193s. ISBN 978-80-247-2700-4
Seznam doporučené literatury
1. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Praha:WHO, 2000,
ISBN 92-890-1349-4
2. LEKEŠOVÁ,I. Program zdravé zuby [online] 2006, Dostupné z: www.zdravezuby.cz
3. KOMÁREK,L.,PROVAZNÍK,K. Ochrana a podpora zdraví Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK, 2011. 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0
4. PROVAZNÍK, K. a kol. Manuál prevence v lékařské praxi: VI. Prevence poruch zdraví dětí a mládeže 1.vyd. Praha: Fortuna, 1998. s. 144 ISBN 80-7071-108-6
5. DOSTÁLOVÁ, T., SEYDLOVÁ, M. a kol. Stomatologie 1.vyd. Praha: Grada, 2008. 193s. ISBN 978-80-247-2700-4