Práce pojednává o prorodinných opatřeních realizovaných na úrovni obce v obci Benešov u Prahy. Teoretickými východisky pro zpracování daného tématu byly především odborné publikace, doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí pro realizaci sociální a prorodinné politiky obecně i na úrovni obcí a vybrané právní normy, které se k dané problematice vztahují. Data vztahující se k rodinné politice obce Benešov u Prahy byla získána z archivů jednotlivých odborů Městského úřadu v Benešově (aplikována technika sekundární analýzy dat), zejména dat MPSV, VÚPSV atd. dále studiem dokumentů, a vlastním průzkumem realizovaným v zařízeních poskytujících sociální služby z oblasti prorodinné péče. K získání potřebných dat byla využita kvalitativní forma výzkumu, dále pak jako základní výzkumná metoda byla použita obsahová analýza.
Cílem práce bylo primárně zjistit, jaká opatření rodinné politiky realizuje město Benešov u Prahy na obecní úrovni a jejich analýza. V rámci analýzy bylo zjišťováno, jaká je nabídka příslušných sociálních služeb, která zařízení je nabízejí a v jaké kvalitě, po kterých službách je ze strany rodin nejvyšší poptávka a zda je nabízená kapacita dostatečná. Dále bylo zjišťováno, nakolik jsou opatření prorodinné politiky realizována v rámci obce Benešov u Prahy v souladu s doporučeními Ministerstva práce a sociálních věcí a dále jaká je reálná účinnost těchto opatření. Bylo tedy provedeno srovnání s koncepcí rodinné politiky státu. Všechna tato šetření byla pochopitelně realizována tak, aby proběhla v kontextu s konkrétní cílovou skupinou příjemců těchto služeb v obci Benešov u Prahy, jejich strukturou (demografická, sociálněekonomická apod.) a potřebami těchto jednotlivých skupin příjemců prorodinných opatření.
Při tvorbě práce bylo pracováno s hypotézou, že obec Benešov u Prahy v rámci své prorodinné politiky vychází ze státní prorodinné politiky, nicméně aplikované na konkrétní podmínky obce Benešov u Prahy a jejích obyvatel. Hypotéza dále předpokládá nedostatečnou kapacitu zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání dětí a dále pak nedostatek míst v azylových domech pro matky s dětmi, stejně tak určité rezervy v oblasti sociální péče, konkrétně nepružnost v reakcích na konkrétní podněty a řešení akutně vzniklých krizových situací.
Výsledky provedených šetření prokázala, že rodinná politika obce Benešov u Prahy je na relativně dobré úrovni, probíhá v souladu s prorodinnou politikou státu a respektuje specifické potřeby obyvatel obce Benešov u Prahy. Dále bylo zjištěno, že prorodinná politika je mimo jiné realizována prostřednictvím grantů a pod záštitou orgánů Středočeského kraje. Dále bylo v rámci realizovaných šetření prokázáno, že hypotéza, se kterou se v této práci pracovalo, byla relevantní a v plné míře došlo k jejímu potvrzení. Práce může být přínosná pro každého, kdo se problematikou prorodinné problematiky zabývá, teorie i praktické poznatky jsou zde obsaženy ve vyváženém poměru. Cíle práce, tedy zjištění realizovaných opatření prorodinné politiky v obci Benešov u Prahy a jejich analýza byly naplněny.
Anotace v angličtině
The essay deals with the pro-family measures implemented at the municipal level in the village of Benesov. The theoretical approach for the treatment of the topic was mainly covered with the professional publications, recommendations of the Ministry of Labour and Social Affairs for the realisation of the social and pro-family policy in general at the municipal level, and selected legal standards that apply to the issue. Data relating to family policy were obtained from the archives of departments of the Municipality of Benesov (applied technology secondary data analysis), especially MLSA data, VÚPSV etc, further study of documents, and a private survey realised in the social services of the pro-family care . To obtain the necessary data, a qualitative research was used, as well as a basic research method. The aim was primarily to find out what family policy measures implemented by the village of Benesov at the municipal level, and their analysis. The aim of the analysis was to investigate what the offer of social services was like, which devices were offered and in what quality level, which of the services is of highest demand by families and if the offered capacity was sufficient. Furthermore, it was investigated to what extent the measures pro-family policy implemented within the municipality Benešov was in accordance with the recommendations of the Ministry of Labour and Social Affairs and assess the real effectiveness of these measures. Therefore a comparison with the concept of family policy was made. All these investigations have been carried out and naturally , that took place in the context of a specific target group of these services in the village of Benesov, their structure (demographic, socio-economic, etc.) and the needs of different groups of recipients pro-family measures. When creating the job, everything was based on a hypothesis that the municipality of Benesov puts a high effort to fulfill the pro-family policies based on national pro-family policies level, however, it is being applied to the specific conditions of the village of Benesov and its inhabitants. The hypothesis presupposes the lack of capacity of equipment for pre-school education of children and further lack of space in shelters for mothers and children, as well as certain provisions in the area of social welfare, namely inflexibility in response to specific stimuli and the resulting solution to the acute crisis situations. The results of the survey showed that family policy community in Benesov is on a relatively good level, carried out in accordance with the pro-family policies, and respects the specific needs of the inhabitants of the village of Benesov. It was also found that the pro-family policy is implemented, inter alia, through grants and bodies under the aegis of the Středočeský kraj. It also appeared in the investigation that the hypothesis with which this essay was created was relevant and fully occurred to its confirmation. The essay can be beneficial to anyone who deals with the issue of pro-family issues, theory and practical knowledge are included in a balanced ratio. Objectives of work, a finding pro-family policy measures implemented in the village of Benesov and their analysis were met.
Klíčová slova
Dítě, rodina, rodinná politika, stát, prorodinná opatření, Benešov u Prahy
Klíčová slova v angličtině
Child, Family, Family Policy, State, Pro-family Mesaure, Benešov u Prahy
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o prorodinných opatřeních realizovaných na úrovni obce v obci Benešov u Prahy. Teoretickými východisky pro zpracování daného tématu byly především odborné publikace, doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí pro realizaci sociální a prorodinné politiky obecně i na úrovni obcí a vybrané právní normy, které se k dané problematice vztahují. Data vztahující se k rodinné politice obce Benešov u Prahy byla získána z archivů jednotlivých odborů Městského úřadu v Benešově (aplikována technika sekundární analýzy dat), zejména dat MPSV, VÚPSV atd. dále studiem dokumentů, a vlastním průzkumem realizovaným v zařízeních poskytujících sociální služby z oblasti prorodinné péče. K získání potřebných dat byla využita kvalitativní forma výzkumu, dále pak jako základní výzkumná metoda byla použita obsahová analýza.
Cílem práce bylo primárně zjistit, jaká opatření rodinné politiky realizuje město Benešov u Prahy na obecní úrovni a jejich analýza. V rámci analýzy bylo zjišťováno, jaká je nabídka příslušných sociálních služeb, která zařízení je nabízejí a v jaké kvalitě, po kterých službách je ze strany rodin nejvyšší poptávka a zda je nabízená kapacita dostatečná. Dále bylo zjišťováno, nakolik jsou opatření prorodinné politiky realizována v rámci obce Benešov u Prahy v souladu s doporučeními Ministerstva práce a sociálních věcí a dále jaká je reálná účinnost těchto opatření. Bylo tedy provedeno srovnání s koncepcí rodinné politiky státu. Všechna tato šetření byla pochopitelně realizována tak, aby proběhla v kontextu s konkrétní cílovou skupinou příjemců těchto služeb v obci Benešov u Prahy, jejich strukturou (demografická, sociálněekonomická apod.) a potřebami těchto jednotlivých skupin příjemců prorodinných opatření.
Při tvorbě práce bylo pracováno s hypotézou, že obec Benešov u Prahy v rámci své prorodinné politiky vychází ze státní prorodinné politiky, nicméně aplikované na konkrétní podmínky obce Benešov u Prahy a jejích obyvatel. Hypotéza dále předpokládá nedostatečnou kapacitu zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání dětí a dále pak nedostatek míst v azylových domech pro matky s dětmi, stejně tak určité rezervy v oblasti sociální péče, konkrétně nepružnost v reakcích na konkrétní podněty a řešení akutně vzniklých krizových situací.
Výsledky provedených šetření prokázala, že rodinná politika obce Benešov u Prahy je na relativně dobré úrovni, probíhá v souladu s prorodinnou politikou státu a respektuje specifické potřeby obyvatel obce Benešov u Prahy. Dále bylo zjištěno, že prorodinná politika je mimo jiné realizována prostřednictvím grantů a pod záštitou orgánů Středočeského kraje. Dále bylo v rámci realizovaných šetření prokázáno, že hypotéza, se kterou se v této práci pracovalo, byla relevantní a v plné míře došlo k jejímu potvrzení. Práce může být přínosná pro každého, kdo se problematikou prorodinné problematiky zabývá, teorie i praktické poznatky jsou zde obsaženy ve vyváženém poměru. Cíle práce, tedy zjištění realizovaných opatření prorodinné politiky v obci Benešov u Prahy a jejich analýza byly naplněny.
Anotace v angličtině
The essay deals with the pro-family measures implemented at the municipal level in the village of Benesov. The theoretical approach for the treatment of the topic was mainly covered with the professional publications, recommendations of the Ministry of Labour and Social Affairs for the realisation of the social and pro-family policy in general at the municipal level, and selected legal standards that apply to the issue. Data relating to family policy were obtained from the archives of departments of the Municipality of Benesov (applied technology secondary data analysis), especially MLSA data, VÚPSV etc, further study of documents, and a private survey realised in the social services of the pro-family care . To obtain the necessary data, a qualitative research was used, as well as a basic research method. The aim was primarily to find out what family policy measures implemented by the village of Benesov at the municipal level, and their analysis. The aim of the analysis was to investigate what the offer of social services was like, which devices were offered and in what quality level, which of the services is of highest demand by families and if the offered capacity was sufficient. Furthermore, it was investigated to what extent the measures pro-family policy implemented within the municipality Benešov was in accordance with the recommendations of the Ministry of Labour and Social Affairs and assess the real effectiveness of these measures. Therefore a comparison with the concept of family policy was made. All these investigations have been carried out and naturally , that took place in the context of a specific target group of these services in the village of Benesov, their structure (demographic, socio-economic, etc.) and the needs of different groups of recipients pro-family measures. When creating the job, everything was based on a hypothesis that the municipality of Benesov puts a high effort to fulfill the pro-family policies based on national pro-family policies level, however, it is being applied to the specific conditions of the village of Benesov and its inhabitants. The hypothesis presupposes the lack of capacity of equipment for pre-school education of children and further lack of space in shelters for mothers and children, as well as certain provisions in the area of social welfare, namely inflexibility in response to specific stimuli and the resulting solution to the acute crisis situations. The results of the survey showed that family policy community in Benesov is on a relatively good level, carried out in accordance with the pro-family policies, and respects the specific needs of the inhabitants of the village of Benesov. It was also found that the pro-family policy is implemented, inter alia, through grants and bodies under the aegis of the Středočeský kraj. It also appeared in the investigation that the hypothesis with which this essay was created was relevant and fully occurred to its confirmation. The essay can be beneficial to anyone who deals with the issue of pro-family issues, theory and practical knowledge are included in a balanced ratio. Objectives of work, a finding pro-family policy measures implemented in the village of Benesov and their analysis were met.
Klíčová slova
Dítě, rodina, rodinná politika, stát, prorodinná opatření, Benešov u Prahy
Klíčová slova v angličtině
Child, Family, Family Policy, State, Pro-family Mesaure, Benešov u Prahy
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav):
Obce jsou základními aktéry regionální rodinné politiky. Podle zákona o obcích s uplatněním principu subsidiarity má pečovat o základní sociální potřeby občanů. Rodina, jako přirozená sociální jednotka státu, by měla být zohledněna ve všech oblastech politiky. Dle vládního dokumentu "Rodinná politika na úrovni krajů a obcí" mají obce v rodinné politice zejména funkci reprezentativní, koncepční, koordinační, organizační a informativní. Obecným cílem rodinné politiky na regionální úrovni je zejména posilovat schopnosti rodin jednat kompetentně, vytvořit rámcové podmínky na diferencovanou podporu rodin v jejich různých vývojových fázích, pomoc rodinám, které samy nedokáží zvládnout svou zátěž a problémy. Dále je cílem rodinné politiky též vytvářet společensky příznivé klima vůči rodině a to formou podpory autonomie rodiny, založené na stabilních celoživotních vztazích se zaměřením na péči o děti a další závislé členy rodiny. V neposlední řadě má rodinná politika na úrovni municipalit vytváření vhodné podmínky pro harmonizaci rodinného a profesního života, podporovat dostupnost služeb pro rodiny na bázi široké spolupráce sítě veřejných i soukromých subjektů.
Cíle práce:
Hlavní cíl:
Zjistit realizovaná opatření rodinné politiky obce v komparaci s koncepcí rodinné politiky státu.
Dílčí cíle:
Analyzovat cíle a priority rodinné politiky na obecní úrovni.
Analyzovat konkrétní prorodinná opatření realizovaná v obci Benešov.
Výzkumná otázka:
Jakým způsobem a formami obec Benešov realizuje cíle a opatření rodinné politiky?
Metodika:
K zajištění potřebných dat k bakalářské práci bude použita kvalitativní forma výzkumu. Jako základní metoda bude použita obsahová analýza. Data budou získána z archivů jednotlivých odborů Městského úřadu v Benešově. Bude využita technika sekundární analýzy dat, zejména dat MPSV, VÚPSV etc.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Pro obec Benešov lze využít tohoto výzkumu k evaluaci realizovaných prorodinných opatření ve všech oblastech rodinné politiky.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav):
Obce jsou základními aktéry regionální rodinné politiky. Podle zákona o obcích s uplatněním principu subsidiarity má pečovat o základní sociální potřeby občanů. Rodina, jako přirozená sociální jednotka státu, by měla být zohledněna ve všech oblastech politiky. Dle vládního dokumentu "Rodinná politika na úrovni krajů a obcí" mají obce v rodinné politice zejména funkci reprezentativní, koncepční, koordinační, organizační a informativní. Obecným cílem rodinné politiky na regionální úrovni je zejména posilovat schopnosti rodin jednat kompetentně, vytvořit rámcové podmínky na diferencovanou podporu rodin v jejich různých vývojových fázích, pomoc rodinám, které samy nedokáží zvládnout svou zátěž a problémy. Dále je cílem rodinné politiky též vytvářet společensky příznivé klima vůči rodině a to formou podpory autonomie rodiny, založené na stabilních celoživotních vztazích se zaměřením na péči o děti a další závislé členy rodiny. V neposlední řadě má rodinná politika na úrovni municipalit vytváření vhodné podmínky pro harmonizaci rodinného a profesního života, podporovat dostupnost služeb pro rodiny na bázi široké spolupráce sítě veřejných i soukromých subjektů.
Cíle práce:
Hlavní cíl:
Zjistit realizovaná opatření rodinné politiky obce v komparaci s koncepcí rodinné politiky státu.
Dílčí cíle:
Analyzovat cíle a priority rodinné politiky na obecní úrovni.
Analyzovat konkrétní prorodinná opatření realizovaná v obci Benešov.
Výzkumná otázka:
Jakým způsobem a formami obec Benešov realizuje cíle a opatření rodinné politiky?
Metodika:
K zajištění potřebných dat k bakalářské práci bude použita kvalitativní forma výzkumu. Jako základní metoda bude použita obsahová analýza. Data budou získána z archivů jednotlivých odborů Městského úřadu v Benešově. Bude využita technika sekundární analýzy dat, zejména dat MPSV, VÚPSV etc.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Pro obec Benešov lze využít tohoto výzkumu k evaluaci realizovaných prorodinných opatření ve všech oblastech rodinné politiky.
Seznam doporučené literatury
KREBS, Vojtěch. Sociální politika. Vyd. 3.přeprac. Praha:ASPI , 2005. 502 s. ISBN: 80-7357-050-5
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 161 s. Studijní texty; sv. 3. ISBN 80-86429-19-9.
MITCHELL, Eva. Finanční podpora rodin s dětmi v České republice v evropském kontextu. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2010. 136 s. ISBN 978-80-7330-183-5.
MPSV. Národní koncepce rodinné politiky [online].
Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/2125/koncepce_rodina.pdf
MPSV. Rodinná politika na úrovni krajů a obcí. [online]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/6778/RRodinna_politika.pdf
SIROVÁTKA, Tomáš et al. Rodina, zaměstnání a sociální politika. Vyd. 1. Brno: Fakulta sociálních studií (Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti) Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Albert, 2006. 279 s. ISBN 80-7326-104-9.
TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Vyd. 1.Praha: Portál, 2011. 366 s. ISBN 978-80-7367-868-5.
Seznam doporučené literatury
KREBS, Vojtěch. Sociální politika. Vyd. 3.přeprac. Praha:ASPI , 2005. 502 s. ISBN: 80-7357-050-5
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 161 s. Studijní texty; sv. 3. ISBN 80-86429-19-9.
MITCHELL, Eva. Finanční podpora rodin s dětmi v České republice v evropském kontextu. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2010. 136 s. ISBN 978-80-7330-183-5.
MPSV. Národní koncepce rodinné politiky [online].
Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/2125/koncepce_rodina.pdf
MPSV. Rodinná politika na úrovni krajů a obcí. [online]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/6778/RRodinna_politika.pdf
SIROVÁTKA, Tomáš et al. Rodina, zaměstnání a sociální politika. Vyd. 1. Brno: Fakulta sociálních studií (Institut pro výzkum reprodukce a integrace společnosti) Masarykovy univerzity v Brně v nakl. Albert, 2006. 279 s. ISBN 80-7326-104-9.
TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Vyd. 1.Praha: Portál, 2011. 366 s. ISBN 978-80-7367-868-5.