V uplynulé dekádě narostl počet cizinců, kteří se přistěhovali do České republiky. Jednou ze situací, se kterou je třeba počítat, je vzdělávání dětí cizinců nejen v rámci povinné devítileté školní docházky. Cílem této diplomové práce bude zaměřit se na konkrétní výuku dětí cizinců na druhém stupni českých základních škol
a na nižším stupni víceletých gymnázií a zmapovat výukové materiály, které poskytují české i mezinárodní organizace. Výukové materiály, které mají napomáhat integraci cizinců, anebo mají vyučovat o problematice migrace. Diplomová práce bude případovou studií, kdy v praktické části bude znázorněn přístup jedné konkrétní školy k výuce dětí cizinců. Práce analyzuje, zda jsou učitelé připraveni na vzdělávání dětí cizinců a hodnotí, jakým způsobem zvolená škola napomáhá integraci dětí cizinců do české společnosti.
Anotace v angličtině
The number of foreigners moving to the Czech Republic has been raising in the past decade. Education of foreigners' children at lower secondary school is inevitable, because this level is obligatory for children aged six to fifteen, or eighteen in some cases. The aim of this thesis is to focus on education of foreign children at lower secondary level and to survey educational material provided by organizations. These materials should be helpful when integrating foreigners or teaching about migration.
The practical part is a case study in which there is everything about how the particular school works with foreigners. The approach of teachers to these children is also illustrated there. The thesis reveals whether the teachers are ready for teaching foreign children who speak different mother tongue; it also evaluates the contribution of the school to integrating the children to the society.
Klíčová slova
druhý stupeň, integrace, vzdělávání cizinců, základní škola, žáci
Klíčová slova v angličtině
education of foreigners, integration, lower secondary school, pupils
Rozsah průvodní práce
77 s. (118 860 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V uplynulé dekádě narostl počet cizinců, kteří se přistěhovali do České republiky. Jednou ze situací, se kterou je třeba počítat, je vzdělávání dětí cizinců nejen v rámci povinné devítileté školní docházky. Cílem této diplomové práce bude zaměřit se na konkrétní výuku dětí cizinců na druhém stupni českých základních škol
a na nižším stupni víceletých gymnázií a zmapovat výukové materiály, které poskytují české i mezinárodní organizace. Výukové materiály, které mají napomáhat integraci cizinců, anebo mají vyučovat o problematice migrace. Diplomová práce bude případovou studií, kdy v praktické části bude znázorněn přístup jedné konkrétní školy k výuce dětí cizinců. Práce analyzuje, zda jsou učitelé připraveni na vzdělávání dětí cizinců a hodnotí, jakým způsobem zvolená škola napomáhá integraci dětí cizinců do české společnosti.
Anotace v angličtině
The number of foreigners moving to the Czech Republic has been raising in the past decade. Education of foreigners' children at lower secondary school is inevitable, because this level is obligatory for children aged six to fifteen, or eighteen in some cases. The aim of this thesis is to focus on education of foreign children at lower secondary level and to survey educational material provided by organizations. These materials should be helpful when integrating foreigners or teaching about migration.
The practical part is a case study in which there is everything about how the particular school works with foreigners. The approach of teachers to these children is also illustrated there. The thesis reveals whether the teachers are ready for teaching foreign children who speak different mother tongue; it also evaluates the contribution of the school to integrating the children to the society.
Klíčová slova
druhý stupeň, integrace, vzdělávání cizinců, základní škola, žáci
Klíčová slova v angličtině
education of foreigners, integration, lower secondary school, pupils
Zásady pro vypracování
V uplynulé dekádě narostl počet cizinců, kteří se přistěhovali do České republiky. Jednou ze situací, se kterou je třeba počítat, je vzdělávání dětí cizinců nejen v rámci povinné devítileté školní docházky. Cílem této diplomové práce bude zaměřit se na konkrétní výuku dětí cizinců na 2. stupni českých základních škol a na nižším stupni víceletých gymnázií a zmapovat výukové materiály, které poskytují české i mezinárodní organizace. Výukové materiály, které mají napomáhat integraci cizinců, a nebo mají vyučovat o problematice migrace. Diplomová práce bude případovou studií, kdy v praktické části bude znázorněn přístup jedné konkrétní školy k výuce dětí cizinců. Práce bude analyzovat, zda jsou učitelé připraveni na vzdělávání dětí cizinců a pokusí se zhodnotit, jakým způsobem zvolená škola napomáhá integraci dětí cizinců do české společnosti. V praktické části budou uvedeny i metody práce s dětmi cizinců ve výuce.
Zásady pro vypracování
V uplynulé dekádě narostl počet cizinců, kteří se přistěhovali do České republiky. Jednou ze situací, se kterou je třeba počítat, je vzdělávání dětí cizinců nejen v rámci povinné devítileté školní docházky. Cílem této diplomové práce bude zaměřit se na konkrétní výuku dětí cizinců na 2. stupni českých základních škol a na nižším stupni víceletých gymnázií a zmapovat výukové materiály, které poskytují české i mezinárodní organizace. Výukové materiály, které mají napomáhat integraci cizinců, a nebo mají vyučovat o problematice migrace. Diplomová práce bude případovou studií, kdy v praktické části bude znázorněn přístup jedné konkrétní školy k výuce dětí cizinců. Práce bude analyzovat, zda jsou učitelé připraveni na vzdělávání dětí cizinců a pokusí se zhodnotit, jakým způsobem zvolená škola napomáhá integraci dětí cizinců do české společnosti. V praktické části budou uvedeny i metody práce s dětmi cizinců ve výuce.
Seznam doporučené literatury
Seznam odborné literatury:\\
Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Editor Tatjana Šišková. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 978-807-3671-822.\\
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách [online]. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. [cit. 2013-04-19]. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/\\
Internetové zdroje\\
BLAHOUTOVÁ, Tereza. Role integračních center při integraci cizinců. In: Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/cz/e-knihovna/role-integracnich-center-pri-integraci-cizincu\\
ČLOVĚK V TÍSNI O.P.S. Člověk v tísni Česká republika [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.clovekvtisni.cz/cs\\
META: Sdružení pro příležitosti mladých migrantů [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/pic/\\
Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/\\
Statistiky: Cizinci: vzdělávání. Český statistický úřad [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupnéz:\\
http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_vzdelavani\\
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Začleňování žáků - cizinců do výuky v ZŠ. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2009 [cit. 2013-\\04-19]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/7191/ZACLENOVANI-ZAKU---CIZINCU-DO-VYUKY-V-ZS.html/\\
The UN Refugee Agency [online]. 2001 [cit. 2013-04-23]. Dostupné z: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home\\
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/
Varianty: Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni [online]. 2008 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/\\
Vedoucí diplomové práce: PhDr. Salim Murad, Ph.D.\\
Datum zadání diplomové práce: 25. 4. 2013\\
Termín odevzdání diplomové práce: 30. 4. 2014\\
Seznam doporučené literatury
Seznam odborné literatury:\\
Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Editor Tatjana Šišková. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 978-807-3671-822.\\
RADOSTNÝ, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách [online]. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011, 76 s. [cit. 2013-04-19]. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/\\
Internetové zdroje\\
BLAHOUTOVÁ, Tereza. Role integračních center při integraci cizinců. In: Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/cz/e-knihovna/role-integracnich-center-pri-integraci-cizincu\\
ČLOVĚK V TÍSNI O.P.S. Člověk v tísni Česká republika [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.clovekvtisni.cz/cs\\
META: Sdružení pro příležitosti mladých migrantů [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.meta-os.cz/pic/\\
Migraceonline.cz: Portál pro kritickou diskuzi o migraci v České republice a v zemích střední a východní Evropy [online]. 2013 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://www.migraceonline.cz/\\
Statistiky: Cizinci: vzdělávání. Český statistický úřad [online]. 2013 [cit. 2013-04-19]. Dostupnéz:\\
http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_vzdelavani\\
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Začleňování žáků - cizinců do výuky v ZŠ. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2009 [cit. 2013-\\04-19]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/7191/ZACLENOVANI-ZAKU---CIZINCU-DO-VYUKY-V-ZS.html/\\
The UN Refugee Agency [online]. 2001 [cit. 2013-04-23]. Dostupné z: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home\\
TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 2011 [cit. 2013-04-19].\\ Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCH-SKOL.html/
Varianty: Vzdělávací program společnosti Člověk v tísni [online]. 2008 [cit. 2013-04-19]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/\\
Vedoucí diplomové práce: PhDr. Salim Murad, Ph.D.\\
Datum zadání diplomové práce: 25. 4. 2013\\
Termín odevzdání diplomové práce: 30. 4. 2014\\