Práce se zabývá kulturní identitou romského dítěte v náhradní rodinné péči v majoritní rodině. Teoretická část se zabývá problematikou pěstounské péče a neopomíjí ani poruchy, problémy či traumata, které si děti přinášejí do pěstounských rodin ze svého předchozího života. Dále popisuje základní pojmy k dané problematice, jako jsou rasa, etnikum, kultura, identita, role a status.
Praktická část se zabývá analýzou rozhovorů pěstounů a hledá odpověď na výzkumnou otázku: Jaké okolnosti (kategorie) ovlivňují romské dítě v pěstounských rodinách z majoritní společnosti v procesu jejich přijímaní do rodiny a začleňování do společnosti?
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis looks into the cultural identity of a Romany child in foster care in the so-called majority family. The theoretical part of my thesis is focused on foster care topic, and does not neglect any failure, problems or trauma that children bring into foster families from their previous life. It also describes basic terms of the mentioned issue, such as human race, ethnic group, culture, identity, role and status.
The practical part deals with the analysis of interviews with the foster parents and seeks to answer the research question: What circumstances (categories) affect a Romany child in foster families from the majority society during the process of adaptation into a family and social integration?
Klíčová slova
romská kultura, náhradní rodinná péče (pěstounská péče), výchova, identita, sociální status
Klíčová slova v angličtině
Romany culture, foster family care (foster care), education, identity, social status.
Rozsah průvodní práce
163 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá kulturní identitou romského dítěte v náhradní rodinné péči v majoritní rodině. Teoretická část se zabývá problematikou pěstounské péče a neopomíjí ani poruchy, problémy či traumata, které si děti přinášejí do pěstounských rodin ze svého předchozího života. Dále popisuje základní pojmy k dané problematice, jako jsou rasa, etnikum, kultura, identita, role a status.
Praktická část se zabývá analýzou rozhovorů pěstounů a hledá odpověď na výzkumnou otázku: Jaké okolnosti (kategorie) ovlivňují romské dítě v pěstounských rodinách z majoritní společnosti v procesu jejich přijímaní do rodiny a začleňování do společnosti?
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis looks into the cultural identity of a Romany child in foster care in the so-called majority family. The theoretical part of my thesis is focused on foster care topic, and does not neglect any failure, problems or trauma that children bring into foster families from their previous life. It also describes basic terms of the mentioned issue, such as human race, ethnic group, culture, identity, role and status.
The practical part deals with the analysis of interviews with the foster parents and seeks to answer the research question: What circumstances (categories) affect a Romany child in foster families from the majority society during the process of adaptation into a family and social integration?
Klíčová slova
romská kultura, náhradní rodinná péče (pěstounská péče), výchova, identita, sociální status
Klíčová slova v angličtině
Romany culture, foster family care (foster care), education, identity, social status.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část:
Teoretická část se bude zabývat následujícími tématy:
o Pěstounskou péčí a psychologickými aspekty adaptace deprivovaného dítěte.
o Vývojovými specifikami romských dětí vzhledem k české populaci
o Kulturní identitou romského dítěte žijícího v neromské rodině včetně společných znaků romské a české kultury
Praktické části provedu analýzu rozhovorů s pěti páry neromských pěstounů s romskými dětmi.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část:
Teoretická část se bude zabývat následujícími tématy:
o Pěstounskou péčí a psychologickými aspekty adaptace deprivovaného dítěte.
o Vývojovými specifikami romských dětí vzhledem k české populaci
o Kulturní identitou romského dítěte žijícího v neromské rodině včetně společných znaků romské a české kultury
Praktické části provedu analýzu rozhovorů s pěti páry neromských pěstounů s romskými dětmi.
Seznam doporučené literatury
HUČÍN, J. Romové jsou jiní a jiní zůstanou, Portál, 10/5. Str.9Z13, 2004, ISSN1212Z9607
KLÍMA,P. Poznámky k vývoji,výchově a vzdělávání romského dítěte.In Vágnerová, M.Klíma, P.,Šturma,J. Patopsychologie dítěte pro speciálnípedagogy,2.vyd.Praha:UK,1988,186s.
KOUKOLÍK, F. DRTILOVÁ, J. Vzpora deprivantů. Praha: Galén, 2006, ISBN 8072624105
KOVAŘÍK, J., NIEDERLE, P., SVOBODOVÁ, M. Cikánské děti v náhradní rodinné péči. Praha: MPSV, 1981.
MANN, A.B. (1998): Problém identity Rómov. In: Identita etnických spoločenstiev. Bratislava: Ústav etnológie SAV
MANUŠ, E., ed. (1998): Jdeme dlouhou cestou: Odkud jsme? Kdo jsme? Kam jdeme? Praha: Arbor Vitć
MATĚJÍČEK, Z., LANGMEIER J., Psychická deprivace v dětství, Karolinum Praha, Str. 400, 2011, ISBN 978-80-246-1983-5
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-717-8304-8.
MATĚJČEK, Z. Možnosti a úskalí socializace dítěte v adopci a pěstounské péči. In
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme ? jde o to jak. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-410-9.
ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. aj. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, 603 s. ISBN 978-80-247-1049-5.
VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK,1997.
Seznam doporučené literatury
HUČÍN, J. Romové jsou jiní a jiní zůstanou, Portál, 10/5. Str.9Z13, 2004, ISSN1212Z9607
KLÍMA,P. Poznámky k vývoji,výchově a vzdělávání romského dítěte.In Vágnerová, M.Klíma, P.,Šturma,J. Patopsychologie dítěte pro speciálnípedagogy,2.vyd.Praha:UK,1988,186s.
KOUKOLÍK, F. DRTILOVÁ, J. Vzpora deprivantů. Praha: Galén, 2006, ISBN 8072624105
KOVAŘÍK, J., NIEDERLE, P., SVOBODOVÁ, M. Cikánské děti v náhradní rodinné péči. Praha: MPSV, 1981.
MANN, A.B. (1998): Problém identity Rómov. In: Identita etnických spoločenstiev. Bratislava: Ústav etnológie SAV
MANUŠ, E., ed. (1998): Jdeme dlouhou cestou: Odkud jsme? Kdo jsme? Kam jdeme? Praha: Arbor Vitć
MATĚJÍČEK, Z., LANGMEIER J., Psychická deprivace v dětství, Karolinum Praha, Str. 400, 2011, ISBN 978-80-246-1983-5
MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-717-8304-8.
MATĚJČEK, Z. Možnosti a úskalí socializace dítěte v adopci a pěstounské péči. In
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme ? jde o to jak. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-410-9.
ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. aj. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006, 603 s. ISBN 978-80-247-1049-5.
VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK,1997.