Práce se zabývá problematikou přípravy na rodičovství u osob se zrakovým postižením. V první části popisuje cílovou skupinu, věnuje se vymezení pojmů rodina, rodičovství a jejich důležitosti v našem životě. Dále prezentuje nejvýznamnější determinanty, které ovlivňují rodičovství těchto osob a jejich etická zhodnocení. Dotýká se předsudků společnosti spojených s rodičovstvím, které znesnadňují začlenění těchto osob do společnosti. Na základě kvalitativního výzkumu představuje praktická opatření, díky nimž je možné eliminovat výskyt předsudků, zároveň podporovat kvalitní naplňování rodičovské role ve prospěch zdravého vývoje dítěte i rozvoje osobnosti samotného rodiče a tím posílit integraci rodičů se zrakovým postižením do společnosti.
Anotace v angličtině
The paper deals with preparations for parenthood in persons with visual disabilities. The first part describes the target group and is dedicated to defining the terms family and parenthood, and their importance in our lives. Further, it presents the most important determinants that affect the parenthood of these people and their ethical evaluation. It touches upon society's prejudices associated with parenthood, which make it difficult for these people to integrate into society. Based on qualitative research, the paper presents practical measures that make it possible to eliminate the incidence of prejudice while promoting a quality fulfilment of the parental role for the benefit of a healthy development of the child and the development of the parent's personality, thus improving the integration of parents with visual disabilities into society.
Klíčová slova
rodičovství, rodina, osoby se zrakovým postižením, předsudky společnosti, praktická opatření k přípravě na rodičovství
Klíčová slova v angličtině
parenting, parenthood, family, people with visual impairments, social prejudices, practical measures for preparing for parenthood
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou přípravy na rodičovství u osob se zrakovým postižením. V první části popisuje cílovou skupinu, věnuje se vymezení pojmů rodina, rodičovství a jejich důležitosti v našem životě. Dále prezentuje nejvýznamnější determinanty, které ovlivňují rodičovství těchto osob a jejich etická zhodnocení. Dotýká se předsudků společnosti spojených s rodičovstvím, které znesnadňují začlenění těchto osob do společnosti. Na základě kvalitativního výzkumu představuje praktická opatření, díky nimž je možné eliminovat výskyt předsudků, zároveň podporovat kvalitní naplňování rodičovské role ve prospěch zdravého vývoje dítěte i rozvoje osobnosti samotného rodiče a tím posílit integraci rodičů se zrakovým postižením do společnosti.
Anotace v angličtině
The paper deals with preparations for parenthood in persons with visual disabilities. The first part describes the target group and is dedicated to defining the terms family and parenthood, and their importance in our lives. Further, it presents the most important determinants that affect the parenthood of these people and their ethical evaluation. It touches upon society's prejudices associated with parenthood, which make it difficult for these people to integrate into society. Based on qualitative research, the paper presents practical measures that make it possible to eliminate the incidence of prejudice while promoting a quality fulfilment of the parental role for the benefit of a healthy development of the child and the development of the parent's personality, thus improving the integration of parents with visual disabilities into society.
Klíčová slova
rodičovství, rodina, osoby se zrakovým postižením, předsudky společnosti, praktická opatření k přípravě na rodičovství
Klíčová slova v angličtině
parenting, parenthood, family, people with visual impairments, social prejudices, practical measures for preparing for parenthood
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku přípravy na rodičovství osob se zrakovým postižením s důrazem na určení nejvýznamnějších determinantů, jež ovlivňují rodičovství těchto osob a jejich etické zhodnocení. Teoretická východiska budou zpracována komparativním způsobem ze stěžejních monografií a dalších relevantních zdrojů. Dílčím cílem korelujícím s obecným cílem formulovaným pro celek práce je provést kvalitativní šetření týkající se zkušeností osob se zrakovým postižením k vymezenému tématu, dále pak zpracování praktických opatření pro přípravu na rodičovství u osob se zrakovým postižením.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku přípravy na rodičovství osob se zrakovým postižením s důrazem na určení nejvýznamnějších determinantů, jež ovlivňují rodičovství těchto osob a jejich etické zhodnocení. Teoretická východiska budou zpracována komparativním způsobem ze stěžejních monografií a dalších relevantních zdrojů. Dílčím cílem korelujícím s obecným cílem formulovaným pro celek práce je provést kvalitativní šetření týkající se zkušeností osob se zrakovým postižením k vymezenému tématu, dále pak zpracování praktických opatření pro přípravu na rodičovství u osob se zrakovým postižením.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie I. Díl: Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
MUSIL, L.; ŠRAJER, J. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Základní otázky lékařské etiky. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie I. Díl: Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
MUSIL, L.; ŠRAJER, J. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Základní otázky lékařské etiky. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.