Diplomová práce se zabývá změnou postojů a iniciativnosti přístupu žáků na střední škole s gastronomickým zaměřením k výuce v odborných předmětech po realizaci pro-jektu: "Den otevřených dveří s tématem Halloween". Cílovou skupinu tvoří žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je roz-členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách jsou porovnávány různé pohledy odborníků na výuku, klasické i alternativní metody výchovy a vzdělávání, na kompetence a autoritu učitele, participaci a zážitkovou pedagogiku. Ve třetí kapitole jsou návrhy na témata projektové výuky ve školách s gastronomickým zaměřením s výčtem lidových tradic a jejich propojení s kulturou a gastronomií. Čtvrtá kapitola popi?suje realizaci projektu ve Střední škole a Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Českých Budějovicích. V poslední páté kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, me?tody výzkumu a interpretace výsledků výzkumu.
Cílem práce je porovnat postoje žáků po realizované projektové výuce na zá?kladě dotazníkového šetření. Výzkumným předpokladem je, že žáci vítají rozšíření vý?uky v odborných předmětech o lidové tradice a neodmítají se účastnit na realizaci pro?jektu.
Anotace v angličtině
The dissertation is focused on changes in an attitude and initiative students at secondary special school with gastronomy orientation to study special subjects after realization a creative project: "Welcome Day - Day of Open Door - Halloween." The target group are students of Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The dissertation is divided into fifth chapters. I the first two chapters different opinions of experts in teaching methods, classical and alternative methods of education and teaching, teachers competence and authority participation, experimental education are compared. The thirds chapter contains proposals for topics of project learning in schools with gastronomy orientation. There is an enumeration of folk traditions and their connection with the culture and gastronomy. The fourth chapter describes the project realization in Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The fifth chapter contains the research targets, the research methods and interpretation of research results.
The target of the dissertation is questionnaire comparison of students' attitudes after realization the project learning. The research assumptions are that students appreciate extension special subjects of folk traditions and do not reject to participation in the pro?ject realization.
Diplomová práce se zabývá změnou postojů a iniciativnosti přístupu žáků na střední škole s gastronomickým zaměřením k výuce v odborných předmětech po realizaci pro-jektu: "Den otevřených dveří s tématem Halloween". Cílovou skupinu tvoří žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je roz-členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách jsou porovnávány různé pohledy odborníků na výuku, klasické i alternativní metody výchovy a vzdělávání, na kompetence a autoritu učitele, participaci a zážitkovou pedagogiku. Ve třetí kapitole jsou návrhy na témata projektové výuky ve školách s gastronomickým zaměřením s výčtem lidových tradic a jejich propojení s kulturou a gastronomií. Čtvrtá kapitola popi?suje realizaci projektu ve Střední škole a Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Českých Budějovicích. V poslední páté kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, me?tody výzkumu a interpretace výsledků výzkumu.
Cílem práce je porovnat postoje žáků po realizované projektové výuce na zá?kladě dotazníkového šetření. Výzkumným předpokladem je, že žáci vítají rozšíření vý?uky v odborných předmětech o lidové tradice a neodmítají se účastnit na realizaci pro?jektu.
Anotace v angličtině
The dissertation is focused on changes in an attitude and initiative students at secondary special school with gastronomy orientation to study special subjects after realization a creative project: "Welcome Day - Day of Open Door - Halloween." The target group are students of Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The dissertation is divided into fifth chapters. I the first two chapters different opinions of experts in teaching methods, classical and alternative methods of education and teaching, teachers competence and authority participation, experimental education are compared. The thirds chapter contains proposals for topics of project learning in schools with gastronomy orientation. There is an enumeration of folk traditions and their connection with the culture and gastronomy. The fourth chapter describes the project realization in Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The fifth chapter contains the research targets, the research methods and interpretation of research results.
The target of the dissertation is questionnaire comparison of students' attitudes after realization the project learning. The research assumptions are that students appreciate extension special subjects of folk traditions and do not reject to participation in the pro?ject realization.
Diplomová práce se bude zabývat vlivem projektového vyucování na postoj žáku k výuce. Cílem práce bude porovnat postoje
žáku v experimentální a kontrolní skupine (ve skupine žáku s tradicní výukou). V teoretické cásti bude popsáno porovnání
tradicního vyucování a projektové výuky. V praktické cásti bude analýza postoju žáku po uskutecnení žákovského projektu
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vlivem projektového vyucování na postoj žáku k výuce. Cílem práce bude porovnat postoje
žáku v experimentální a kontrolní skupine (ve skupine žáku s tradicní výukou). V teoretické cásti bude popsáno porovnání
tradicního vyucování a projektové výuky. V praktické cásti bude analýza postoju žáku po uskutecnení žákovského projektu
Seznam doporučené literatury
1. COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyucování pro první stupen základní školy: námety pro ucitele. Praha: Fortuna, 2006, ISBN
80-716-8958-0.
2. CERVENKA, Stanislav. Angažované ucení. Praha: Tomáš Houška, 1992, ISBN 80-900-7048-5.
3. CERVENKA, Stanislav. Jak menit a rozvíjet vlastní školu?: o individuálních projektech škol. Editor Miluše Havlínová. Praha:
Agentura Strom, 1994, Nemes, sv. 2. ISBN 80-901-6622-9.
4. DRAHOVZAL, Jan, Oldrich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných predmetu. Brno: Paido, 1997, ISBN 80-
859-3135-4.
5. FISHER, Robert. Ucíme deti myslet a ucit se: Praktický pruvodce strategiemi vyucování. Vydání první. Praha: Portál, 1997,
176 s. ISBN 80-7178-120-7.
6. PETTY, Geoffrey. Moderní vyucování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 80-736-7172-7.
7. HLADÍLEK, Miroslav. Kapitoly z didaktiky. Ceské Budejovice: Jihoceská univerzita, 1993, ISBN 80-704-0071-4.
8. KALHOUS, Zdenek; OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
9. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní ucení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997, Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8167-3.
10. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005, ISBN 80-247-0738-1.
11. OURODA, Stanislav. Oborová didaktika. Vydání první. Brno: Mendelova zemedelská a lesnická univerzita, 2000, ISBN
8071574775.
12. PARÍZEK, Vlastimil. Ucitel a jeho povolání: Analýza ucitelské profese. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988,
ISBN 14-563-88; 4-02-22/1.
13. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyucovací proces, ucivo a jeho výber, metody, organizacní formy vyucování. 2.,
rozšírené a aktualizované vydání, [V nakladatelství Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1821-7.
14. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvorive humanistické výchovy. Praha: Portál,
2007, ISBN 978-807-3671-976
Seznam doporučené literatury
1. COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyucování pro první stupen základní školy: námety pro ucitele. Praha: Fortuna, 2006, ISBN
80-716-8958-0.
2. CERVENKA, Stanislav. Angažované ucení. Praha: Tomáš Houška, 1992, ISBN 80-900-7048-5.
3. CERVENKA, Stanislav. Jak menit a rozvíjet vlastní školu?: o individuálních projektech škol. Editor Miluše Havlínová. Praha:
Agentura Strom, 1994, Nemes, sv. 2. ISBN 80-901-6622-9.
4. DRAHOVZAL, Jan, Oldrich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných predmetu. Brno: Paido, 1997, ISBN 80-
859-3135-4.
5. FISHER, Robert. Ucíme deti myslet a ucit se: Praktický pruvodce strategiemi vyucování. Vydání první. Praha: Portál, 1997,
176 s. ISBN 80-7178-120-7.
6. PETTY, Geoffrey. Moderní vyucování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 80-736-7172-7.
7. HLADÍLEK, Miroslav. Kapitoly z didaktiky. Ceské Budejovice: Jihoceská univerzita, 1993, ISBN 80-704-0071-4.
8. KALHOUS, Zdenek; OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
9. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní ucení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997, Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8167-3.
10. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005, ISBN 80-247-0738-1.
11. OURODA, Stanislav. Oborová didaktika. Vydání první. Brno: Mendelova zemedelská a lesnická univerzita, 2000, ISBN
8071574775.
12. PARÍZEK, Vlastimil. Ucitel a jeho povolání: Analýza ucitelské profese. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988,
ISBN 14-563-88; 4-02-22/1.
13. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyucovací proces, ucivo a jeho výber, metody, organizacní formy vyucování. 2.,
rozšírené a aktualizované vydání, [V nakladatelství Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1821-7.
14. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvorive humanistické výchovy. Praha: Portál,
2007, ISBN 978-807-3671-976