Práce se zabývá východisky etické výchovy ve srovnání s praxí etické výchovy v Slovenské a České republice. První část práce popisuje filosofická, pedagogická a psychologická východiska vyučovacího předmětu s názvem etická výchova a zamýšlí se nad nimi. Uvádí chronologický přehled etických teorií a srovnání jejich základů morálky. Zabývá se filosofií výchovy a dialogem jako principem vyučování. Představuje Piagetovu teorii morálního vývoje dítěte, uvádí stadia morálního usuzování podle Kohlberga a charakterizuje Franklovu logoterapii.
Druhá část práce analyzuje a srovnává přístupy k etické výchově v primárním a sekundárním vzdělávání na Slovensku a v České republice vzhledem k východiskům etické výchovy uvedeným v první části práce. Představuje slovenský koncept Olivarovy prosociální výchovy, činnost Etického fóra ČR a program Filozofie pro děti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the bases of Ethics in comparison with the practice of Ethics in the Slovak and the Czech Republic. The first part describes and discusses the philosophical, pedagogical and psychological bases of teaching subject called Ethics. It presents a chronological overview of ethical theories and their comparison of the base of morality. It deals with the philosophy of education and dialogue as the principles of teaching. It represents Piaget's theory of moral development of the child, states stages of moral reasoning by Kohlberg and characterizes Frankl's logotherapy.
The second part analyzes and compares the approaches to Ethics in primary and secondary education in the Slovak Republic and the Czech Republic due to the bases of ethics set out in the first part. It represents the Slovak koncept of Olivar's prosocial education, the activities of Ethical Forum Czech Republic and the programme Philosophy for children.
Klíčová slova
etická výchova, výchova k prosociálnosti, etické teorie, základy morálky, filosofie výchovy, primární a sekundární vzdělávání, koncepce etické výchovy, kurikulum etické výchovy, dialog jako princip vyučování, prekoncepce žáků, Piagetova teorie morálního vývoje, Kohlbergova stadia morálního usuzování, Franklova logoterapie, noogenní neuróza, Etické fórum ČR, Filozofie pro děti.
Klíčová slova v angličtině
Ethics, prosocial education, ethical theory, foundations of morality, philosophy of education, primary and secondary education, concept of ethics, ethical education curriculum, dialogue as a principle of teaching, students' preconceptions, Piaget's theory of moral development, Kohlberg's stages of moral reasoning, Frankl's logotherapy, noogenic neurosis, Ethical Forum Czech Republic, Philosophy for children.
Rozsah průvodní práce
112 s. + Přílohy 33 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá východisky etické výchovy ve srovnání s praxí etické výchovy v Slovenské a České republice. První část práce popisuje filosofická, pedagogická a psychologická východiska vyučovacího předmětu s názvem etická výchova a zamýšlí se nad nimi. Uvádí chronologický přehled etických teorií a srovnání jejich základů morálky. Zabývá se filosofií výchovy a dialogem jako principem vyučování. Představuje Piagetovu teorii morálního vývoje dítěte, uvádí stadia morálního usuzování podle Kohlberga a charakterizuje Franklovu logoterapii.
Druhá část práce analyzuje a srovnává přístupy k etické výchově v primárním a sekundárním vzdělávání na Slovensku a v České republice vzhledem k východiskům etické výchovy uvedeným v první části práce. Představuje slovenský koncept Olivarovy prosociální výchovy, činnost Etického fóra ČR a program Filozofie pro děti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the bases of Ethics in comparison with the practice of Ethics in the Slovak and the Czech Republic. The first part describes and discusses the philosophical, pedagogical and psychological bases of teaching subject called Ethics. It presents a chronological overview of ethical theories and their comparison of the base of morality. It deals with the philosophy of education and dialogue as the principles of teaching. It represents Piaget's theory of moral development of the child, states stages of moral reasoning by Kohlberg and characterizes Frankl's logotherapy.
The second part analyzes and compares the approaches to Ethics in primary and secondary education in the Slovak Republic and the Czech Republic due to the bases of ethics set out in the first part. It represents the Slovak koncept of Olivar's prosocial education, the activities of Ethical Forum Czech Republic and the programme Philosophy for children.
Klíčová slova
etická výchova, výchova k prosociálnosti, etické teorie, základy morálky, filosofie výchovy, primární a sekundární vzdělávání, koncepce etické výchovy, kurikulum etické výchovy, dialog jako princip vyučování, prekoncepce žáků, Piagetova teorie morálního vývoje, Kohlbergova stadia morálního usuzování, Franklova logoterapie, noogenní neuróza, Etické fórum ČR, Filozofie pro děti.
Klíčová slova v angličtině
Ethics, prosocial education, ethical theory, foundations of morality, philosophy of education, primary and secondary education, concept of ethics, ethical education curriculum, dialogue as a principle of teaching, students' preconceptions, Piaget's theory of moral development, Kohlberg's stages of moral reasoning, Frankl's logotherapy, noogenic neurosis, Ethical Forum Czech Republic, Philosophy for children.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je zamyslet se nad filosofickými, pedagogickými a psychologickými východisky vyučovacího předmětu základních a středních škol s názvem Etická výchova, analyzovat a porovnat přístupy k etické výchově v SR a ČR a následně zjistit, do jaké míry se vztahují k předmětným východiskům.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je zamyslet se nad filosofickými, pedagogickými a psychologickými východisky vyučovacího předmětu základních a středních škol s názvem Etická výchova, analyzovat a porovnat přístupy k etické výchově v SR a ČR a následně zjistit, do jaké míry se vztahují k předmětným východiskům.
Seznam doporučené literatury
HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1998
IVANOVÁ, E., KOPINOVÁ, Ĺ. Etická výchova v 1. ročníku základnej školy: Metodická príručka pre učitel´ov. Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 2004. ISBN 80-8052-206-5.
JONAS, H. Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha, Oikumené, 1997.
KOHLBERG, L. The Philosophy of Moral Development. New York: Harper and Row, 1981. ISBN-10: 0060647604. ISBN-13: 978-0060647605.
KOLEKTIV AUTORŮ. Na cestě s etickou výchovou. Praha: Etické fórum ČR, 2005
LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O.: Metodický materiál k predmetu Etická výchova, Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 1993. ISBN 80-85185-34-2.
LENCZ, L.: Pedagogika etickej výchovy, výchova k prosociálnosti. Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 1993. ISBN 80-85185-49-0.
LENCZ, L. Pedagogika etickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum, 1996
LENCZ, L. Metódy etickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum, 1996
NIETZSCHE, F. Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora, 1996.
NOVÁKOVÁ, M. [ed.] Učíme etickou výchovu: Manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha, Luxpress, 2006. c2009. ISBN 80-7130-126-4.
PALOUŠ, R., SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PATOČKA, J. Péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. ISV, Praha, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti. Praha. Poustevník, 2006. ISBN 80-86610-18-7.
RICOEUR, P. Život, pravda, symbol. Praha, 1993. ISBN 80-85241-32-3.
ROCHE - OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana,1992
SALLS, HOLLY SHEPARD. Character Education: Transforming Values Into Virtue. Lanham, Md. : University Press of America, c2007. ISBN 0761836128.
SEMRÁDOVÁ, I. Úvod do etiky. Hradec Králové. Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-758-
SVOBODOVÁ, Z. [ed.] K etické výchově, Praha: Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
SVOBODOVÁ, Z. Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově, Praha: Malvern 2005, ISBN 80-86702-07-3.
SVOBODOVÁ, Z., MARTINEK, M., MILFAIT, R., JANDEJSEK, P.
Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému
vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-75-0.
Seznam doporučené literatury
HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1998
IVANOVÁ, E., KOPINOVÁ, Ĺ. Etická výchova v 1. ročníku základnej školy: Metodická príručka pre učitel´ov. Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 2004. ISBN 80-8052-206-5.
JONAS, H. Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha, Oikumené, 1997.
KOHLBERG, L. The Philosophy of Moral Development. New York: Harper and Row, 1981. ISBN-10: 0060647604. ISBN-13: 978-0060647605.
KOLEKTIV AUTORŮ. Na cestě s etickou výchovou. Praha: Etické fórum ČR, 2005
LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O.: Metodický materiál k predmetu Etická výchova, Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 1993. ISBN 80-85185-34-2.
LENCZ, L.: Pedagogika etickej výchovy, výchova k prosociálnosti. Bratislava, Metodicko-pedagogické centrum, 1993. ISBN 80-85185-49-0.
LENCZ, L. Pedagogika etickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum, 1996
LENCZ, L. Metódy etickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum, 1996
NIETZSCHE, F. Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora, 1996.
NOVÁKOVÁ, M. [ed.] Učíme etickou výchovu: Manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha, Luxpress, 2006. c2009. ISBN 80-7130-126-4.
PALOUŠ, R., SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PATOČKA, J. Péče o duši I. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. ISV, Praha, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PIŤHA, P. Výchova, naděje společnosti. Praha. Poustevník, 2006. ISBN 80-86610-18-7.
RICOEUR, P. Život, pravda, symbol. Praha, 1993. ISBN 80-85241-32-3.
ROCHE - OLIVAR, R. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana,1992
SALLS, HOLLY SHEPARD. Character Education: Transforming Values Into Virtue. Lanham, Md. : University Press of America, c2007. ISBN 0761836128.
SEMRÁDOVÁ, I. Úvod do etiky. Hradec Králové. Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-758-
SVOBODOVÁ, Z. [ed.] K etické výchově, Praha: Karez, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
SVOBODOVÁ, Z. Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově, Praha: Malvern 2005, ISBN 80-86702-07-3.
SVOBODOVÁ, Z., MARTINEK, M., MILFAIT, R., JANDEJSEK, P.
Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému
vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-75-0.