Tato diplomová práce se zabývá zobrazením dětských hrdinů v anglické a americké literatuře, v tvorbě Charlese Dickense a Marka Twaina. Vybraná díla jsou Oliver Twist, David Copperfield, Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna. Jejich osudy jsou analyzovány v tématech dětské práce a chudoby, rasismu, náboženství, vzdělávání a výchově a v zobrazení světa dětským pohledem v kontrastu s pohledem dospělých postav. Závěrečná kapitola je věnována analýze humoru v dílech těchto autorů. Důraz je tedy kladen na sociální aspekt Dickensovy a Twainovy tvorby. Cílem práce je vystihnout zobrazení těchto dětských hrdinů a jejich jednání v literatuře 19. století, a reflektovat tak i život obou autorů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the portrayal of child heroes in English and American literature, in works of Charles Dickens and Mark Twain. The chosen novels are Oliver Twist, David Copperfield, The Adventures of Tom Sawyer and The Adventures of Huckleberry Finn. These novels are analysed in the themes of child labour and poverty, racism, religion, the view of the world by children in contrast to the adult perspective, upbringing and education. The last chapter deals with the humour of both novelists. Thus the emphasis is put on the social aspect of the literary output of Dickens and Twain. The main aim of the thesis is to depict these child heroes and their acting in the literature of the 19th century, and to reflect the life experience of both authors.
Klíčová slova
Charles Dickens, Mark Twain, Oliver Twist, David Copperfield, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, chudoba, rasismus, víra, vzdělávání, výchova, humor.
Klíčová slova v angličtině
Charles Dickens, Mark Twain, Oliver Twist, David Copperfield, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, poverty, racism, religion, education, upbringing, humour.
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zobrazením dětských hrdinů v anglické a americké literatuře, v tvorbě Charlese Dickense a Marka Twaina. Vybraná díla jsou Oliver Twist, David Copperfield, Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna. Jejich osudy jsou analyzovány v tématech dětské práce a chudoby, rasismu, náboženství, vzdělávání a výchově a v zobrazení světa dětským pohledem v kontrastu s pohledem dospělých postav. Závěrečná kapitola je věnována analýze humoru v dílech těchto autorů. Důraz je tedy kladen na sociální aspekt Dickensovy a Twainovy tvorby. Cílem práce je vystihnout zobrazení těchto dětských hrdinů a jejich jednání v literatuře 19. století, a reflektovat tak i život obou autorů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the portrayal of child heroes in English and American literature, in works of Charles Dickens and Mark Twain. The chosen novels are Oliver Twist, David Copperfield, The Adventures of Tom Sawyer and The Adventures of Huckleberry Finn. These novels are analysed in the themes of child labour and poverty, racism, religion, the view of the world by children in contrast to the adult perspective, upbringing and education. The last chapter deals with the humour of both novelists. Thus the emphasis is put on the social aspect of the literary output of Dickens and Twain. The main aim of the thesis is to depict these child heroes and their acting in the literature of the 19th century, and to reflect the life experience of both authors.
Klíčová slova
Charles Dickens, Mark Twain, Oliver Twist, David Copperfield, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, chudoba, rasismus, víra, vzdělávání, výchova, humor.
Klíčová slova v angličtině
Charles Dickens, Mark Twain, Oliver Twist, David Copperfield, Tom Sawyer, Huckleberry Finn, poverty, racism, religion, education, upbringing, humour.
Zásady pro vypracování
Práce v první kapitole představí oba autory v kontextu angloamerické literatury 19. století a srovná obě literární tradice pro oba autory typické (viktoriánský román a americký regionalismus, the Tall-Tale Story). Dále práce reflektuje význam životní zkušenosti obou autorů a vliv na portréty jejich dětských hrdinů, především pak vyzdvihne sociální aspekt jejich tvorby (otroctví na americkém Jihu u M. Twaina, dětská práce a chudoba u Ch. Dickense). Jedna z kapitol bude věnovaná humoru v dílech obou autorů. Interpretační analýza se v jádru práce zaměří na rozbor Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna M. Twaina a na Olivera Twista a Davida Copperfielda Ch. Dickense.
Zásady pro vypracování
Práce v první kapitole představí oba autory v kontextu angloamerické literatury 19. století a srovná obě literární tradice pro oba autory typické (viktoriánský román a americký regionalismus, the Tall-Tale Story). Dále práce reflektuje význam životní zkušenosti obou autorů a vliv na portréty jejich dětských hrdinů, především pak vyzdvihne sociální aspekt jejich tvorby (otroctví na americkém Jihu u M. Twaina, dětská práce a chudoba u Ch. Dickense). Jedna z kapitol bude věnovaná humoru v dílech obou autorů. Interpretační analýza se v jádru práce zaměří na rozbor Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna M. Twaina a na Olivera Twista a Davida Copperfielda Ch. Dickense.
Seznam doporučené literatury
Andrews, Malcolm. Dickens and the Grown Up Child. Iowa City: University of Iowa Press, 1994.
Blakey, Barbara Fahey. "Varieties of the Bildungsroman: Portraits of the Self in a Changing Society." Dissertation Abstracts International 41 (March 1981): 4038A.
Davis, The Oxford English Literary History. Vol 8 1830-1880. The Victorians, OUP 2008.
Grossman, Maureen Ellen. "Small Beginnings: The Recovery of Childhood and the Recovery from Childhood in the Victorian Novel." /Dissertation Abstracts International/ 50. (1989): 953A.
Grey, Rowland. "The Boys of Dickens." /Fortnightly Review/ 100 (1913): 254-270.
Jim Hunter. /Mark Twain and the Boy-Book in 19th-Century America/. http://www.jstor.org/stable/373881?seq=1
LeMaster, J. R., Wilson, J. D. The Routledge Encyclopedia of Mark Twain. London 1993, 2011.
Miller, J. Hillis. /Charles Dickens: The World of His Novels/. Cambridge: Harvard University Press, 1958.
Procházka, M., Lectures on American Literature. Praha: Karolinum 2002.
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism. A History of American Literature. New York: Routledge 1991.
Sadoff, Dianne F. "The Dead Father: /Barnaby Rudge/, /David Copperfield,/ and /Great Expectations/." /Papers on Language and Literature/ 18 (1982): 36-57
Stone, A. The Innocent Eye: Childhood in Mark Twain's Imagination. Yale University Press, 1961.
Wirth Nesher, Hana "The Literary Orphan as National Hero: Huck and Pip." /Dickens Studies Annual/ 15 (1986): 259-273.
Andrews, Malcolm. Dickens and the Grown Up Child. Iowa City: University of Iowa Press, 1994.
Blakey, Barbara Fahey. "Varieties of the Bildungsroman: Portraits of the Self in a Changing Society." Dissertation Abstracts International 41 (March 1981): 4038A.
Davis, The Oxford English Literary History. Vol 8 1830-1880. The Victorians, OUP 2008.
Grossman, Maureen Ellen. "Small Beginnings: The Recovery of Childhood and the Recovery from Childhood in the Victorian Novel." /Dissertation Abstracts International/ 50. (1989): 953A.
Grey, Rowland. "The Boys of Dickens." /Fortnightly Review/ 100 (1913): 254-270.
Jim Hunter. /Mark Twain and the Boy-Book in 19th-Century America/. http://www.jstor.org/stable/373881?seq=1
LeMaster, J. R., Wilson, J. D. The Routledge Encyclopedia of Mark Twain. London 1993, 2011.
Miller, J. Hillis. /Charles Dickens: The World of His Novels/. Cambridge: Harvard University Press, 1958.
Procházka, M., Lectures on American Literature. Praha: Karolinum 2002.
Ruland, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism. A History of American Literature. New York: Routledge 1991.
Sadoff, Dianne F. "The Dead Father: /Barnaby Rudge/, /David Copperfield,/ and /Great Expectations/." /Papers on Language and Literature/ 18 (1982): 36-57
Stone, A. The Innocent Eye: Childhood in Mark Twain's Imagination. Yale University Press, 1961.
Wirth Nesher, Hana "The Literary Orphan as National Hero: Huck and Pip." /Dickens Studies Annual/ 15 (1986): 259-273.