Předkládaná práce je standardně rozdělena na část teoretickou a na část výzkumnou, praktickou. Teoretická část se zaměřuje na popis a prezentaci výukových metod, aktuálních trendů, jež jsou využívány ve výuce apod. V samostatné kapitole jsou představeny inovativní metody, které jsou aktuálně využívané při výuce českého jazyka a slohu na
2. stupni základních škol a možnosti jejich aplikace v praktickém použití. Hlavním záměrem výzkumného šetření je identifikace vztahu učitelů českého jazyka na 2. stupni ZŠ k inovativním výukovým metodám. V rámci praktické části práce bude zrealizováno výzkumné šetření, pro něž bude využito kvantitativní výzkumné metodiky, konkrétně dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into theoretical and research part practical. The theoretical part focuses on the description and presentation of teaching methods and current trends used in teaching. A special chapter introduces the innovative methods that are currently used in teaching the Czech language at upper primary schools and the possibility of their practical application. The main aim of the research is to identify the attitude of the Czech language teachers at second level of elementary school to innovative teaching methods. The practical part consists of a research using quantitative research methodologies, implemented as the questionnaire survey.
Klíčová slova
Výukové metody, žák, základní škola, český jazyk, pedagog, výuka.
Klíčová slova v angličtině
Methods of teaching, pupil, elementary school, a Czech language teacher, teaching.
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce je standardně rozdělena na část teoretickou a na část výzkumnou, praktickou. Teoretická část se zaměřuje na popis a prezentaci výukových metod, aktuálních trendů, jež jsou využívány ve výuce apod. V samostatné kapitole jsou představeny inovativní metody, které jsou aktuálně využívané při výuce českého jazyka a slohu na
2. stupni základních škol a možnosti jejich aplikace v praktickém použití. Hlavním záměrem výzkumného šetření je identifikace vztahu učitelů českého jazyka na 2. stupni ZŠ k inovativním výukovým metodám. V rámci praktické části práce bude zrealizováno výzkumné šetření, pro něž bude využito kvantitativní výzkumné metodiky, konkrétně dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into theoretical and research part practical. The theoretical part focuses on the description and presentation of teaching methods and current trends used in teaching. A special chapter introduces the innovative methods that are currently used in teaching the Czech language at upper primary schools and the possibility of their practical application. The main aim of the research is to identify the attitude of the Czech language teachers at second level of elementary school to innovative teaching methods. The practical part consists of a research using quantitative research methodologies, implemented as the questionnaire survey.
Klíčová slova
Výukové metody, žák, základní škola, český jazyk, pedagog, výuka.
Klíčová slova v angličtině
Methods of teaching, pupil, elementary school, a Czech language teacher, teaching.
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na nejnovější didaktické metody a postupy obecně. Dále se bude věnovat literatuře zaměřené na konkrétní didaktické návrhy na začlenění těchto moderních metod do výuky českého jazyka. Na základě takto získaných poznatků vymezí, jak jsou v současné době chápány pojmy jako inovativní či aktivizující metody atd. Pokusí se o kategorizaci těchto metod. Prostřednictvím průzkumné sondy dále zjistí, jak tyto pojmy vnímají učitelé druhého stupně ZŠ a jestli jejich chápání pojmu pokrývá celý jeho zjištěný rozsah, nebo se omezuje např. na multimediální prostředky výuky apod.
Zásady pro vypracování
Diplomantka prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na nejnovější didaktické metody a postupy obecně. Dále se bude věnovat literatuře zaměřené na konkrétní didaktické návrhy na začlenění těchto moderních metod do výuky českého jazyka. Na základě takto získaných poznatků vymezí, jak jsou v současné době chápány pojmy jako inovativní či aktivizující metody atd. Pokusí se o kategorizaci těchto metod. Prostřednictvím průzkumné sondy dále zjistí, jak tyto pojmy vnímají učitelé druhého stupně ZŠ a jestli jejich chápání pojmu pokrývá celý jeho zjištěný rozsah, nebo se omezuje např. na multimediální prostředky výuky apod.
Seznam doporučené literatury
BÍNA, D., NIKLESOVÁ. E.: Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007
DRBOHLAVOVÁ, E., FRANKOVÁ, V.: Zkušenosti se zaváděním některých aktivizujících forem a metod výuky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
CHLPÍKOVÁ, K., NIKLESOVÁ, E.: Katalog výukových materiálů s multimediální podporou pro výuku českého jazyka, slohu a literární výchovy na 2. stupni ZŠ, České Budějovice, 2012
JANKOVCOVÁ, Marie, Jiří PRŮCHA a Jiří KOUDELA. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-23209-4.
KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 1. Vydání, 160 s., ISBN 80-210-4142-0.
MAŇÁK, J.: Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.
SCHACHERL, M.: K moderní výuce českého jazyka a literatury, PF JU České Budějovice a gymnázium Vodňany, 2008.
SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997
SITNÁ, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce ve skupinách. Praha: Portál, 2009
SKALKOVÁ, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995
PECINA P., ZORMANOVÁ L.: Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a v praxi. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2009.
PETTY, G.: Moderní vyučovaní. 1.vyd. Praha: Portál, 1996.
ZORMANOVÁ, L.: Výukové metody v pedagogice. S praktickými ukázkami. Grada, 2012
Seznam doporučené literatury
BÍNA, D., NIKLESOVÁ. E.: Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007
DRBOHLAVOVÁ, E., FRANKOVÁ, V.: Zkušenosti se zaváděním některých aktivizujících forem a metod výuky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
CHLPÍKOVÁ, K., NIKLESOVÁ, E.: Katalog výukových materiálů s multimediální podporou pro výuku českého jazyka, slohu a literární výchovy na 2. stupni ZŠ, České Budějovice, 2012
JANKOVCOVÁ, Marie, Jiří PRŮCHA a Jiří KOUDELA. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-23209-4.
KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.
KOTRBA, Tomáš; LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 1. Vydání, 160 s., ISBN 80-210-4142-0.
MAŇÁK, J.: Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
MAŇÁK, J.: Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.
SCHACHERL, M.: K moderní výuce českého jazyka a literatury, PF JU České Budějovice a gymnázium Vodňany, 2008.
SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997
SITNÁ, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce ve skupinách. Praha: Portál, 2009