Informace o kvalifikační práci Analýza cizojazyčných interakcí v kontextu rané imerze. Kvalitativní výzkum komunikačních strategií na základě videozáznamu.
Diplomová práce pojednává o výuce německého jazyka u dětí předškolního věku v českých mateřských školách.
Teoretická část vymezuje podmínky a názory na rané osvojování cizích jazyků a jsou zde formulovány argumenty pro raný počátek výuky německého jazyka a rozebrány metody vhodné pro děti předškolního věku.
Cílem práce je na základě videozáznamů pořízených v rámci projektu "Interkulturní vzdělávání dětí, žáků a pedagogů" zjistit a porovnat, jak probíhá raná výuka cizích jazyků v jednotlivých předškolních zařízeních. Např. zda děti rozumí cizojazyčným pokynům a promluvám učitelky, do jaké míry probíhá komunikace v jazykové skupině německy, jaké aktivity se užívají nejčastěji, jakým způsobem či formou jsou realizovány a zda odpovídají podmínkám rané cizojazyčné výuky.
Práce obsahuje shrnutí výuky jednotlivých předškolních zařízení
a konstatování případných pochybení a doporučení pro efektivnější výuku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on teaching German language to preschool children in Czech nursery schools.
The theoretical section defines the conditions of early foreign language learning and opinions on it, and presents arguments for early German as a second language learning. Suitable methods for education of preschool children are discussed as well.
The aim of this thesis is to determine and compare how early foreign language learning is realized in particular preschool institutions, based on the information from videos made within the project "Intercultural education of children, students and teachers". E.g. whether the children understand instructions given in foreign language and the teacher's speech, the extent to which the communication takes place in German within the group, which activities are most often used, the ways or forms of implementation of these activities and whether they meet the conditions of early foreign language learning.
The diploma thesis summarizes the education methods of individual preschool institutions and identifies potential mistakes made, and it suggests more effective ways of teaching.
Klíčová slova
německý jazyk, rané osvojování cizího jazyka, mateřská škola, projekty, videonahrávky
Klíčová slova v angličtině
German language, early education of foreign languages, kindergarten, projects, videorecording
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o výuce německého jazyka u dětí předškolního věku v českých mateřských školách.
Teoretická část vymezuje podmínky a názory na rané osvojování cizích jazyků a jsou zde formulovány argumenty pro raný počátek výuky německého jazyka a rozebrány metody vhodné pro děti předškolního věku.
Cílem práce je na základě videozáznamů pořízených v rámci projektu "Interkulturní vzdělávání dětí, žáků a pedagogů" zjistit a porovnat, jak probíhá raná výuka cizích jazyků v jednotlivých předškolních zařízeních. Např. zda děti rozumí cizojazyčným pokynům a promluvám učitelky, do jaké míry probíhá komunikace v jazykové skupině německy, jaké aktivity se užívají nejčastěji, jakým způsobem či formou jsou realizovány a zda odpovídají podmínkám rané cizojazyčné výuky.
Práce obsahuje shrnutí výuky jednotlivých předškolních zařízení
a konstatování případných pochybení a doporučení pro efektivnější výuku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on teaching German language to preschool children in Czech nursery schools.
The theoretical section defines the conditions of early foreign language learning and opinions on it, and presents arguments for early German as a second language learning. Suitable methods for education of preschool children are discussed as well.
The aim of this thesis is to determine and compare how early foreign language learning is realized in particular preschool institutions, based on the information from videos made within the project "Intercultural education of children, students and teachers". E.g. whether the children understand instructions given in foreign language and the teacher's speech, the extent to which the communication takes place in German within the group, which activities are most often used, the ways or forms of implementation of these activities and whether they meet the conditions of early foreign language learning.
The diploma thesis summarizes the education methods of individual preschool institutions and identifies potential mistakes made, and it suggests more effective ways of teaching.
Klíčová slova
německý jazyk, rané osvojování cizího jazyka, mateřská škola, projekty, videonahrávky
Klíčová slova v angličtině
German language, early education of foreign languages, kindergarten, projects, videorecording
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své diplomové práci zaměří na výuku německého jazyka u dětí předškolního věku. V úvodní teoretické části se diplomantka soustředí na podmínky rané výuky německého jazyka v českých mateřských školách a formuluje argumenty pro raný počátek výuky německého jazyka. Popíše metodu TPR (Total Physical Response) a metodu imerzní.
Jádro práce bude tvořit výzkumná část. Na základě videozáznamů z výuky pořízených v rámci projektu "Interkulturní vzdělávání dětí, žáků a pedagogů" (IB-KE M0028) bude diplomantka zjišťovat
- zda děti rozumí pokynům a promluvám lektorky/vychovatelky v souvislosti s četností jejího cizojazyčného projevu ? do jaké míry probíhá komunikace v jazykové skupince německy,
- jakým způsobem děti na pokyny/otázky reagují,
- zda děti dokáží použít němčinu k jednoduchému vyjádření skutečnosti a
- zda se děti umí na něco zeptat pomocí jednoduché otázky.
Výsledky analýzy budou součástí výstupů výše jmenovaného projektu.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své diplomové práci zaměří na výuku německého jazyka u dětí předškolního věku. V úvodní teoretické části se diplomantka soustředí na podmínky rané výuky německého jazyka v českých mateřských školách a formuluje argumenty pro raný počátek výuky německého jazyka. Popíše metodu TPR (Total Physical Response) a metodu imerzní.
Jádro práce bude tvořit výzkumná část. Na základě videozáznamů z výuky pořízených v rámci projektu "Interkulturní vzdělávání dětí, žáků a pedagogů" (IB-KE M0028) bude diplomantka zjišťovat
- zda děti rozumí pokynům a promluvám lektorky/vychovatelky v souvislosti s četností jejího cizojazyčného projevu ? do jaké míry probíhá komunikace v jazykové skupince německy,
- jakým způsobem děti na pokyny/otázky reagují,
- zda děti dokáží použít němčinu k jednoduchému vyjádření skutečnosti a
- zda se děti umí na něco zeptat pomocí jednoduché otázky.
Výsledky analýzy budou součástí výstupů výše jmenovaného projektu.
Seznam doporučené literatury
Albers, Timm (2009): Sprache und Interaktion im Kindergarten. Eine quantitativ-qualitative Analyse der sprachlichen und kommunikativen Kompetenzen von drei- bis sechsjährigen Kindern. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Hugener, Isabelle/ Rakoczy, Katrin/ Pauli, Christine/ Reusser, Kurt (2006): Videobasierte Unterrichtsforschung: Integration verschiedener Methoden der Videoanalyse für eine differenziere Sicht auf Lehr-Lernprozesse? In: Rahm, Sybille/ Mammes, Ingelore/ Schratz, Michael (Hrsg.): Schulpädagogische Forschung, Band 1. Unterrichtsforschung- Perspektiven innovativer Ansätze. Innsbruck: Studienverlag, S. 41-53.
Jeuk, Stefan (2003): Erste Schritte in der Zweitsprache Deutsch. Eine empirische Untersuchung zum Zweitspracherwerb türkischer Migrantenkinder in Kindertageseinrichtungen. Freiburg im Breisgau: Fillibach-Verl (Deutschdidaktik).
König, Anke (2006): Dialogisch-entwickelnde Interaktionsprozesse zwischen ErzieherIn und Kind (-ern). Eine Videostudie aus dem Alltag des Kindergartens. https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/24563/1/Diss_veroeff.pdf
Lengyel, Drorit (2009): Zweitspracherwerb in der Kita. Eine integrative Sicht auf die sprachliche und kognitive Entwicklung mehrsprachiger Kinder. Münster [u.a.]: Waxmann.
Petko, Dominik/ Waldis, Monika/ Pauli, Christine/ Reusser, Kurt (2003): Methodologische Überlegungen zur videogestützten Forschung in der Mathematikdidaktik. Ansätze der TIMSS 1999 Video Studie und ihrer schweizerischen Erweiterung. In: ZDM (Zentralblatt für Didaktik der Mathematik). Jahrgang 35, Nummer 6, S. 265-280. [http://subs.emis.de/journals/ZDM/zdm036a4.pdf
Seznam doporučené literatury
Albers, Timm (2009): Sprache und Interaktion im Kindergarten. Eine quantitativ-qualitative Analyse der sprachlichen und kommunikativen Kompetenzen von drei- bis sechsjährigen Kindern. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Hugener, Isabelle/ Rakoczy, Katrin/ Pauli, Christine/ Reusser, Kurt (2006): Videobasierte Unterrichtsforschung: Integration verschiedener Methoden der Videoanalyse für eine differenziere Sicht auf Lehr-Lernprozesse? In: Rahm, Sybille/ Mammes, Ingelore/ Schratz, Michael (Hrsg.): Schulpädagogische Forschung, Band 1. Unterrichtsforschung- Perspektiven innovativer Ansätze. Innsbruck: Studienverlag, S. 41-53.
Jeuk, Stefan (2003): Erste Schritte in der Zweitsprache Deutsch. Eine empirische Untersuchung zum Zweitspracherwerb türkischer Migrantenkinder in Kindertageseinrichtungen. Freiburg im Breisgau: Fillibach-Verl (Deutschdidaktik).
König, Anke (2006): Dialogisch-entwickelnde Interaktionsprozesse zwischen ErzieherIn und Kind (-ern). Eine Videostudie aus dem Alltag des Kindergartens. https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/24563/1/Diss_veroeff.pdf
Lengyel, Drorit (2009): Zweitspracherwerb in der Kita. Eine integrative Sicht auf die sprachliche und kognitive Entwicklung mehrsprachiger Kinder. Münster [u.a.]: Waxmann.
Petko, Dominik/ Waldis, Monika/ Pauli, Christine/ Reusser, Kurt (2003): Methodologische Überlegungen zur videogestützten Forschung in der Mathematikdidaktik. Ansätze der TIMSS 1999 Video Studie und ihrer schweizerischen Erweiterung. In: ZDM (Zentralblatt für Didaktik der Mathematik). Jahrgang 35, Nummer 6, S. 265-280. [http://subs.emis.de/journals/ZDM/zdm036a4.pdf