Předmětem diplomové práce je využití cloudových nástrojů k usnadnění práce učitele a jako alternativa typických školních informačních systémů. Hlavní problematikou je výuka, školní a učitelská agenda a spolupráce. Jsou zkoumány typické činnosti učitele a informační toky školy. Součástí práce je rovněž výzkum ohledně užívání cloudových služeb ve školách.
Získané poznatky byly použity pro návrh alternativ za pomoci cloudových služeb. Ty jsou zakomponovány do komplexního informačního systému vzorové školy.
Anotace v angličtině
Subject of my thesis are possibilities of using cloud services instead of typical ways of school information systems and teacher's work. Main topics are teaching, schools and teacher's agenda and collaboration. I researched the typical activities of teacher and information flows of school. I conducted a research about usage of cloud services at schools.
I used these findings to suggest cloud alternatives and combined them into complex information system of model school.
Klíčová slova
Cloud, Škola, Učitel, Vzdělávání, Agenda, Spolupráce
Předmětem diplomové práce je využití cloudových nástrojů k usnadnění práce učitele a jako alternativa typických školních informačních systémů. Hlavní problematikou je výuka, školní a učitelská agenda a spolupráce. Jsou zkoumány typické činnosti učitele a informační toky školy. Součástí práce je rovněž výzkum ohledně užívání cloudových služeb ve školách.
Získané poznatky byly použity pro návrh alternativ za pomoci cloudových služeb. Ty jsou zakomponovány do komplexního informačního systému vzorové školy.
Anotace v angličtině
Subject of my thesis are possibilities of using cloud services instead of typical ways of school information systems and teacher's work. Main topics are teaching, schools and teacher's agenda and collaboration. I researched the typical activities of teacher and information flows of school. I conducted a research about usage of cloud services at schools.
I used these findings to suggest cloud alternatives and combined them into complex information system of model school.
Klíčová slova
Cloud, Škola, Učitel, Vzdělávání, Agenda, Spolupráce
Diplomant navrhne optimální způsob využívání cloudových služeb v paralele k tradičnímu přístupu v několika vybraných oblastech informační gramotnosti (elektronická agenda, kancelářský SW, sdílení a prezentace dat, zálohování dat a datová úložiště, online spolupráce více uživatelů, sociální sítě atp.) Výstupem bude komplexní návrh informačního systému školy, složeného např. z několika existujících služeb a prostředí. Součástí práce bude výzkum současného stavu na školách v regionu.\\
V teoretické části se diplomant zaměří na rozkrytí problematiky využívání cloudových služeb ve školství, vyhledá a kvalitativně popíše několik příkladů z prostředí českých škol (Google Apps for Education). Ze zjištěných informací navrhne odpovídající systém práce v cloudovém prostředí.\\
V části praktické diplomant rozpracuje metodiku využívání cloudových služeb v ohledu na týmovou školní spolupráci v oblastech řízení školy, komunikace a spolupráce mezi pedagogy a žáky. Tuto realizuje v projektu webového rozcestníku s propojením na cloudové služby a pokusí se tento projekt reaizovat na vybrané škole.
Zásady pro vypracování
Diplomant navrhne optimální způsob využívání cloudových služeb v paralele k tradičnímu přístupu v několika vybraných oblastech informační gramotnosti (elektronická agenda, kancelářský SW, sdílení a prezentace dat, zálohování dat a datová úložiště, online spolupráce více uživatelů, sociální sítě atp.) Výstupem bude komplexní návrh informačního systému školy, složeného např. z několika existujících služeb a prostředí. Součástí práce bude výzkum současného stavu na školách v regionu.\\
V teoretické části se diplomant zaměří na rozkrytí problematiky využívání cloudových služeb ve školství, vyhledá a kvalitativně popíše několik příkladů z prostředí českých škol (Google Apps for Education). Ze zjištěných informací navrhne odpovídající systém práce v cloudovém prostředí.\\
V části praktické diplomant rozpracuje metodiku využívání cloudových služeb v ohledu na týmovou školní spolupráci v oblastech řízení školy, komunikace a spolupráce mezi pedagogy a žáky. Tuto realizuje v projektu webového rozcestníku s propojením na cloudové služby a pokusí se tento projekt reaizovat na vybrané škole.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Terry. The theory and practice of online learning. 2nd ed. Edmonton: AU Press, c2008, 472 s. ISBN 18-974-2508-2. Dostupné z: http://cde.athabascau.ca/online_book/pdf/TPOL_book.pdf
LEIPERT, Jiří. The evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8.
MARTINKOVÁ, Anna. CLOUDOVÉ SLUŽBY A JEJICH APLIKACE DO PROSTŘEDÍ ŠKOLY. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementu.
SETÍKOVSKÁ, Blanka. Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ Fakulta elektrotechnická.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Terry. The theory and practice of online learning. 2nd ed. Edmonton: AU Press, c2008, 472 s. ISBN 18-974-2508-2. Dostupné z: http://cde.athabascau.ca/online_book/pdf/TPOL_book.pdf
LEIPERT, Jiří. The evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8.
MARTINKOVÁ, Anna. CLOUDOVÉ SLUŽBY A JEJICH APLIKACE DO PROSTŘEDÍ ŠKOLY. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementu.
SETÍKOVSKÁ, Blanka. Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ Fakulta elektrotechnická.