Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii (zakotvené teorii) ve kterém shromáždí, zanalyzuje a bude interpretovat emočně zabarvené vzpomínky dospělých z jejich předškolního období.\\
V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, Freudova teorie, Eriksonovo pojetí), dále vývojové období dospělosti, popř. adolescence. Pojedná o identitě osobnosti, paměti, o vzpomínkách v ní uložených, emocích a popřípadě o přenosu a transakční analýze tj. o vytváření scénáře v závislosti na prožitých zkušenostech.\\
V metodologické části popíše autorka znaky kvalitativního výzkumu, zakotvenou teorii a metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru. Poté podnikne rozhovory s dospělými zaměřené na získání jejich emočně sycených zkušeností z předškolního období. V těchto vzpomínkách vyhledá relevantní témata (proces kódování) a bude je dále interpretovat ve světle vývojových teorií a ve světle působení a chodu psychických funkcí. Nalezené vzorce shrne v závěru práce a popřípadě srovná svoje zjištění s obdobnými výzkumy.
Zásady pro vypracování
Autorka práce podnikne kvalitativní výzkum založený na grounded teorii (zakotvené teorii) ve kterém shromáždí, zanalyzuje a bude interpretovat emočně zabarvené vzpomínky dospělých z jejich předškolního období.\\
V teoretické části vysvětlí pojmy dítě předškolního věku ve světle vývojových teorií (kognitivní teorie Jeana Piageta, Freudova teorie, Eriksonovo pojetí), dále vývojové období dospělosti, popř. adolescence. Pojedná o identitě osobnosti, paměti, o vzpomínkách v ní uložených, emocích a popřípadě o přenosu a transakční analýze tj. o vytváření scénáře v závislosti na prožitých zkušenostech.\\
V metodologické části popíše autorka znaky kvalitativního výzkumu, zakotvenou teorii a metodu polostrukturovaného hloubkového rozhovoru. Poté podnikne rozhovory s dospělými zaměřené na získání jejich emočně sycených zkušeností z předškolního období. V těchto vzpomínkách vyhledá relevantní témata (proces kódování) a bude je dále interpretovat ve světle vývojových teorií a ve světle působení a chodu psychických funkcí. Nalezené vzorce shrne v závěru práce a popřípadě srovná svoje zjištění s obdobnými výzkumy.
Seznam doporučené literatury
Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte : transakční analýza životních scénářů. Praha : NLN, 1997. 451 s. ISBN 80-7106-231-6.\\
Goleman, D. Emoční inteligence. Praha : Metafora, 2011. 315 s. ISBN 978-80-7359-334-6.\\
Horney, K. Neuróza a lidský růst : zápas o seberealizaci. Praha : Triton, 2000. 343 s. ISBN 80-7254-080-7.\\
Hendl, J. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.\\
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
Nakonečný, M. Emoce. Praha : Triton, 2012. 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.\\
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2007. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.\\
Shapiro, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 2004. 267 s. ISBN 80-7178-964-X.\\
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha : Portál, 2010. 232 s. ISBN 80-7367-282-0.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. 531 s. ISBN 80-7178-308-8.
Seznam doporučené literatury
Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte : transakční analýza životních scénářů. Praha : NLN, 1997. 451 s. ISBN 80-7106-231-6.\\
Goleman, D. Emoční inteligence. Praha : Metafora, 2011. 315 s. ISBN 978-80-7359-334-6.\\
Horney, K. Neuróza a lidský růst : zápas o seberealizaci. Praha : Triton, 2000. 343 s. ISBN 80-7254-080-7.\\
Hendl, J. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.\\
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.\\
Nakonečný, M. Emoce. Praha : Triton, 2012. 501 s. ISBN 978-80-7387-614-2.\\
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2007. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.\\
Shapiro, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 2004. 267 s. ISBN 80-7178-964-X.\\
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha : Portál, 2010. 232 s. ISBN 80-7367-282-0.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000. 531 s. ISBN 80-7178-308-8.