Bakalářská práce se zabývá problematikou nekalých obchodních praktik, které jsou využívány obchodníky při předváděcích akcích na starších lidech. Teoretická část této práce je zaměřena na základní aspekty ochrany spotřebitele, spotřebitelské organizace a instituce poskytující rady a informace. Teoretická část se dále zabývá samotným průběhem předváděcích akcí a manipulativními praktikami ze strany prodejců. Bakalářská práce také stručně informuje o marketingovém výzkumu, jenž je základem pro praktickou část. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření, které zkoumalo zkušenosti seniorů s předváděcími akcemi. Cílem práce bylo shrnout informace zjištěné ve výzkumu, které byly doplněny o navržená opatření ke snížení negativních dopadů nekalého jednání na seniorech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problems of unfair commercial practices which are used by businessmen during the demonstration events on mentally or physically disabled individuals and seniors. The theoretical part of this work is focused on basic aspects of consumer's protection, consumer organisations and institutions providing advice and information. It deals with the actual course of the demonstrations and manipulative practices used by dealers. It also briefly informs of marketing research. In the practical part there is applied a questionnaire survey which finds the experience of seniors with demonstration events. The aim of the research is to summarize collected information that is complemented by measures designed to reduce the negative impacts of improper action on the elderly.
Klíčová slova
Ochrana spotřebitele, instituce ochrany spotřebitele, nekalé obchodní praktiky, předváděcí akce, manipulativní praktiky, kvantitativní výzkum
Bakalářská práce se zabývá problematikou nekalých obchodních praktik, které jsou využívány obchodníky při předváděcích akcích na starších lidech. Teoretická část této práce je zaměřena na základní aspekty ochrany spotřebitele, spotřebitelské organizace a instituce poskytující rady a informace. Teoretická část se dále zabývá samotným průběhem předváděcích akcí a manipulativními praktikami ze strany prodejců. Bakalářská práce také stručně informuje o marketingovém výzkumu, jenž je základem pro praktickou část. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření, které zkoumalo zkušenosti seniorů s předváděcími akcemi. Cílem práce bylo shrnout informace zjištěné ve výzkumu, které byly doplněny o navržená opatření ke snížení negativních dopadů nekalého jednání na seniorech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problems of unfair commercial practices which are used by businessmen during the demonstration events on mentally or physically disabled individuals and seniors. The theoretical part of this work is focused on basic aspects of consumer's protection, consumer organisations and institutions providing advice and information. It deals with the actual course of the demonstrations and manipulative practices used by dealers. It also briefly informs of marketing research. In the practical part there is applied a questionnaire survey which finds the experience of seniors with demonstration events. The aim of the research is to summarize collected information that is complemented by measures designed to reduce the negative impacts of improper action on the elderly.
Klíčová slova
Ochrana spotřebitele, instituce ochrany spotřebitele, nekalé obchodní praktiky, předváděcí akce, manipulativní praktiky, kvantitativní výzkum
Cíl práce:
Doporučení pro odstranění nekalých obchodních praktik používaných obchodníky při předváděcích akcích s využitím výsledků z terénního výzkumu realizovaného v České republice.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu z hlediska ochrany spotřebitele
Závěr a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z realizovaných průzkumů. 5. Závěr. 6. Seznam literatury. 7. Přílohy. 8. Resumé
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Doporučení pro odstranění nekalých obchodních praktik používaných obchodníky při předváděcích akcích s využitím výsledků z terénního výzkumu realizovaného v České republice.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu z hlediska ochrany spotřebitele
Závěr a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod. 2. Literární rešerše. 3. Cíle a metody. 4. Analýza a syntéza poznatků z realizovaných průzkumů. 5. Závěr. 6. Seznam literatury. 7. Přílohy. 8. Resumé
Seznam doporučené literatury
Keller, K. L. (2007). Strategické řízení značky. (1st ed.). Praha: Grada.
Dufek, Z. (2011). Senioři, nedejte se! Brno: Joštova akademie - centrum celoživotního vzdělávání.
Dupal L. et al. (2005). Rádce spotřebitele: Rizika při nákupu zboží. Brno: CP Books.
Horová, O. (2004). Ochrana spotřebitele. Praha: Oeconomica.
Hulva, T. (2005). Ochrana spotřebitele. Praha: ASPI.
Hulva, T. (2006). Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky. Praha: ASPI.
Klabusayová, N., Burdiláková, R., & Zlámalová, J. (2009). Ochrana spotřebitele: geneze a současnost. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Ekonomická fakulta.
Otnes, Cele C. & Linda Tuncax-Zayer. (2012). Gender, culture, and consumer behavior. New York: Routledge.
Srbová, A. & Vojtko, V. (2011). Spotřebitelské teorie a reálie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta.
Tomančáková, B. (2008). Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde.
Vysekalová, J. et al. (2011). Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Seznam doporučené literatury
Keller, K. L. (2007). Strategické řízení značky. (1st ed.). Praha: Grada.
Dufek, Z. (2011). Senioři, nedejte se! Brno: Joštova akademie - centrum celoživotního vzdělávání.
Dupal L. et al. (2005). Rádce spotřebitele: Rizika při nákupu zboží. Brno: CP Books.
Horová, O. (2004). Ochrana spotřebitele. Praha: Oeconomica.
Hulva, T. (2005). Ochrana spotřebitele. Praha: ASPI.
Hulva, T. (2006). Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky. Praha: ASPI.
Klabusayová, N., Burdiláková, R., & Zlámalová, J. (2009). Ochrana spotřebitele: geneze a současnost. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Ekonomická fakulta.
Otnes, Cele C. & Linda Tuncax-Zayer. (2012). Gender, culture, and consumer behavior. New York: Routledge.
Srbová, A. & Vojtko, V. (2011). Spotřebitelské teorie a reálie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta.
Tomančáková, B. (2008). Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde.
Vysekalová, J. et al. (2011). Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele