Tato práce se zabývá zdravotně znevýhodněným dítětem v mateřské škole.
To jak vnímá a prožívá odlišnost stravy vůči sobě i ostatním dětem.
Odpovídá na otázky v oblasti psychosociální a zkoumá jaký náhled má na dítě rodina, dětský kolektiv, pedagogové. Cílem je usnadnit sociální začlenění
do kolektivu, objasnit tento zdravotní problém, aby dítě nemělo pocit odlišnosti. Praktická část je případovou studií dítěte nemocného celiakií v MŠ. Zachycuje konkrétní situace, které poukazují na dopad onemocnění na dítě
s celiakií, na jeho vrstevníky, MŠ a rodinu. Cílem výzkumu bylo zjištění osobních zkušeností
a vnitřních pocitů dětí nemocných celiakií a jejich rodičů
a vliv jejich onemocnění na pobyt v MŠ. Následně byl vytvořen Integrovaný program pro podporu dítěte v MŠ se zdravotním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disadvantaged child in nursery school, particularly in terms of health. Thesis describes how child himself or herself perceives and experiences the difference of food. It answers the questions in psychosocial field. Furthermore, it shows the views of family, other children and teachers. The aim is to facilitate the social integration into the team, explain this problem so that the child shouldn't feel the differences. The practical part is a case study of the child patient with coeliac disease in nursery school. It captures specific situations which highlight the impact of the disease on the child, his/her peers, family and nursery school in general.
The main goal of the research was to identify personal experience and inner feelings of children with coeliac disease, their parents and the impact of their disease on the stay in nursery school. Subsequently, there was created so called integrated program to support children with disabilities in nursery schools.
Klíčová slova
Celiakie, dieta, zdravotní znevýhodnění, integrace, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
Celiac disease, diet, health disadvantage, integration, child under school age
Rozsah průvodní práce
62 s. (80 401 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá zdravotně znevýhodněným dítětem v mateřské škole.
To jak vnímá a prožívá odlišnost stravy vůči sobě i ostatním dětem.
Odpovídá na otázky v oblasti psychosociální a zkoumá jaký náhled má na dítě rodina, dětský kolektiv, pedagogové. Cílem je usnadnit sociální začlenění
do kolektivu, objasnit tento zdravotní problém, aby dítě nemělo pocit odlišnosti. Praktická část je případovou studií dítěte nemocného celiakií v MŠ. Zachycuje konkrétní situace, které poukazují na dopad onemocnění na dítě
s celiakií, na jeho vrstevníky, MŠ a rodinu. Cílem výzkumu bylo zjištění osobních zkušeností
a vnitřních pocitů dětí nemocných celiakií a jejich rodičů
a vliv jejich onemocnění na pobyt v MŠ. Následně byl vytvořen Integrovaný program pro podporu dítěte v MŠ se zdravotním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
This thesis deals with disadvantaged child in nursery school, particularly in terms of health. Thesis describes how child himself or herself perceives and experiences the difference of food. It answers the questions in psychosocial field. Furthermore, it shows the views of family, other children and teachers. The aim is to facilitate the social integration into the team, explain this problem so that the child shouldn't feel the differences. The practical part is a case study of the child patient with coeliac disease in nursery school. It captures specific situations which highlight the impact of the disease on the child, his/her peers, family and nursery school in general.
The main goal of the research was to identify personal experience and inner feelings of children with coeliac disease, their parents and the impact of their disease on the stay in nursery school. Subsequently, there was created so called integrated program to support children with disabilities in nursery schools.
Klíčová slova
Celiakie, dieta, zdravotní znevýhodnění, integrace, předškolní dítě
Klíčová slova v angličtině
Celiac disease, diet, health disadvantage, integration, child under school age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude sledovat s jakými potížemi se potýká dítě s alergií na lepek v běžné mateřské škole.\\
V teoretické části autorka stručně objasní zdravotní komplikace, které se s nesnášenlivostí lepku pojí; přiblíží, jak dítě prožívá dlouhodobé onemocnění a dietní opatření a jak se s nimi vyrovnává.\\
Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu, kdy prostřednictvím rozhovorů s učitelkami, které ve třídě děti s dietou mají bude sledováno, jak se dítě s dietou ve školce vyrovnává, nakolik je tato odlišnost v centru pozornosti ostatních dětí, jak ( a zda) se tato odlišnost promítá do dalších oblastí života dítěte. Autorka také povede rozhovory s rodiči těchto dětí i s dítětem samotným.\\
Pozornost bude směřována a) směrem k dítěti, jeho individuálním potřebám a obtížím, b) směrem k mateřské škole - organizaci třídy s dítětem s bezlepkovou dietou, individuálnímu přístupu, specifikám práce se třídou a c) směrem k učiteli - nároky vyplývající ze specifické situace, důraz na spolupráci s rodinou dítěte apod.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude sledovat s jakými potížemi se potýká dítě s alergií na lepek v běžné mateřské škole.\\
V teoretické části autorka stručně objasní zdravotní komplikace, které se s nesnášenlivostí lepku pojí; přiblíží, jak dítě prožívá dlouhodobé onemocnění a dietní opatření a jak se s nimi vyrovnává.\\
Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu, kdy prostřednictvím rozhovorů s učitelkami, které ve třídě děti s dietou mají bude sledováno, jak se dítě s dietou ve školce vyrovnává, nakolik je tato odlišnost v centru pozornosti ostatních dětí, jak ( a zda) se tato odlišnost promítá do dalších oblastí života dítěte. Autorka také povede rozhovory s rodiči těchto dětí i s dítětem samotným.\\
Pozornost bude směřována a) směrem k dítěti, jeho individuálním potřebám a obtížím, b) směrem k mateřské škole - organizaci třídy s dítětem s bezlepkovou dietou, individuálnímu přístupu, specifikám práce se třídou a c) směrem k učiteli - nároky vyplývající ze specifické situace, důraz na spolupráci s rodinou dítěte apod.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.\\
BIDAT, E.; LOIGEROT, CH. Alergie u dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-936-4.\\
FIALOVÁ, I. Alergické onemocnění jako příklad zdravotního znevýhodnění, ovlivňujícího hodnotovou orientaci, kvalitu života a vzdělávání žáků na základních školách. In BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.\\
BUŠINOVÁ, I. Bezlepková kuchařka. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0867-1.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-859-3179-6.\\
HAVLÍKOVÁ, M.; VENCÁLKOVÁ, E. (ed.) Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
KOHOUT, P. Celiakie: víte si rady s bezlepkovou dietou? Praha: Forsapi, 2010. ISBN 978-808-7250-099.\\
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.\\
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MAREŠ, J.,et al. Kvalita života dětí a dospívajících. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-866-3365-9.\\
MATĚJÍČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: Nakl.H, 2001. ISBN 80-860-2292-7.\\
MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. (ed.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portal, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.\\
POZLER, O.,et al. Gastroenterologie. Praha: Galén, 1999. ISBN 80-726-2016-9.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagodický, 2006. ISBN 80-87000-00-5\\
RUJNER, J.; CICHANSKA, B. A. Bezlepková a bezmléčná dieta. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0775-2
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.\\
BIDAT, E.; LOIGEROT, CH. Alergie u dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-936-4.\\
FIALOVÁ, I. Alergické onemocnění jako příklad zdravotního znevýhodnění, ovlivňujícího hodnotovou orientaci, kvalitu života a vzdělávání žáků na základních školách. In BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.\\
BUŠINOVÁ, I. Bezlepková kuchařka. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0867-1.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-859-3179-6.\\
HAVLÍKOVÁ, M.; VENCÁLKOVÁ, E. (ed.) Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
KOHOUT, P. Celiakie: víte si rady s bezlepkovou dietou? Praha: Forsapi, 2010. ISBN 978-808-7250-099.\\
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.\\
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MAREŠ, J.,et al. Kvalita života dětí a dospívajících. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-866-3365-9.\\
MATĚJÍČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: Nakl.H, 2001. ISBN 80-860-2292-7.\\
MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. (ed.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portal, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.\\
POZLER, O.,et al. Gastroenterologie. Praha: Galén, 1999. ISBN 80-726-2016-9.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagodický, 2006. ISBN 80-87000-00-5\\
RUJNER, J.; CICHANSKA, B. A. Bezlepková a bezmléčná dieta. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0775-2