Bakalářská práce se zabývá způsobem trávení volného času dětí staršího školního věku, které aktivně sportují a dětí, které se aktivně žádnému sportu nevěnují. Dále se zabývá možnými riziky vzniku závislostí na informačních technologiích a televizi, které by mohly souviset s volnočasovými aktivitami těchto dětí. Teoretická část je zaměřena na problematiku volného času dětí a mládeže, na význam sportovních aktivit v této souvislosti a na projevy rizikového chování se zaměřením na závislosti k informačním technologiím a televizi. Praktická část bakalářské práce vychází z analýzy dotazníkového šetření, jejímž cílem je zjistit, jakým způsobem se proměňuje náplň volného času u dětí, které se aktivně zabývají sportem a jaký je podíl výskytu případného rizikového chování u těchto dětí, ve srovnání s aktivně nesportujícími respondenty.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes and analyses the leisure time activities of the children at the older school age, who do active sports and those children who are not engaged in any sport. The thesis deals about possible risks of development of addiction on the information technologies and television, which could relate with the leisure time activities of these children. Theoretical part focuses on the issues of the leisure time of children and the youngsters, on the meaning of the sport activities in this context and the manifestation of the high-risk behaviour focused on the addiction on the information technologies and television. The practical part of this thesis works on the pressumption of the analysis of the questionnaire survey, which goal was to discover the way how is transformed the content of the leisure time of the children, which are engaged in sports and how big is the percentage of the occurance of the risk behaviour by these children compared with children doing sports not actively.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, sport a děti, sociálně patologické jevy, nedrogové závislosti, netomanie
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time activities, sport and children, socially pathological phenomenons, non drug addictions, netomany
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá způsobem trávení volného času dětí staršího školního věku, které aktivně sportují a dětí, které se aktivně žádnému sportu nevěnují. Dále se zabývá možnými riziky vzniku závislostí na informačních technologiích a televizi, které by mohly souviset s volnočasovými aktivitami těchto dětí. Teoretická část je zaměřena na problematiku volného času dětí a mládeže, na význam sportovních aktivit v této souvislosti a na projevy rizikového chování se zaměřením na závislosti k informačním technologiím a televizi. Praktická část bakalářské práce vychází z analýzy dotazníkového šetření, jejímž cílem je zjistit, jakým způsobem se proměňuje náplň volného času u dětí, které se aktivně zabývají sportem a jaký je podíl výskytu případného rizikového chování u těchto dětí, ve srovnání s aktivně nesportujícími respondenty.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes and analyses the leisure time activities of the children at the older school age, who do active sports and those children who are not engaged in any sport. The thesis deals about possible risks of development of addiction on the information technologies and television, which could relate with the leisure time activities of these children. Theoretical part focuses on the issues of the leisure time of children and the youngsters, on the meaning of the sport activities in this context and the manifestation of the high-risk behaviour focused on the addiction on the information technologies and television. The practical part of this thesis works on the pressumption of the analysis of the questionnaire survey, which goal was to discover the way how is transformed the content of the leisure time of the children, which are engaged in sports and how big is the percentage of the occurance of the risk behaviour by these children compared with children doing sports not actively.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, sport a děti, sociálně patologické jevy, nedrogové závislosti, netomanie
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time activities, sport and children, socially pathological phenomenons, non drug addictions, netomany
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude nastínit preventivní potenciál, který je skryt u sportu, jako možné náplně volného času dětí a mládeže.\\
V teoretické části práce se autorka zaměří na problematiku volného času dětí a mládeže, na význam sportovních aktivit v této souvislosti, na projevy rizikového chování a na obecné principy prevence.\\
V praktické části autorka provede šetření, ve kterém se pokusí dokázat, jakým způsobem se proměňuje náplň volného času u dětí, které se aktivně zabývají sportem a jaký je podíl výskytu případného rizikového chování u těchto dětí ve srovnání s aktivně nesportujícími respondenty.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude nastínit preventivní potenciál, který je skryt u sportu, jako možné náplně volného času dětí a mládeže.\\
V teoretické části práce se autorka zaměří na problematiku volného času dětí a mládeže, na význam sportovních aktivit v této souvislosti, na projevy rizikového chování a na obecné principy prevence.\\
V praktické části autorka provede šetření, ve kterém se pokusí dokázat, jakým způsobem se proměňuje náplň volného času u dětí, které se aktivně zabývají sportem a jaký je podíl výskytu případného rizikového chování u těchto dětí ve srovnání s aktivně nesportujícími respondenty.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA V. Volný čas, výchova a sociální formování žáků základní školy v době mimo vyučování. 1. vyd. Pardubice: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 16s.\\
BĚLOHLÁVEK, J. Mládež a volný čas. Moderní obec. roč. 2, č. 5 (1996)\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 1999\\
HUČÍN J. Droga jménem internet. Chip/čevenec 2000, 116-118s.\\
CHOUTKOVÁ B. Mládež a sport. 1. vyd. Praha: Olympia, 1970. 7s.\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti.Praha: Aviceum, 1986\\
NEŠPOR K. Počítače a zdraví. Nač jste se neodvažovali pomyslet, natož zeptat. Praha: BEN - technická literatura, 1999. 28-30s. ISBN 80-86056-71-6.\\
PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002\\
POKORNÝ V. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno 2002. 14s.,77s.,82-84s., 86s., 90-92s., 98s. ISBN: 80-86568-02-04.\\
POKORNÝ V. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186s. ISBN: 80-86568-04-0.\\
SEKOT A. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. 59-60s. ISBN 80-7315-047-6.\\
SEKOT A. Sociologické problémy sportu. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 37-38s. ISBN 978-80247-2562-8.\\
SLEPIČKOVÁ I. Sport a volný čas. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. 11s, 14-15s. ISBN 80-246-1039-6.\\
SVOBODA B. Sport a výchova. Praha: Olympia, 1971. 11s.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999\\
VÁŽENSKÝ, M ; SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Padio 1995
Seznam doporučené literatury
BLÁHA V. Volný čas, výchova a sociální formování žáků základní školy v době mimo vyučování. 1. vyd. Pardubice: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 16s.\\
BĚLOHLÁVEK, J. Mládež a volný čas. Moderní obec. roč. 2, č. 5 (1996)\\
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 1999\\
HUČÍN J. Droga jménem internet. Chip/čevenec 2000, 116-118s.\\
CHOUTKOVÁ B. Mládež a sport. 1. vyd. Praha: Olympia, 1970. 7s.\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti.Praha: Aviceum, 1986\\
NEŠPOR K. Počítače a zdraví. Nač jste se neodvažovali pomyslet, natož zeptat. Praha: BEN - technická literatura, 1999. 28-30s. ISBN 80-86056-71-6.\\
PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002\\
POKORNÝ V. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno 2002. 14s.,77s.,82-84s., 86s., 90-92s., 98s. ISBN: 80-86568-02-04.\\
POKORNÝ V. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. 186s. ISBN: 80-86568-04-0.\\
SEKOT A. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. 59-60s. ISBN 80-7315-047-6.\\
SEKOT A. Sociologické problémy sportu. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 37-38s. ISBN 978-80247-2562-8.\\
SLEPIČKOVÁ I. Sport a volný čas. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. 11s, 14-15s. ISBN 80-246-1039-6.\\
SVOBODA B. Sport a výchova. Praha: Olympia, 1971. 11s.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999\\
VÁŽENSKÝ, M ; SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Padio 1995