Práce je rozdělena do šesti kapitol. V první části byl předmětem zájmu člověk a čas z hlediska filosofie. V druhé části jsme se zabývali lidským bytím a lidskou existencí. Ve třetí kapitole jsme ve věnovali souvislosti času a dějin a jejich důležitostí pro člověka a lidskou společnost. Čtvrtá kapitola se snaží postihnout smysl lidské existence a navazuje další kapitola, která se snaží zjistit možné příčiny, které mohou vést ke ztrátě smyslu života. Poslední část, věnovaná volnému času a výchově ve volném čase, měla za cíl ukázat možnosti a meze vychovatele volného času při pomáhání ke smysluplnému žití.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into six chapters. In the first part, man and time were interested i philosophy. In the second part, we dealt with human being and human existence. In the third chapter we deal with context of time and history and their importance for man and human society. The fourth chapter tries to capture the meaning of human existence and follows another chapter that tries to find out possible causes that can lead to a loss of meaning of life. The last part, devoted to free time a leisure education, aimed to show the possibilities and limits of a free time educator in helping to meaningfully live.
Klíčová slova
člověk, čas, bytí, dějiny, smysl, smysl lidské existence, výchova, svoboda, výchova ve volném čase, pedagogika volného času, smysluplný život
Klíčová slova v angličtině
man, time, being, history, sense, sense of human existence, education, freedom, upbringing, leisure time pedagogy, meaningful life
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je rozdělena do šesti kapitol. V první části byl předmětem zájmu člověk a čas z hlediska filosofie. V druhé části jsme se zabývali lidským bytím a lidskou existencí. Ve třetí kapitole jsme ve věnovali souvislosti času a dějin a jejich důležitostí pro člověka a lidskou společnost. Čtvrtá kapitola se snaží postihnout smysl lidské existence a navazuje další kapitola, která se snaží zjistit možné příčiny, které mohou vést ke ztrátě smyslu života. Poslední část, věnovaná volnému času a výchově ve volném čase, měla za cíl ukázat možnosti a meze vychovatele volného času při pomáhání ke smysluplnému žití.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into six chapters. In the first part, man and time were interested i philosophy. In the second part, we dealt with human being and human existence. In the third chapter we deal with context of time and history and their importance for man and human society. The fourth chapter tries to capture the meaning of human existence and follows another chapter that tries to find out possible causes that can lead to a loss of meaning of life. The last part, devoted to free time a leisure education, aimed to show the possibilities and limits of a free time educator in helping to meaningfully live.
Klíčová slova
člověk, čas, bytí, dějiny, smysl, smysl lidské existence, výchova, svoboda, výchova ve volném čase, pedagogika volného času, smysluplný život
Klíčová slova v angličtině
man, time, being, history, sense, sense of human existence, education, freedom, upbringing, leisure time pedagogy, meaningful life
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce Člověk jako čas - čas pro výchovu ve volném čase, podstata lidského bytí, života člověka z hlediska času.
Práce se snaží postihnout smysl lidského života, klade důraz na potřebu zasadit život člověka do dějinného kontextu, což v sobě zahrnuje jak pokus o pochopení a zpracování minulosti, tak také životní program pro budoucnost. Práce se také dotýká problematiky ztráty smyslu života současného člověka a nastiňuje příčiny, které k tomuto stavu vedou.
V práci je dále zohledněn volný čas, jeho vymezení, co je vlastně volný čas, kdy je člověk opravdu svobodný, dále pak výchovou ve volném čase.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce Člověk jako čas - čas pro výchovu ve volném čase, podstata lidského bytí, života člověka z hlediska času.
Práce se snaží postihnout smysl lidského života, klade důraz na potřebu zasadit život člověka do dějinného kontextu, což v sobě zahrnuje jak pokus o pochopení a zpracování minulosti, tak také životní program pro budoucnost. Práce se také dotýká problematiky ztráty smyslu života současného člověka a nastiňuje příčiny, které k tomuto stavu vedou.
V práci je dále zohledněn volný čas, jeho vymezení, co je vlastně volný čas, kdy je člověk opravdu svobodný, dále pak výchovou ve volném čase.
Seznam doporučené literatury
FROLEC, V. Prostá krása. Praha: Vyšehrad, 1984. ISBN: 33-684-84.
FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu.
FROMM, E. Mít nebo být.
HÁJEK, B. HOFBAUER, B. PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice:
Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, 2010. ISBN: 978-80-7394-240-3.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: Pedagogické úvahy o volném čase.
1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3. 17) KAPLÁNEK, M. Nauka o volném čase [online]: ČB: TF JCU, 2011, s. 18.
Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/katedry/kpd/vyuka/Kaplanek.
KAPLÁNEK, M. Spirituální projevy v kultuře mládeže [online]. ČB: TF JCU,
012, s. 1. Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/katedry/kpd/vyuka/Kaplanek.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času [online]. ČB: TF JCU, 2009,
s. 7. Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/getfile/2ac71dd74a48dcd4.html.
MACHOVEC, M. Smysl lidské existence.
MICHÁLEK, I. Topologie výchovy.
MUCHOVÁ, L. Krize svobody je již minulostí? In BEER, U. Legend-kraft aus
Lebenskrisen. Wurzburg: Echter, 2000.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SNP, 1991. ISBN: 80-04-25415-2.
PALOUŠ, R. K filosofii výchovy.
PALOUŠ, R. Světověk a časování
PALOUŠ, R. SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN: 978-80-246-1901-9.
PALOUŠ, R. ŠERÝCH, J. Adventní a postní zamyšlení. Praha: Karolinum.
ISBN: 80-7099-573-4.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. vydání. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-711-6. 30
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-579-2.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál: 2000. ISBN: 80-7178-399-4.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN
80-7367-124-7.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN
80-7315-060-3.
SPOUSTA, V., FALTÝSKOVÁ, J., HŘEBÍČEK, L. et al. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1274-9.
Seznam doporučené literatury
FROLEC, V. Prostá krása. Praha: Vyšehrad, 1984. ISBN: 33-684-84.
FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu.
FROMM, E. Mít nebo být.
HÁJEK, B. HOFBAUER, B. PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice:
Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, 2010. ISBN: 978-80-7394-240-3.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy: Pedagogické úvahy o volném čase.
1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3. 17) KAPLÁNEK, M. Nauka o volném čase [online]: ČB: TF JCU, 2011, s. 18.
Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/katedry/kpd/vyuka/Kaplanek.
KAPLÁNEK, M. Spirituální projevy v kultuře mládeže [online]. ČB: TF JCU,
012, s. 1. Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/katedry/kpd/vyuka/Kaplanek.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času [online]. ČB: TF JCU, 2009,
s. 7. Dostupný z WWW: http://www.tf.jcu.cz/getfile/2ac71dd74a48dcd4.html.
MACHOVEC, M. Smysl lidské existence.
MICHÁLEK, I. Topologie výchovy.
MUCHOVÁ, L. Krize svobody je již minulostí? In BEER, U. Legend-kraft aus
Lebenskrisen. Wurzburg: Echter, 2000.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SNP, 1991. ISBN: 80-04-25415-2.
PALOUŠ, R. K filosofii výchovy.
PALOUŠ, R. Světověk a časování
PALOUŠ, R. SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN: 978-80-246-1901-9.
PALOUŠ, R. ŠERÝCH, J. Adventní a postní zamyšlení. Praha: Karolinum.
ISBN: 80-7099-573-4.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. 3. vydání. Praha: Portál, 2002.
ISBN 80-7178-711-6. 30
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-579-2.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál: 2000. ISBN: 80-7178-399-4.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN
80-7367-124-7.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN
80-7315-060-3.
SPOUSTA, V., FALTÝSKOVÁ, J., HŘEBÍČEK, L. et al. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1274-9.