Bakalářská práce se zabývá rodinnou politikou na lokální úrovni obce Benešov. V důsledku nastávajících změn (demografických, rodinných vzorců, ekonomických, pracovního trhu, sociálních) je třeba, aby rodinná politika reagovala pružně a chránila rodinu před sociálními dopady a chudobou. Proto je důležité správné uchopení této problematiky, její provázanost s rolí státu, ale také zvolení vhodných prorodinných opatření ve prospěch mladých rodin s dětmi. Všechna tato opatření pomáhají naplňovat zdravý růst dětí, fungování rodiny, zlepšování rodinného života a obecně mají potencionální vliv na blaho rodiny.
Teoretická část je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První kapitola je zaměřena na rodinu. Druhá celkově popisuje rodinnou politiku, definice, cíle a nástroje. Třetí kapitola se zabývá rodinnou politikou na úrovni krajů a obcí a poslední se věnuje sociodemografické charakteristice Benešovska. Dále teoretická část vychází z vládních, ale i regionální dokumentů na úrovni obcí a krajů.
V rámci výzkumného šetření byl stanoven jeden hlavní cíl a dva dílčí cíle. Hlavním cílem bylo zjistit rozsah prorodinných opatření v obci Benešov realizovaných v letech 2010-2013. První dílčí cíl měl za úkol zmapovat dostupnost veřejných služeb v Benešově, které mohou využít rodiče dětí předškolního věku při umísťování do předškolních zařízení. Druhým dílčím cílem bylo zmapovat názory na rozsah prorodinných opatření. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Jaká prorodinná opatření byla realizována v obci Benešov v letech 2010-2013? 2. Jaká je dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku na území obce Benešov?V empirické části bakalářské práce byla použita metoda kvalitativního výzkumného šetření. Šlo o metodu dotazování formou polostrukturovaného rozhovoru.Ke zmapování dostupnosti veřejných služeb pro děti předškolního věku v Benešově byla využita analýza dokumentů. Z výsledků kvalitativního výzkumného šetření je zřejmé, že realizace prorodinných opatření v dané lokalitě reaguje na demografický vývoj a vychází také z potřeb rodin. Důležitou roli sehrávají nabízející se možnosti, ale také i omezené rozpočtové možnosti aktérů prorodinných opatření. Závěry ukazují, že město Benešov se snaží o maximální podporu mladých rodin realizací nových prorodinných opatření, ale zároveň jsou zde i určité slabiny. Byla vybudována nová dětská hřiště, otevřena kontejnerová školka. Město Benešov podporuje a rozvíjí bydlení. Došlo k rozšíření dopravní infrastruktury, sociálních a zdravotních služeb. Bylo nabízeno více volnočasových aktivit a došlo k podpoře preventivních aktivit. Do plnění prorodinných opatření se zapojila i nově vzniklá nestátní zařízení, jako jsou například mateřská centra. Respondenti uvádějí jako velmi žádoucí posílení kapacit míst ve veřejných mateřských školách. Otevřít další jesle, které jsou v Benešově jediné a tím umožnit snadnější návratnost matek do zaměstnání. Bakalářská práce popisuje názory respondentů na rozsah prorodinných opatření. Zde jsou nejvíce zmiňovány ovlivňující faktory. Dalšími zmiňovanými názory jsou potřeby rodičů, jako je například nedostatek míst ve veřejných mateřských školách, málo jeslí. Dále vznik firemních školek, ostatních služeb (hlídání dětí s handicapem). Je upozorňováno na nedostatečnou variabilitu provozních dob předškolních zařízení. Respondenti často uvádějí ekonomickou situaci rodin, ceny za poskytování služeb předškolního vzdělávání. V rámci výzkumného šetření byly zjištěny ceny služeb za poskytování předškolního vzdělávání ve veřejných a soukromých mateřských školách, ale také i mateřských centrech. Došlo ke zjištění názorů na nejčastěji využívané služby, ale i překážky. Často opakujícím názorem byla spolupráce, kdy nejvíce byla hodnocena spolupráce s představiteli města Benešov, ostatními úřady, zařízeními, ale v neposlední řadě i samotná spolupráce s rodiči dětí. Spolupráce je základem pro přínos rodin žijících v tomto regionu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with family policy at local level of the town of Benešov. As a subsequence of present changes (demography, family patterns, economy, labour market, social background) family policy needs to respond flexibly and protect a family against social impacts and poverty. This is why correct approach to this issue is important, as well as its links to the role of the government, but also choice of suitable family-friendly measures for the benefit of young families with children. All these measures lead to healthy growth of children, family functioning, family life improvement and have potential influence on general family welfare. The theoretical part is divided into four main chapters. The first one focuses on the family. The second describes family policy, definitions, goals and tools. The third chapter deals with family policy at the regional and community level and the last one deals with socio-demographic characteristics of the Benešov region.One main aim and two partial aims were set within the research. The main aim was to examine the extent of family-friendly measures taken in Benešov in 2010-2013. The first partial aim was to map availability of public services offered to families with preschool children that help them with placement to preschool facilities in Benešov. The second partial aim was to map opinions on the extent of family friendly measures. Two research questions were set: 1- What family-friendly measures were taken in Benešov in 2010-2013? 2- What is the availability of public services for preschool children like in the territory of Benešov?Qualitative research method was applied within the empiric part of the research, namely questioning by means of semi-structured interview.Document analysis was applied to mapping accessibility of public services for preschool children. It is obvious from the qualitative research that implementation of family-friendly measures responds to demographic development and is also based on the needs of families at the location. The opportunities offered, but also the limited budget possibilities of the involved in pre-family measures play important roles. The conclusions show that the town of Benešov tries to provide young families with the maximum support by implementation of new family-friendly measures, but there are also some weak points. New playgrounds for children and a new container kindergarten have been built. The municipality supports and develops housing. Transport infrastructure and social and healthcare services have been extended. More free time activities are offered and preventive activities are supported. Newly developed non-state facilities like for example mother centres participate in the family-friendly measures. The respondents demand extension of capacities of public kindergartens. To open further nurseries, there is only one in Benešov, and thus enable mothers to return to work more easily. The thesis describes respondents' opinions on the extent of family-friendly measures. There are influencing factors mentioned frequently here. Parents' needs like for example lack of places in kindergartens and lack of day nurseries are also mentioned here. Foundation of company kindergartens and other services (care about handicapped children). Insufficient variability of opening hours of preschool facilities is also stressed. Respondents often mention economic situation of families and prices of preschool facility services. Prices of preschool education provided by public and private kindergartens, but also by mother centres were examined within the research. Opinions on the most frequently used services but also on obstacles have been found out. Cooperation was mentioned repeatedly, cooperation with the management of the municipality of Benešov was frequently assessed, with other authorities and last but not least also cooperation with parents of children. Cooperation is the foundation of the benefit to the families living in this region.
Klíčová slova
Dítě, potřeby, prorodinná opatření, rodina, rodinná politika, služby, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Child, needs, family-friendly measures, family, family policy, services, cooperation
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rodinnou politikou na lokální úrovni obce Benešov. V důsledku nastávajících změn (demografických, rodinných vzorců, ekonomických, pracovního trhu, sociálních) je třeba, aby rodinná politika reagovala pružně a chránila rodinu před sociálními dopady a chudobou. Proto je důležité správné uchopení této problematiky, její provázanost s rolí státu, ale také zvolení vhodných prorodinných opatření ve prospěch mladých rodin s dětmi. Všechna tato opatření pomáhají naplňovat zdravý růst dětí, fungování rodiny, zlepšování rodinného života a obecně mají potencionální vliv na blaho rodiny.
Teoretická část je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První kapitola je zaměřena na rodinu. Druhá celkově popisuje rodinnou politiku, definice, cíle a nástroje. Třetí kapitola se zabývá rodinnou politikou na úrovni krajů a obcí a poslední se věnuje sociodemografické charakteristice Benešovska. Dále teoretická část vychází z vládních, ale i regionální dokumentů na úrovni obcí a krajů.
V rámci výzkumného šetření byl stanoven jeden hlavní cíl a dva dílčí cíle. Hlavním cílem bylo zjistit rozsah prorodinných opatření v obci Benešov realizovaných v letech 2010-2013. První dílčí cíl měl za úkol zmapovat dostupnost veřejných služeb v Benešově, které mohou využít rodiče dětí předškolního věku při umísťování do předškolních zařízení. Druhým dílčím cílem bylo zmapovat názory na rozsah prorodinných opatření. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Jaká prorodinná opatření byla realizována v obci Benešov v letech 2010-2013? 2. Jaká je dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku na území obce Benešov?V empirické části bakalářské práce byla použita metoda kvalitativního výzkumného šetření. Šlo o metodu dotazování formou polostrukturovaného rozhovoru.Ke zmapování dostupnosti veřejných služeb pro děti předškolního věku v Benešově byla využita analýza dokumentů. Z výsledků kvalitativního výzkumného šetření je zřejmé, že realizace prorodinných opatření v dané lokalitě reaguje na demografický vývoj a vychází také z potřeb rodin. Důležitou roli sehrávají nabízející se možnosti, ale také i omezené rozpočtové možnosti aktérů prorodinných opatření. Závěry ukazují, že město Benešov se snaží o maximální podporu mladých rodin realizací nových prorodinných opatření, ale zároveň jsou zde i určité slabiny. Byla vybudována nová dětská hřiště, otevřena kontejnerová školka. Město Benešov podporuje a rozvíjí bydlení. Došlo k rozšíření dopravní infrastruktury, sociálních a zdravotních služeb. Bylo nabízeno více volnočasových aktivit a došlo k podpoře preventivních aktivit. Do plnění prorodinných opatření se zapojila i nově vzniklá nestátní zařízení, jako jsou například mateřská centra. Respondenti uvádějí jako velmi žádoucí posílení kapacit míst ve veřejných mateřských školách. Otevřít další jesle, které jsou v Benešově jediné a tím umožnit snadnější návratnost matek do zaměstnání. Bakalářská práce popisuje názory respondentů na rozsah prorodinných opatření. Zde jsou nejvíce zmiňovány ovlivňující faktory. Dalšími zmiňovanými názory jsou potřeby rodičů, jako je například nedostatek míst ve veřejných mateřských školách, málo jeslí. Dále vznik firemních školek, ostatních služeb (hlídání dětí s handicapem). Je upozorňováno na nedostatečnou variabilitu provozních dob předškolních zařízení. Respondenti často uvádějí ekonomickou situaci rodin, ceny za poskytování služeb předškolního vzdělávání. V rámci výzkumného šetření byly zjištěny ceny služeb za poskytování předškolního vzdělávání ve veřejných a soukromých mateřských školách, ale také i mateřských centrech. Došlo ke zjištění názorů na nejčastěji využívané služby, ale i překážky. Často opakujícím názorem byla spolupráce, kdy nejvíce byla hodnocena spolupráce s představiteli města Benešov, ostatními úřady, zařízeními, ale v neposlední řadě i samotná spolupráce s rodiči dětí. Spolupráce je základem pro přínos rodin žijících v tomto regionu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with family policy at local level of the town of Benešov. As a subsequence of present changes (demography, family patterns, economy, labour market, social background) family policy needs to respond flexibly and protect a family against social impacts and poverty. This is why correct approach to this issue is important, as well as its links to the role of the government, but also choice of suitable family-friendly measures for the benefit of young families with children. All these measures lead to healthy growth of children, family functioning, family life improvement and have potential influence on general family welfare. The theoretical part is divided into four main chapters. The first one focuses on the family. The second describes family policy, definitions, goals and tools. The third chapter deals with family policy at the regional and community level and the last one deals with socio-demographic characteristics of the Benešov region.One main aim and two partial aims were set within the research. The main aim was to examine the extent of family-friendly measures taken in Benešov in 2010-2013. The first partial aim was to map availability of public services offered to families with preschool children that help them with placement to preschool facilities in Benešov. The second partial aim was to map opinions on the extent of family friendly measures. Two research questions were set: 1- What family-friendly measures were taken in Benešov in 2010-2013? 2- What is the availability of public services for preschool children like in the territory of Benešov?Qualitative research method was applied within the empiric part of the research, namely questioning by means of semi-structured interview.Document analysis was applied to mapping accessibility of public services for preschool children. It is obvious from the qualitative research that implementation of family-friendly measures responds to demographic development and is also based on the needs of families at the location. The opportunities offered, but also the limited budget possibilities of the involved in pre-family measures play important roles. The conclusions show that the town of Benešov tries to provide young families with the maximum support by implementation of new family-friendly measures, but there are also some weak points. New playgrounds for children and a new container kindergarten have been built. The municipality supports and develops housing. Transport infrastructure and social and healthcare services have been extended. More free time activities are offered and preventive activities are supported. Newly developed non-state facilities like for example mother centres participate in the family-friendly measures. The respondents demand extension of capacities of public kindergartens. To open further nurseries, there is only one in Benešov, and thus enable mothers to return to work more easily. The thesis describes respondents' opinions on the extent of family-friendly measures. There are influencing factors mentioned frequently here. Parents' needs like for example lack of places in kindergartens and lack of day nurseries are also mentioned here. Foundation of company kindergartens and other services (care about handicapped children). Insufficient variability of opening hours of preschool facilities is also stressed. Respondents often mention economic situation of families and prices of preschool facility services. Prices of preschool education provided by public and private kindergartens, but also by mother centres were examined within the research. Opinions on the most frequently used services but also on obstacles have been found out. Cooperation was mentioned repeatedly, cooperation with the management of the municipality of Benešov was frequently assessed, with other authorities and last but not least also cooperation with parents of children. Cooperation is the foundation of the benefit to the families living in this region.
Klíčová slova
Dítě, potřeby, prorodinná opatření, rodina, rodinná politika, služby, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Child, needs, family-friendly measures, family, family policy, services, cooperation
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav):
Rodinná politika, která je úzce spjata s politikou sociální, společně s kulturním a společenským prostředím spoluovlivňuje vnitřní i vnější podmínky vzniku, existence i zániku rodiny. Rodinná politika ve své podstatě představuje souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny, zasahuje do nejrůznějších oblastí života společnosti jako je např. bydlení, školství, zdravotnictví, sociální péče, trh práce, infrastruktura. Obce a kraje jsou jedněmi z nejdůležitějších aktérů rodinné politiky, neboť znají potřeby rodin blíže a mají lepší přehled o místních podmínkách. Disponují širokou škálou kompetencí, díky nimž mohou realizovat a podporovat řadu prorodinných opatření např. v oblastech: rodina a bydlení, rodina a vzdělávání, rodina a volný čas.
Institucionální zakotvení a finanční podpora prorodinné politiky měst je součástí koncepcí, strategických plánů rozvoje měst či komunitního plánování.
Zvyšující se porodnost v ČR, nárůst dětí předškolního věku a zároveň nedostatečné kapacity volných míst na umístnění dětí předškolního věku do zařízení se stávají pro zaměstnané rodiče mnohdy problematické a jsou tedy často diskutovaným tématem.
Cíl práce a výzkumná otázka:
Cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit rozsah prorodinných opatření ve správním obvodu Benešov realizovaných v letech 2010-2013.
Dílčím cílem je zmapovat dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku.
Výzkumná otázka:
Jaká prorodinná opatření byla realizována ve správním obvodě Benešov v letech 2010-2013?
Jaká je dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku na území správního obvodu Benešov?
Metodika:
Výzkumná část práce bude prováděna kvalitativním výzkumem, metodou dotazování, technikou rozhovorů a analýzou dokumentů (strategické dokumenty rozvoje měst).
Výzkum bude realizován ve správním obvodu Benešov.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor pro kvalitativní výzkum bude tvořen pověřenými pracovníky měst a obcí, pověřenými pracovníky předškolních zařízení (jeslí, MŠ), pracovníky z organizací volnočasových aktivit. Ke zkoumanému jevu bude použit účelový výběr, přičemž výběrový soubor bude utvořen pomocí účelového vzorkování.
Předpokládá se oslovení 6-7 respondentů.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy z práce budou poskytnuty příslušným institucím jako pomocný materiál pro plánování, vyhledávání či realizaci dalších možností v rámci prorodinných opatření v dané lokalitě. Dále budou výstupy sloužit jako informační materiál rodinám, jak dalece jsou oni jako uživatelé prorodinných opatření s touto problematikou seznámeni.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav):
Rodinná politika, která je úzce spjata s politikou sociální, společně s kulturním a společenským prostředím spoluovlivňuje vnitřní i vnější podmínky vzniku, existence i zániku rodiny. Rodinná politika ve své podstatě představuje souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny, zasahuje do nejrůznějších oblastí života společnosti jako je např. bydlení, školství, zdravotnictví, sociální péče, trh práce, infrastruktura. Obce a kraje jsou jedněmi z nejdůležitějších aktérů rodinné politiky, neboť znají potřeby rodin blíže a mají lepší přehled o místních podmínkách. Disponují širokou škálou kompetencí, díky nimž mohou realizovat a podporovat řadu prorodinných opatření např. v oblastech: rodina a bydlení, rodina a vzdělávání, rodina a volný čas.
Institucionální zakotvení a finanční podpora prorodinné politiky měst je součástí koncepcí, strategických plánů rozvoje měst či komunitního plánování.
Zvyšující se porodnost v ČR, nárůst dětí předškolního věku a zároveň nedostatečné kapacity volných míst na umístnění dětí předškolního věku do zařízení se stávají pro zaměstnané rodiče mnohdy problematické a jsou tedy často diskutovaným tématem.
Cíl práce a výzkumná otázka:
Cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit rozsah prorodinných opatření ve správním obvodu Benešov realizovaných v letech 2010-2013.
Dílčím cílem je zmapovat dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku.
Výzkumná otázka:
Jaká prorodinná opatření byla realizována ve správním obvodě Benešov v letech 2010-2013?
Jaká je dostupnost veřejných služeb pro děti předškolního věku na území správního obvodu Benešov?
Metodika:
Výzkumná část práce bude prováděna kvalitativním výzkumem, metodou dotazování, technikou rozhovorů a analýzou dokumentů (strategické dokumenty rozvoje měst).
Výzkum bude realizován ve správním obvodu Benešov.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor pro kvalitativní výzkum bude tvořen pověřenými pracovníky měst a obcí, pověřenými pracovníky předškolních zařízení (jeslí, MŠ), pracovníky z organizací volnočasových aktivit. Ke zkoumanému jevu bude použit účelový výběr, přičemž výběrový soubor bude utvořen pomocí účelového vzorkování.
Předpokládá se oslovení 6-7 respondentů.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy z práce budou poskytnuty příslušným institucím jako pomocný materiál pro plánování, vyhledávání či realizaci dalších možností v rámci prorodinných opatření v dané lokalitě. Dále budou výstupy sloužit jako informační materiál rodinám, jak dalece jsou oni jako uživatelé prorodinných opatření s touto problematikou seznámeni.
Seznam doporučené literatury
Krebs, V. a kol. Sociální politika. Praha: ASPI, 2010. ISBN 978-80-7357-858-4
Bartáková Tomešová, H. Cesta zpátky. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009. ISBN 978-80-210-5012-9
Kuchařová, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha:VÚPSV, 2009. ISBN 978-80-7416-041-7
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494
Balík, S. Komunální politika: obce, aktéři a cíle místní politiky. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2908.
Stejskal, J., Kovárník, J. Regionální politika a její nástroje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-588-2.
Průša, L. Sociální politika v sídlech a regionech: vybrané otázky. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997. ISBN 80-7079-308-2.
Národní koncepce rodinné politiky. Praha:MPSV, 2005
Seznam doporučené literatury
Krebs, V. a kol. Sociální politika. Praha: ASPI, 2010. ISBN 978-80-7357-858-4
Bartáková Tomešová, H. Cesta zpátky. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009. ISBN 978-80-210-5012-9
Kuchařová, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha:VÚPSV, 2009. ISBN 978-80-7416-041-7
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494
Balík, S. Komunální politika: obce, aktéři a cíle místní politiky. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2908.
Stejskal, J., Kovárník, J. Regionální politika a její nástroje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-588-2.
Průša, L. Sociální politika v sídlech a regionech: vybrané otázky. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997. ISBN 80-7079-308-2.
Národní koncepce rodinné politiky. Praha:MPSV, 2005