České zdravotnictví a ošetřovatelství prochází v posledních letech významnou transformací, která se dotýká i změn ve vzdělávání zdravotnických pracovníků. Mění se požadavky na způsob profesní přípravy, úroveň poznatků a rovněž na profil absolventa ve smyslu doporučení Evropské unie. V návaznosti na tato doporučení se pak také profilují požadavky na celoživotní vzdělávání sester. E-learningová podpora výuky je významným pomocníkem při uplatnění ve výukovém procesu ošetřovatelství a snahou o využití postupů ošetřovatelské péče založené na důkazech. Cílem práce bylo zjistit, jak sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání, zda sestry preferují klasické formy vzdělávání před e-learningovým, zmapovat, mají-li sestry možnost e-learningového vzdělávání i v rámci zařízení,
v němž pracují, zda v ČR existuje dostatečná nabídka e-learningových kurzů podporujících celoživotní vzdělávání sester. Posledním cílem práce bylo vytvořit
e-learningový kurz zaměřený na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
V souvislosti se stanovenými cíli byly navrženy tyto hypotézy: H1: Sestry
s vysokoškolským vzděláním využívají e-learningového vzdělávání více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání. H2: Sestry s vysokoškolským vzděláním považují e-learning v klinické praxi za přínosnější než klasické formy vzdělávání, na rozdíl od sester bez vysokoškolského vzdělání. H3: Sestry s klinickou praxí do 5 let preferují častěji
e-learningové vzdělávání na rozdíl od sester s praxí nad 5 let.
Pro diplomovou práci byla zvolena kvantitativní forma šetření pomocí anonymních dotazníků, které byly rozdány osobní a elektronickou formou na jednotlivá klinická pracoviště. Výzkumný soubor byl tvořen registrovanými sestrami dle zákona 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, z odborných ambulantních a klinických pracovišť 16 poskytovatelů zdravotnických zařízení v České republice. Dotazníky byly zpracovávány maticovou metodou v programu Excel 2013 a výsledky byly převedeny do grafů a tabulek pomocí popisné statistiky. Rovněž bylo provedeno statistické vyhodnocení hypotéz. Hypotézy byly testovány chí kvadrát testem v kontingenční tabulce. Zvolená hladina významnosti byla 5 %.
Výsledky: Sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání především k získávání odborných informací nutných k ošetřovatelské péči. Nejčastějším důvodem nevyužívání či dokonce odmítání e-learningu sestrami je to, že jim tato forma vzdělání nevyhovuje. Většina sester nemá možnost
e-learningového vzdělávání v zařízení, kde pracují a stejně tak nemůže své znalosti získané e-learningem realizovat. Nabídka
e-learningových kurzů se v průběhu času neustále mění a vyvíjí, některé dokonce zcela zanikají. Nabídka kurzů je dostatečná, i když sestrám některé typy kurzů chybí. Byl vypracován e-learningový kurz "Odběry biologického materiálu, aneb jak už nedělat chyby v preanalytické fázi", zaměřující se na konkrétní problémové aspekty odběrů krve v rámci zdravotnického zařízení Nemocnice Tábor, a. s. Výsledky šetření budou spolu s e-learningovým kurzem poskytnuty vedoucímu managementu Nemocnice Tábor, a. s.
Anotace v angličtině
Czech health care and nursing is undergoing a significant transformation during the last years and it touches the changes in the education of health professionals. There are changing demands on the training, on the knowledge level and also on the graduate profile in accordance with the recommendations of the Europlan Union. Following these recommendations the requirements of lifelong education of nurses are also profiled. E-learning education is an important tool in use in the educational process of nursing and an effort to use processes of nursing care based on evidence.The aim of the study was to determine how nurses use e-learning in lifelong education and whether nurses prefer classical forms of education to e-learning, to map whether they have possibilities of e-learning within the facilities they work in and whether there is a sufficient supply of e-learning courses supporting lifelong education of nurses in the Czech Republic. The last goal of the study was to create an e-learning course focused on specific problems at the orthopedic ward of the Hospital Tábor, a.s.
In relation to the objectives the following hypotheses were designed:
H1-Nurses with university education use e-learning more than non-graduates.
H2-Nurses with university education consider e-learning in clinical practice for more beneficial than traditional forms of education, unlike non-graduate nurses.
H3-Nurses with clinical practice shorter than 5 years prefer e-learning more often than nurses with practice longer than 5 years.
For the thesis was selected a quantitave survey form using anonymous questionnaries that were distributed electronically to the individual clinical departments. The research sample consisted of registered nurses according to Act 96/2004 Coll., As amended, from specialized outpatient clinical departments of 16 providers of medical facilities in the Czech Republic. The questionnaries were processed by matrix method in Excel 2013 and the results were converted into graphs and tables using descriptive statistics. A statistical evaluation of hypotheses was made as well. Hypotheses were tested by chi-square test in contingency tables. The selected level of significance was 5%.Results: Nurses mostly use e-learning to get professional information for nursing care. The most common reason for not using or even rejection of e-learning by nurses is that this form of education does not suit them. Most nurses do not have the opportunity to e-learning in facilities where they work and also they cannot implement the knowledge gained by e-learning. The offer of e-learning courses over time is constantly changing and evolving, some courses have even completely disappeared. A course offer is sufficient, although nurses miss some types of courses. There was to create an e-learning course "Collection of biological material, or how not make mistakes in the pre-analytic phase" focusing on specific problematic aspects of blood collection within the medical facility Hospital Tábor,a.s. The results of the survey will be together with the e-learning course given to the leading management of the Hospital Tábor,a. s.
Klíčová slova
E-learning, elektronické vzdělávání, celoživotní vzdělávání sester, e-learningový kurz, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
E-learning, lifelong education of nurses, e-learning course, nurse
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
České zdravotnictví a ošetřovatelství prochází v posledních letech významnou transformací, která se dotýká i změn ve vzdělávání zdravotnických pracovníků. Mění se požadavky na způsob profesní přípravy, úroveň poznatků a rovněž na profil absolventa ve smyslu doporučení Evropské unie. V návaznosti na tato doporučení se pak také profilují požadavky na celoživotní vzdělávání sester. E-learningová podpora výuky je významným pomocníkem při uplatnění ve výukovém procesu ošetřovatelství a snahou o využití postupů ošetřovatelské péče založené na důkazech. Cílem práce bylo zjistit, jak sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání, zda sestry preferují klasické formy vzdělávání před e-learningovým, zmapovat, mají-li sestry možnost e-learningového vzdělávání i v rámci zařízení,
v němž pracují, zda v ČR existuje dostatečná nabídka e-learningových kurzů podporujících celoživotní vzdělávání sester. Posledním cílem práce bylo vytvořit
e-learningový kurz zaměřený na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
V souvislosti se stanovenými cíli byly navrženy tyto hypotézy: H1: Sestry
s vysokoškolským vzděláním využívají e-learningového vzdělávání více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání. H2: Sestry s vysokoškolským vzděláním považují e-learning v klinické praxi za přínosnější než klasické formy vzdělávání, na rozdíl od sester bez vysokoškolského vzdělání. H3: Sestry s klinickou praxí do 5 let preferují častěji
e-learningové vzdělávání na rozdíl od sester s praxí nad 5 let.
Pro diplomovou práci byla zvolena kvantitativní forma šetření pomocí anonymních dotazníků, které byly rozdány osobní a elektronickou formou na jednotlivá klinická pracoviště. Výzkumný soubor byl tvořen registrovanými sestrami dle zákona 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, z odborných ambulantních a klinických pracovišť 16 poskytovatelů zdravotnických zařízení v České republice. Dotazníky byly zpracovávány maticovou metodou v programu Excel 2013 a výsledky byly převedeny do grafů a tabulek pomocí popisné statistiky. Rovněž bylo provedeno statistické vyhodnocení hypotéz. Hypotézy byly testovány chí kvadrát testem v kontingenční tabulce. Zvolená hladina významnosti byla 5 %.
Výsledky: Sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání především k získávání odborných informací nutných k ošetřovatelské péči. Nejčastějším důvodem nevyužívání či dokonce odmítání e-learningu sestrami je to, že jim tato forma vzdělání nevyhovuje. Většina sester nemá možnost
e-learningového vzdělávání v zařízení, kde pracují a stejně tak nemůže své znalosti získané e-learningem realizovat. Nabídka
e-learningových kurzů se v průběhu času neustále mění a vyvíjí, některé dokonce zcela zanikají. Nabídka kurzů je dostatečná, i když sestrám některé typy kurzů chybí. Byl vypracován e-learningový kurz "Odběry biologického materiálu, aneb jak už nedělat chyby v preanalytické fázi", zaměřující se na konkrétní problémové aspekty odběrů krve v rámci zdravotnického zařízení Nemocnice Tábor, a. s. Výsledky šetření budou spolu s e-learningovým kurzem poskytnuty vedoucímu managementu Nemocnice Tábor, a. s.
Anotace v angličtině
Czech health care and nursing is undergoing a significant transformation during the last years and it touches the changes in the education of health professionals. There are changing demands on the training, on the knowledge level and also on the graduate profile in accordance with the recommendations of the Europlan Union. Following these recommendations the requirements of lifelong education of nurses are also profiled. E-learning education is an important tool in use in the educational process of nursing and an effort to use processes of nursing care based on evidence.The aim of the study was to determine how nurses use e-learning in lifelong education and whether nurses prefer classical forms of education to e-learning, to map whether they have possibilities of e-learning within the facilities they work in and whether there is a sufficient supply of e-learning courses supporting lifelong education of nurses in the Czech Republic. The last goal of the study was to create an e-learning course focused on specific problems at the orthopedic ward of the Hospital Tábor, a.s.
In relation to the objectives the following hypotheses were designed:
H1-Nurses with university education use e-learning more than non-graduates.
H2-Nurses with university education consider e-learning in clinical practice for more beneficial than traditional forms of education, unlike non-graduate nurses.
H3-Nurses with clinical practice shorter than 5 years prefer e-learning more often than nurses with practice longer than 5 years.
For the thesis was selected a quantitave survey form using anonymous questionnaries that were distributed electronically to the individual clinical departments. The research sample consisted of registered nurses according to Act 96/2004 Coll., As amended, from specialized outpatient clinical departments of 16 providers of medical facilities in the Czech Republic. The questionnaries were processed by matrix method in Excel 2013 and the results were converted into graphs and tables using descriptive statistics. A statistical evaluation of hypotheses was made as well. Hypotheses were tested by chi-square test in contingency tables. The selected level of significance was 5%.Results: Nurses mostly use e-learning to get professional information for nursing care. The most common reason for not using or even rejection of e-learning by nurses is that this form of education does not suit them. Most nurses do not have the opportunity to e-learning in facilities where they work and also they cannot implement the knowledge gained by e-learning. The offer of e-learning courses over time is constantly changing and evolving, some courses have even completely disappeared. A course offer is sufficient, although nurses miss some types of courses. There was to create an e-learning course "Collection of biological material, or how not make mistakes in the pre-analytic phase" focusing on specific problematic aspects of blood collection within the medical facility Hospital Tábor,a.s. The results of the survey will be together with the e-learning course given to the leading management of the Hospital Tábor,a. s.
Klíčová slova
E-learning, elektronické vzdělávání, celoživotní vzdělávání sester, e-learningový kurz, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
E-learning, lifelong education of nurses, e-learning course, nurse
Zásady pro vypracování
Současný stav:
E-learningové vzdělávání je v současné době rozšířeným a vítaným doplňkem nejen ke klasické výuce na vysokých školách, ale rovněž k nabývání a prohlubování vědomostí v celoživotním vzdělávání sester. Nabízí využití informačních technologií v souvislosti s novými přístupy v osvojování znalostí a dovedností, cíleně se zaměřuje na konkrétní oblasti vzdělávání a mapuje efektivitu výuky shrnujícími a závěrečnými testy.
Cíl práce:
1. Zjistit, jak sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání.
2. Zjistit, zda sestry preferují klasické formy vzdělávání před e-learningovým.
3. Zmapovat, zda mají sestry možnost e-learningového vzdělávání i v rámci zařízení, v němž pracují.
4. Zjistit, zda v ČR existuje dostatečná nabídka e-learningových kurzů podporujících celoživotní vzdělávání sester.
5. Vytvořit e-learningový kurz zaměřený na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
Hypotézy:
1. Sestry s vysokoškolským vzděláním využívají e-learningového vzdělávání více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání.
2. Sestry s vysokoškolským vzděláním považují e-learning v klinické praxi za přínosnější než klasické formy vzdělávání, než sestry bez vysokoškolského vzdělání.
3. Sestry s klinickou praxí do 5 let preferují častěji e-learningové vzdělávání na rozdíl od sester s praxí nad 5 let.
Metodika práce:
Kvantitativní výzkum na základě dotazníkového šetření.
Výzkumný soubor:
Všeobecné sestry.
Využití v praxi:
Vytvoření e-learningového kurzu zaměřeného na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
E-learningové vzdělávání je v současné době rozšířeným a vítaným doplňkem nejen ke klasické výuce na vysokých školách, ale rovněž k nabývání a prohlubování vědomostí v celoživotním vzdělávání sester. Nabízí využití informačních technologií v souvislosti s novými přístupy v osvojování znalostí a dovedností, cíleně se zaměřuje na konkrétní oblasti vzdělávání a mapuje efektivitu výuky shrnujícími a závěrečnými testy.
Cíl práce:
1. Zjistit, jak sestry využívají e-learningu v rámci celoživotního vzdělávání.
2. Zjistit, zda sestry preferují klasické formy vzdělávání před e-learningovým.
3. Zmapovat, zda mají sestry možnost e-learningového vzdělávání i v rámci zařízení, v němž pracují.
4. Zjistit, zda v ČR existuje dostatečná nabídka e-learningových kurzů podporujících celoživotní vzdělávání sester.
5. Vytvořit e-learningový kurz zaměřený na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
Hypotézy:
1. Sestry s vysokoškolským vzděláním využívají e-learningového vzdělávání více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání.
2. Sestry s vysokoškolským vzděláním považují e-learning v klinické praxi za přínosnější než klasické formy vzdělávání, než sestry bez vysokoškolského vzdělání.
3. Sestry s klinickou praxí do 5 let preferují častěji e-learningové vzdělávání na rozdíl od sester s praxí nad 5 let.
Metodika práce:
Kvantitativní výzkum na základě dotazníkového šetření.
Výzkumný soubor:
Všeobecné sestry.
Využití v praxi:
Vytvoření e-learningového kurzu zaměřeného na specifické problémy určitého (ortopedického) oddělení Nemocnice Tábor, a. s.
Seznam doporučené literatury
Zdroje:
BALL, Marion J. a Kathryn J. HANNAH. Nursing informatics: where technology and caring meet. 4th ed. New York: Springer, c2011, xxxi, 482 p. Health informatics. ISBN 18-499-6278-2.
BILLINGS, Diane McGovern a Judith A. HALSTEAD. Teaching in nursing: a guide for faculty. 2nd ed. St. Louis, Mo.: Saunders, c2005, xxi, 615 p. ISBN 07-216-0377-7.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 281 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 290 s. ISBN 9788073672300.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. ISBN 9788021051232.
Seznam doporučené literatury
Zdroje:
BALL, Marion J. a Kathryn J. HANNAH. Nursing informatics: where technology and caring meet. 4th ed. New York: Springer, c2011, xxxi, 482 p. Health informatics. ISBN 18-499-6278-2.
BILLINGS, Diane McGovern a Judith A. HALSTEAD. Teaching in nursing: a guide for faculty. 2nd ed. St. Louis, Mo.: Saunders, c2005, xxi, 615 p. ISBN 07-216-0377-7.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 281 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, 290 s. ISBN 9788073672300.
ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. ISBN 9788021051232.