Cílem bakalářské práce je zjistit informace o kroužcích pro děti v mateřských školách. Tato práce zahrnuje odpovědi na tyto otázky: Jaké kroužky mateřské školy v současné době dětem nabízejí? Jak jsou organizované? Jaké děti je především navštěvují (pohlaví, věk)? Jaký je názor rodičů a učitelů na kroužky v jejich mateřské škole. Co od kroužků rodiče a pedagogové očekávají? A do jaké míry je jejich očekávání naplněno? Teoretické část se zabývá charakteristikou předškolního vzdělávání a mateřskými školami, problematikou kroužků, specifickým vývojem předškolního období a charakteristikou předškolního věku. V praktické části práce je provedeno výzkumné šetření smíšeného typu, využito je dotazníků pro rodiče a předškolní pedagogy a pozorování dětí při kroužcích a rozhovor s vedoucí učitelkou mateřské školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to find out information about the hobby groups for children in kindergartens. This thesis includes the answers to these questions: What hobby groups kindergarten children currently offer? How are they organized? What is particularly children attend (gender, age)? What is the opinion of parents and teachers on the hobby groups in their kindergarten. What to expect parents and teachers of hobby groups? And how is their expectations fulfilled? The theoretical part deals with the characteristics of preschool education and kindergarten, the issue of hobby groups, specific development and characteristics of the pre-school preschool age. In the practical part of the thesis is a mixed research investigation, were used questionnaires for parents and preschool teachers and observing children at hobby groups and an interview with the head of a kindergartner.
hobby groups, pre school child, kindergarten, parents, preschool educators
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit informace o kroužcích pro děti v mateřských školách. Tato práce zahrnuje odpovědi na tyto otázky: Jaké kroužky mateřské školy v současné době dětem nabízejí? Jak jsou organizované? Jaké děti je především navštěvují (pohlaví, věk)? Jaký je názor rodičů a učitelů na kroužky v jejich mateřské škole. Co od kroužků rodiče a pedagogové očekávají? A do jaké míry je jejich očekávání naplněno? Teoretické část se zabývá charakteristikou předškolního vzdělávání a mateřskými školami, problematikou kroužků, specifickým vývojem předškolního období a charakteristikou předškolního věku. V praktické části práce je provedeno výzkumné šetření smíšeného typu, využito je dotazníků pro rodiče a předškolní pedagogy a pozorování dětí při kroužcích a rozhovor s vedoucí učitelkou mateřské školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to find out information about the hobby groups for children in kindergartens. This thesis includes the answers to these questions: What hobby groups kindergarten children currently offer? How are they organized? What is particularly children attend (gender, age)? What is the opinion of parents and teachers on the hobby groups in their kindergarten. What to expect parents and teachers of hobby groups? And how is their expectations fulfilled? The theoretical part deals with the characteristics of preschool education and kindergarten, the issue of hobby groups, specific development and characteristics of the pre-school preschool age. In the practical part of the thesis is a mixed research investigation, were used questionnaires for parents and preschool teachers and observing children at hobby groups and an interview with the head of a kindergartner.
hobby groups, pre school child, kindergarten, parents, preschool educators
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získat informace o kroužcích pro děti v mateřských školách, zjistit, jaké kroužky mateřské školy nabízejí, jakou formou probíhají a jak jsou hodnoceny pedagogy a rodiči.\\
V teoretické části práce bude uvedena charakteristika současného předškolního vzdělávání a mateřské školy, problematika kroužků v mateřské škole, vývojová specifika předškolního období a charakteristika předškolního dítěte v kontextu současné doby.\\
Výzkumné šetření v praktické části bude zjišťovat, jaké kroužky mateřské školy nabízejí, jaké rodiče preferují pro své děti a proč, co od nich rodiče i pedagogové očekávají a do jaké míry jsou jejich očekávání naplněna. Autorka využije kvantitativní metodu dotazníku, který zpracuje zvlášť pro obě skupiny respondentů (předškolní pedagogy v mateřských školách a rodiče zde zapsaných dětí). Dále bude využita kvalitativní metoda pozorování dětí při různých kroužcích. Výsledky mohou přinést podněty pro mateřské školy v otázce organizování zájmových kroužků pro děti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je získat informace o kroužcích pro děti v mateřských školách, zjistit, jaké kroužky mateřské školy nabízejí, jakou formou probíhají a jak jsou hodnoceny pedagogy a rodiči.\\
V teoretické části práce bude uvedena charakteristika současného předškolního vzdělávání a mateřské školy, problematika kroužků v mateřské škole, vývojová specifika předškolního období a charakteristika předškolního dítěte v kontextu současné doby.\\
Výzkumné šetření v praktické části bude zjišťovat, jaké kroužky mateřské školy nabízejí, jaké rodiče preferují pro své děti a proč, co od nich rodiče i pedagogové očekávají a do jaké míry jsou jejich očekávání naplněna. Autorka využije kvantitativní metodu dotazníku, který zpracuje zvlášť pro obě skupiny respondentů (předškolní pedagogy v mateřských školách a rodiče zde zapsaných dětí). Dále bude využita kvalitativní metoda pozorování dětí při různých kroužcích. Výsledky mohou přinést podněty pro mateřské školy v otázce organizování zájmových kroužků pro děti.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: Spolupráce, třídní schůzky, komunikace. Praha: Grada Publishing,a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.\\
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
HELUS Z., Dítě v osobnostním pojetí, Portál Praha, 2005.\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP PRAHA, 2005.\\
SVOBODOVÁ, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání. JČU, České Budějovice 2007.\\
SVOBODOVÁ, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. s. 50 - 59. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
ŠULOVÁ, L., Zauche-Gaudron, Ch.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha, Karolinum 2003.\\
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál Praha 2002
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: Spolupráce, třídní schůzky, komunikace. Praha: Grada Publishing,a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.\\
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Současné trendy. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.\\
HELUS Z., Dítě v osobnostním pojetí, Portál Praha, 2005.\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-927-5.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VUP PRAHA, 2005.\\
SVOBODOVÁ, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání. JČU, České Budějovice 2007.\\
SVOBODOVÁ, E. et al. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. s. 50 - 59. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
ŠULOVÁ, L., Zauche-Gaudron, Ch.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha, Karolinum 2003.\\
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál Praha 2002