Tato diplomová práce se zaměřuje na fyzické a psychické hygienické návyky dětí mladšího školního věku. V teoretické části se práce zabývá pohybovou aktivitou, důsledky hypokineze a psychohygienou, specifičností této věkové kategorie v kontextu tělesném a psychosociálním. Výzkumná část vyhodnocuje výsledky dat z krokoměrů a výsledky dotazníkového šetření, k němuž bylo použito dotazníků Časový snímek dne"(Mužík, Bártová, 2010) a Dotazník denního režimu (Řehulka, 1987). Jedná se o kvantitativní výzkum. Bylo zpracováno 104 dotazníků, které byly vyplněny dětmi 4. a 5. tříd na vybraných ZŠ ve Strakonicích. Výsledky ukazují na rozdíly v objemu pohybové aktivity ve školních a víkendových dnech, celkový objem pohybové aktivity je uspokojivý a dále ukazují na souvislost délky spánku s unavitelností během dne.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the physical and mental hygiene habits of younger school children. The theoretical part of the thesis deals with physical activity, effects of hypokinesia and mental hygiene specificity of this age group in the context of physical and psychosocial. The research evaluates the results of data from pedometers and the results of the survey, to which were used questionnaires "Time Picture of the Day"(Mužík, Bártová, 2010) and a questionnaire of daily regimen (Řehulka, 1987). This is a quantitative research. There were processed 104 questionnaires that were filled by children from 4th and 5th grades at selected elementary schools in Strakonice. The results show the differences in the amount of physical activity on school and weekend days, total amount of physical activity is satisfactory and further show the connection between a length of sleep and fatigability during the day.
Tato diplomová práce se zaměřuje na fyzické a psychické hygienické návyky dětí mladšího školního věku. V teoretické části se práce zabývá pohybovou aktivitou, důsledky hypokineze a psychohygienou, specifičností této věkové kategorie v kontextu tělesném a psychosociálním. Výzkumná část vyhodnocuje výsledky dat z krokoměrů a výsledky dotazníkového šetření, k němuž bylo použito dotazníků Časový snímek dne"(Mužík, Bártová, 2010) a Dotazník denního režimu (Řehulka, 1987). Jedná se o kvantitativní výzkum. Bylo zpracováno 104 dotazníků, které byly vyplněny dětmi 4. a 5. tříd na vybraných ZŠ ve Strakonicích. Výsledky ukazují na rozdíly v objemu pohybové aktivity ve školních a víkendových dnech, celkový objem pohybové aktivity je uspokojivý a dále ukazují na souvislost délky spánku s unavitelností během dne.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the physical and mental hygiene habits of younger school children. The theoretical part of the thesis deals with physical activity, effects of hypokinesia and mental hygiene specificity of this age group in the context of physical and psychosocial. The research evaluates the results of data from pedometers and the results of the survey, to which were used questionnaires "Time Picture of the Day"(Mužík, Bártová, 2010) and a questionnaire of daily regimen (Řehulka, 1987). This is a quantitative research. There were processed 104 questionnaires that were filled by children from 4th and 5th grades at selected elementary schools in Strakonice. The results show the differences in the amount of physical activity on school and weekend days, total amount of physical activity is satisfactory and further show the connection between a length of sleep and fatigability during the day.
Zdravý životní styl je nutné podporovat a rozvíjet již od dětství. Tento způsob života je podmíněn celou řadou komponent. V této souvislosti vyvstává otázka, do jaké míry děti mladšího školního věku dodržují zásady zdravého životního stylu v běžném životě.\\
Cílem práce je zjistit jak městské děti mladšího školního věku naplňují jednotlivé aspekty zdravého životního stylu.
Použité diagnostické metody: dotazník (Časový snímek dne- Mužík, Bártová, 2010), registrace pohybové aktivity po dobu 1 týdne pomocí krokoměru, dotazník podle Řehulky (2009), dotazník HBSC, statistické vyhodnocení. Výzkumný soubor - 110 dětí ve věku 9 -11let, žijících v obci městského typu s počtem obyvatel 20 - 25 000 osob. Výstupy z tohoto výzkumu budou poskytnuty městskému úřadu.\\
Pracovní úkoly:\\
1) Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat - listopad 2013\\
2) Studium základní literatury-prosinec 2013- únor 2014, určit optimální prostředek pro sběr dat ve vztahu k cíli práce.\\
3) Březen- květen 2014 sběr dat\\
4) Zpracování výsledků měření červen 2014.\\
5) Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce červenec - září 2014.\\
6)Vyhodnotit získané údaje - sepsaní výzkumné části práce - říjen - listopad 2014.\\
7) Sepsaní zprávy - prosinec 2014 - únor 2015.\\
8) Odevzdání diplomové práce v manuskriptu březen 2015\\
9) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Zásady pro vypracování
Zdravý životní styl je nutné podporovat a rozvíjet již od dětství. Tento způsob života je podmíněn celou řadou komponent. V této souvislosti vyvstává otázka, do jaké míry děti mladšího školního věku dodržují zásady zdravého životního stylu v běžném životě.\\
Cílem práce je zjistit jak městské děti mladšího školního věku naplňují jednotlivé aspekty zdravého životního stylu.
Použité diagnostické metody: dotazník (Časový snímek dne- Mužík, Bártová, 2010), registrace pohybové aktivity po dobu 1 týdne pomocí krokoměru, dotazník podle Řehulky (2009), dotazník HBSC, statistické vyhodnocení. Výzkumný soubor - 110 dětí ve věku 9 -11let, žijících v obci městského typu s počtem obyvatel 20 - 25 000 osob. Výstupy z tohoto výzkumu budou poskytnuty městskému úřadu.\\
Pracovní úkoly:\\
1) Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat - listopad 2013\\
2) Studium základní literatury-prosinec 2013- únor 2014, určit optimální prostředek pro sběr dat ve vztahu k cíli práce.\\
3) Březen- květen 2014 sběr dat\\
4) Zpracování výsledků měření červen 2014.\\
5) Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce červenec - září 2014.\\
6)Vyhodnotit získané údaje - sepsaní výzkumné části práce - říjen - listopad 2014.\\
7) Sepsaní zprávy - prosinec 2014 - únor 2015.\\
8) Odevzdání diplomové práce v manuskriptu březen 2015\\
9) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Seznam doporučené literatury
Dovalil, J. a kol.(2008). Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Hnízdilová, M. (2006). Tělovýchovné chvilky, aneb pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: MU\\
Kalman, M. & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: UP.\\
Mužík,V. Vlček, P. a kol. (2010). Škola pohyb a zdraví. Brno: MU.\\
Pavelka, J., Sigmundová, D., Hamřík, Z., & Kalman, M. (2012). Active transport among Czech school-aged children. Acta\\ Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(3), 17-26.\\
Perič, T. (2004). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.\\
Rychecký, A. et al.(2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: FTVS UK.\\
Řehulka, E. (Ed.).(2009). School and Health 21. Brno: Masarykova univerzita.\\
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.\\
Vereecken, C., Ojala, K., & Jordan, M. D. (2004). Eating habits. In C. Currie, C. Roberts,\\
A. Morgan, R. Smith, W. Settertobulte, O. Samdal, & V. Barnekow-Rasmussen (Eds.),\\
Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)\\
study: International report from the 2001/02 survey. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.\\
Seznam doporučené literatury
Dovalil, J. a kol.(2008). Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Hnízdilová, M. (2006). Tělovýchovné chvilky, aneb pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: MU\\
Kalman, M. & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: UP.\\
Mužík,V. Vlček, P. a kol. (2010). Škola pohyb a zdraví. Brno: MU.\\
Pavelka, J., Sigmundová, D., Hamřík, Z., & Kalman, M. (2012). Active transport among Czech school-aged children. Acta\\ Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(3), 17-26.\\
Perič, T. (2004). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.\\
Rychecký, A. et al.(2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: FTVS UK.\\
Řehulka, E. (Ed.).(2009). School and Health 21. Brno: Masarykova univerzita.\\
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.\\
Vereecken, C., Ojala, K., & Jordan, M. D. (2004). Eating habits. In C. Currie, C. Roberts,\\
A. Morgan, R. Smith, W. Settertobulte, O. Samdal, & V. Barnekow-Rasmussen (Eds.),\\
Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)\\
study: International report from the 2001/02 survey. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.\\