Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na dětskou hru a hračku. Herní
předmět je zde koncipován jako didaktická pomůcka, která má pomáhat při vývoji dítěte v období jeho předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě části - praktickou a teoretickou.
V první, teoretické části, najdeme shrnutí základních informací o hračce
pro předškolní věk její definici, jakým způsobem se vyvíjela, včetně problematiky těchto herních předmětů pro věkovou kategorii tří až šesti let. Najdeme zde zmíněny funkce a význam hračky pro preprimární sféru vývoje, včetně důležitých aspektů rozvoje osobnosti v předškolním období.
V druhé části práce jsou aplikovány shrnuté poznatky o problematice
předškolního dítěte a dětské hračky. Je zde rozvinuta metoda a realizace
vybraného herního předmětu stavebnice. Celkový postup a realizace tří
vybraných stavebnic, určených pro děti ve věkové skupině čtyř až pěti let. Cílem práce je zhotovit takové stavebnice, které budou rozvíjet dětskou imaginaci a prostorové vnímání.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis is focused on child's play and a toy. Game
object is conceived as a didactic tool assisting in the development of a child
during his or her preschool age. The work is divided into two parts - practical and theoretical.
In the theoretical part we can find a summary of basic information on
a toy for preschool age - its definition, how it evolved including the issue of these game objects for the age of three to six years. We can learn about the functions and importance of toys for pre-primary development including important aspects of personality development in the preschool period.
In the second part of the thesis summarized knowledge on preschool
children and children's toys is being applied. The method and implementation
of the selected game object a construction set- is being described. The overall progress and implementation of three selected construction sets intended for children around four to five years. The aim of the thesis is to create construction sets that will develop children's imagination and spatial perception.
Klíčová slova
Herní předmět, hračka, vliv a funkce hračky,dřevěná hračka, didaktická
pomůcka, dítě předškolního věku, rozvoj dítěte předškolního věku.
Klíčová slova v angličtině
Game items, toys, influence and function of toys, wooden toys, teaching
aids, preschool age child, child preschool age development
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na dětskou hru a hračku. Herní
předmět je zde koncipován jako didaktická pomůcka, která má pomáhat při vývoji dítěte v období jeho předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě části - praktickou a teoretickou.
V první, teoretické části, najdeme shrnutí základních informací o hračce
pro předškolní věk její definici, jakým způsobem se vyvíjela, včetně problematiky těchto herních předmětů pro věkovou kategorii tří až šesti let. Najdeme zde zmíněny funkce a význam hračky pro preprimární sféru vývoje, včetně důležitých aspektů rozvoje osobnosti v předškolním období.
V druhé části práce jsou aplikovány shrnuté poznatky o problematice
předškolního dítěte a dětské hračky. Je zde rozvinuta metoda a realizace
vybraného herního předmětu stavebnice. Celkový postup a realizace tří
vybraných stavebnic, určených pro děti ve věkové skupině čtyř až pěti let. Cílem práce je zhotovit takové stavebnice, které budou rozvíjet dětskou imaginaci a prostorové vnímání.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis is focused on child's play and a toy. Game
object is conceived as a didactic tool assisting in the development of a child
during his or her preschool age. The work is divided into two parts - practical and theoretical.
In the theoretical part we can find a summary of basic information on
a toy for preschool age - its definition, how it evolved including the issue of these game objects for the age of three to six years. We can learn about the functions and importance of toys for pre-primary development including important aspects of personality development in the preschool period.
In the second part of the thesis summarized knowledge on preschool
children and children's toys is being applied. The method and implementation
of the selected game object a construction set- is being described. The overall progress and implementation of three selected construction sets intended for children around four to five years. The aim of the thesis is to create construction sets that will develop children's imagination and spatial perception.
Klíčová slova
Herní předmět, hračka, vliv a funkce hračky,dřevěná hračka, didaktická
pomůcka, dítě předškolního věku, rozvoj dítěte předškolního věku.
Klíčová slova v angličtině
Game items, toys, influence and function of toys, wooden toys, teaching
aids, preschool age child, child preschool age development
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Historie hračky - stručný nástin vývoje od pravěku do 20.století
- Hračka v dnešní době - definice, významy (tradiční a současné pojetí)
- Klasifikace hračky - druhy hraček a jejich specifika
- Nástin problematiky vývojové psychologie dítěte - základní znaky jednotlivých etap předškolního věku (vývoj motorický, sociální?)
- Hračka v životě dítěte - funkce a význam hračky, vliv hračky na rozvoj dítěte (motorika, smyslový rozvoj apod.)
Praktická část:
- Cíl, metody a samotná realizace - způsob realizace hračky, věková adresnost a využití hračky
Poznámka: Všechny součásti bakalářské práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé výstupy praktické budou adekvátně akcentovány i v teoretické průvodní zprávě. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy:
reprezentativní dokumentace praktické části bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Historie hračky - stručný nástin vývoje od pravěku do 20.století
- Hračka v dnešní době - definice, významy (tradiční a současné pojetí)
- Klasifikace hračky - druhy hraček a jejich specifika
- Nástin problematiky vývojové psychologie dítěte - základní znaky jednotlivých etap předškolního věku (vývoj motorický, sociální?)
- Hračka v životě dítěte - funkce a význam hračky, vliv hračky na rozvoj dítěte (motorika, smyslový rozvoj apod.)
Praktická část:
- Cíl, metody a samotná realizace - způsob realizace hračky, věková adresnost a využití hračky
Poznámka: Všechny součásti bakalářské práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé výstupy praktické budou adekvátně akcentovány i v teoretické průvodní zprávě. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy:
reprezentativní dokumentace praktické části bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
BĚLINOVÁ, L. Pedagogika předškolního věku. Praha: SPN, 1980. 416 s. ISBN neuvedeno.
BROKBALS, W. Hry a hračky ze dřeva. Praha: Grada, 2008. 159 s. ISBN 978-80-247-2434-8.
DOSTÁL, MARIE A. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1978. 263 s. ISBN neuvedeno.
FIXL, V., OPRAVILOVÁ E. Současná hračka. Praha: Odeon , 1979. 71 s. ISBN 01-522-79.
JIRÁSEK, J., VANČUROVÁ, E., HAVLÍNOVÁ, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Avicenum, 1983. 112 s. ISBN 08-009-84.
KLINDOVÁ , L. Vývojová pychologie . 5. vydání. Praha: SPN, 1972. 157 s. ISBN neuvedeno.
LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 352 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
LANGMEIER, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2010. 432 s. ISBN 978-80-7367-710-7.
MILLAR, S. Psychologie hry. Edice Pyramida. Praha: Panorama , 1978. 353 s. ISBN neuvedeno.
MIŠURCOVÁ, V. a kol., Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN , 1980 . 143 s. ISBN neuvedeno.
PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnost. Praha: Portál, 1993. 117 s. ISBN neuvedeno.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 164 s. ISBN 80-7178-309-9.
STAŇKOVÁ, J. Lidové umění z Čech , Moravy a Slezska. Edice: Naše vlast. Praha: Panorama, 1987. 200 s. ISBN neuvedeno.
VONDRUŠKOVÁ, E., VONDRUŠKA, V. Tradice lidové tvorby. Praha: Artia, 1988. 190 s. ISBN neuvedeno.
WINNICOTTA, D. Playing and reality. Routledge, 2005.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantčina úkolu.
Seznam doporučené literatury
BĚLINOVÁ, L. Pedagogika předškolního věku. Praha: SPN, 1980. 416 s. ISBN neuvedeno.
BROKBALS, W. Hry a hračky ze dřeva. Praha: Grada, 2008. 159 s. ISBN 978-80-247-2434-8.
DOSTÁL, MARIE A. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1978. 263 s. ISBN neuvedeno.
FIXL, V., OPRAVILOVÁ E. Současná hračka. Praha: Odeon , 1979. 71 s. ISBN 01-522-79.
JIRÁSEK, J., VANČUROVÁ, E., HAVLÍNOVÁ, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Avicenum, 1983. 112 s. ISBN 08-009-84.
KLINDOVÁ , L. Vývojová pychologie . 5. vydání. Praha: SPN, 1972. 157 s. ISBN neuvedeno.
LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 352 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
LANGMEIER, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2010. 432 s. ISBN 978-80-7367-710-7.
MILLAR, S. Psychologie hry. Edice Pyramida. Praha: Panorama , 1978. 353 s. ISBN neuvedeno.
MIŠURCOVÁ, V. a kol., Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN , 1980 . 143 s. ISBN neuvedeno.
PAUSEWANGOVÁ, E. 150 her k utváření osobnost. Praha: Portál, 1993. 117 s. ISBN neuvedeno.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5.
PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 164 s. ISBN 80-7178-309-9.
STAŇKOVÁ, J. Lidové umění z Čech , Moravy a Slezska. Edice: Naše vlast. Praha: Panorama, 1987. 200 s. ISBN neuvedeno.
VONDRUŠKOVÁ, E., VONDRUŠKA, V. Tradice lidové tvorby. Praha: Artia, 1988. 190 s. ISBN neuvedeno.
WINNICOTTA, D. Playing and reality. Routledge, 2005.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantčina úkolu.