Ve své bakalářské práci na téma Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty a mimořádné události na železnici a jejich řešení jsem se zabýval jak samotným sborem, tak jsem se soustředil i na problematiku mimořádných událostí na železnici a způsobu řešení daných událostí a je zde řešena i otázka slučování Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty a Hasičského záchranného sboru České Republiky.
Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty plní specifické úkoly jakožto hasičský záchranný sbor podniku. Některé úkoly drážních hasičů jsou shodné s jinými jednotkami požární ochrany a jiné jsou úplně odlišné a tyto činnosti vykonávají jen drážní hasiči, třeba zkratování trakčního vedení. Samozřejmě mají odpovídající školení v dané problematice, aby mohli zasáhnout vždy na kvalitní a profesionální úrovni.
V první části své práce, která je teoretická, jsem ze zabýval právními normami, ve kterých je ukotven důvod samotné existence Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty. Je zde část věnována zákonu o integrovaném záchranném systému, a to především povinnostem orgánů, úřadů a osob. Poté následuje část, která se věnuje zákonu o požární ochraně a jednotkám hasičských záchranných sborů podniků a konec je věnován plánu plošného pokrytí. Zbytek teoretické části je pak věnován současnému stavu Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty. Jedna část je i věnována samotné Správě železniční dopravní cesty s.o., pod kterou drážní hasiči patří. Pak už se práce zaobírá organizační strukturou a samotnou organizací sboru. Je zde řešen systém služeb, způsobu vyjíždění k mimořádným událostem, rozdělení směny na mužstva a kompletně organizace. Dále se práce věnuje úkolům a specifikacím Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty a také spolupráci s Hasičským záchranným sborem České republiky. Poslední část, která je věnována drážním hasičům, je o historii tohoto sboru a následně je rozebírána technika a vybavení drážních hasičů. A samotný závěr teoretické části je věnován typům mimořádných událostí, které můžou nastat.
Druhá, praktická část, je pak věnovaná rozboru mimořádných událostí a způsobu jejich řešení. Je zde popsaná metodika zásahu i zvláštnosti, které se zde nacházejí. Jedna část je věnována zkratování trakčního vedení jakožto specifické činnosti. A především se jedná o zásahy typu požár, a to požáry drážních vozidel, které jsou specifické. Dopravní nehody, jež mají trošku odlišnou charakteristiku než nehody na pozemních komunikacích. Jde především o vykolejení soupravy a její opětovné nakolejení. A na závěr jsou řešeny úniky nebezpečných látek. Na železnici dochází k velkým únikům z důvodů velkého množství těchto látek v cisternách a přepravují se i velice nebezpečné látky. Zbytek mimořádných událostí není řešen, protože se nijak neliší od činnosti ostatních jednotek požární ochrany. V další části je zpracován dotazník, který je především zaměřen na otázku potřeby a významu drážních hasičů. A jde zde řešena otázka slučovaní drážních a státních hasičů.
Z mého výzkumu vyplynulo, že by tyto obě dvě složky šli sloučit, ale bylo by to zcela zbytečné a pomoc už by nebyla tak kvalitní a profesionální jako je teď. Místo toho bych navrhl jiné řešení, a to především v oblasti výjezdů k drobným zásahům, kde není potřeba specialistů na dlouhou vzdálenost.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis on the topic of Fire and rescue brigade of railway transport authority and incidents on the railway a their management I deal with Fire and resuce brigade, so I concentrated on the issue of rail incidents and how to troubleshoot these events and it is here the question addressed by the merging of the company Fire and rescue brigade of the railway transport authority and the Fire and rescue brigade of the Czech Republic.
Fire and resuce brigade of the railway transport authority carries out specific tasks of rail travel as the Fire and rescue brigade of company. Some of the tasks of the railway firefighters are the same with the other units of fire protection and others are totally different, and these activities carried out by the railway to be railway firefighters, just turn off of the traction cables. Of course they have the appropriate training in the subject, to be able to intervene on the quality and professional level.
In the first part of its work, which is the theoretical I dealt with legal standards, in which reason itself is anchored the existence of the Fire and resuce brigade of the railway transport authority. Here is the part devoted to the law on the integrated rescue system and, above all, obligations of the authorities, agencies and persons. Ten follows a section that deals with law on fire protection and fire rescue units and the end of the plan is dedicated to the area of coverage. The rest of the theoretical part is then devoted to the current state of the Fire and resuce brigade of the railway transport authority. One part is given to the railway infrastructure administration, s.o., under which rail firemen. Then he goes into the organisational structure and the work of the organization. Here is handled by the system services, opening the way to the incidents, the allocation of shifts on the team and the organization. In addition, the work dedicated to the tasks and the specifications of the fire brigade and also cooperation with the Fire and rescue brigade of the Czech Republic. The last part, which is devoted to the rail is about the history of the brigade and subsequently analyzed the techniques and equipment of railway firefighters. And the conclusion of the theoretical part is devoted to the types of emergencies that can occur.
The second practical part is then devoted to the analysis of incidents and how to resolve them. Here is described the methodology of intervention and the peculiarities of that here. One section is devoted to turn off traction as a specific activity. And above all it is a fire type interventions, and it fires of rail vehicles that are specific. Traffic accidents, which have a different characteristic than an accident on the road. In particular, and derailing trains and setting up train back on a railway. And at the end are dealt with leaks of hazardous substances. On the railway is experiencing large losses due to the large amounts of these substances in tanks and transported to very dangerous substances. The rest of the extraordinary event is not handled because it is somehow different from the activities of other units of fire protection. The next part is processed by the questionnaire, which is mainly focused on the question of the need and importance of firefighters. And here dealt with the question of merging railway and state firefighters.
From my research showed that these two ingredients went together, but it would have been completely unnecessary and help it would not have been so good and professional as it is now. Instead, I would propose another solution, especially in the area of trips to small interventions where there is no need for specialists and place it´s to far.
Klíčová slova
drážní hasiči, Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty, specifikace, mimořádná událost
Klíčová slova v angličtině
railwayfirefighter, Fire and rescue brigade of railway transport authority, specifications, special event
Rozsah průvodní práce
85 s. (17 752)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci na téma Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty a mimořádné události na železnici a jejich řešení jsem se zabýval jak samotným sborem, tak jsem se soustředil i na problematiku mimořádných událostí na železnici a způsobu řešení daných událostí a je zde řešena i otázka slučování Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty a Hasičského záchranného sboru České Republiky.
Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty plní specifické úkoly jakožto hasičský záchranný sbor podniku. Některé úkoly drážních hasičů jsou shodné s jinými jednotkami požární ochrany a jiné jsou úplně odlišné a tyto činnosti vykonávají jen drážní hasiči, třeba zkratování trakčního vedení. Samozřejmě mají odpovídající školení v dané problematice, aby mohli zasáhnout vždy na kvalitní a profesionální úrovni.
V první části své práce, která je teoretická, jsem ze zabýval právními normami, ve kterých je ukotven důvod samotné existence Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty. Je zde část věnována zákonu o integrovaném záchranném systému, a to především povinnostem orgánů, úřadů a osob. Poté následuje část, která se věnuje zákonu o požární ochraně a jednotkám hasičských záchranných sborů podniků a konec je věnován plánu plošného pokrytí. Zbytek teoretické části je pak věnován současnému stavu Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty. Jedna část je i věnována samotné Správě železniční dopravní cesty s.o., pod kterou drážní hasiči patří. Pak už se práce zaobírá organizační strukturou a samotnou organizací sboru. Je zde řešen systém služeb, způsobu vyjíždění k mimořádným událostem, rozdělení směny na mužstva a kompletně organizace. Dále se práce věnuje úkolům a specifikacím Hasičského záchranného sboru podniku Správy železniční dopravní cesty a také spolupráci s Hasičským záchranným sborem České republiky. Poslední část, která je věnována drážním hasičům, je o historii tohoto sboru a následně je rozebírána technika a vybavení drážních hasičů. A samotný závěr teoretické části je věnován typům mimořádných událostí, které můžou nastat.
Druhá, praktická část, je pak věnovaná rozboru mimořádných událostí a způsobu jejich řešení. Je zde popsaná metodika zásahu i zvláštnosti, které se zde nacházejí. Jedna část je věnována zkratování trakčního vedení jakožto specifické činnosti. A především se jedná o zásahy typu požár, a to požáry drážních vozidel, které jsou specifické. Dopravní nehody, jež mají trošku odlišnou charakteristiku než nehody na pozemních komunikacích. Jde především o vykolejení soupravy a její opětovné nakolejení. A na závěr jsou řešeny úniky nebezpečných látek. Na železnici dochází k velkým únikům z důvodů velkého množství těchto látek v cisternách a přepravují se i velice nebezpečné látky. Zbytek mimořádných událostí není řešen, protože se nijak neliší od činnosti ostatních jednotek požární ochrany. V další části je zpracován dotazník, který je především zaměřen na otázku potřeby a významu drážních hasičů. A jde zde řešena otázka slučovaní drážních a státních hasičů.
Z mého výzkumu vyplynulo, že by tyto obě dvě složky šli sloučit, ale bylo by to zcela zbytečné a pomoc už by nebyla tak kvalitní a profesionální jako je teď. Místo toho bych navrhl jiné řešení, a to především v oblasti výjezdů k drobným zásahům, kde není potřeba specialistů na dlouhou vzdálenost.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis on the topic of Fire and rescue brigade of railway transport authority and incidents on the railway a their management I deal with Fire and resuce brigade, so I concentrated on the issue of rail incidents and how to troubleshoot these events and it is here the question addressed by the merging of the company Fire and rescue brigade of the railway transport authority and the Fire and rescue brigade of the Czech Republic.
Fire and resuce brigade of the railway transport authority carries out specific tasks of rail travel as the Fire and rescue brigade of company. Some of the tasks of the railway firefighters are the same with the other units of fire protection and others are totally different, and these activities carried out by the railway to be railway firefighters, just turn off of the traction cables. Of course they have the appropriate training in the subject, to be able to intervene on the quality and professional level.
In the first part of its work, which is the theoretical I dealt with legal standards, in which reason itself is anchored the existence of the Fire and resuce brigade of the railway transport authority. Here is the part devoted to the law on the integrated rescue system and, above all, obligations of the authorities, agencies and persons. Ten follows a section that deals with law on fire protection and fire rescue units and the end of the plan is dedicated to the area of coverage. The rest of the theoretical part is then devoted to the current state of the Fire and resuce brigade of the railway transport authority. One part is given to the railway infrastructure administration, s.o., under which rail firemen. Then he goes into the organisational structure and the work of the organization. Here is handled by the system services, opening the way to the incidents, the allocation of shifts on the team and the organization. In addition, the work dedicated to the tasks and the specifications of the fire brigade and also cooperation with the Fire and rescue brigade of the Czech Republic. The last part, which is devoted to the rail is about the history of the brigade and subsequently analyzed the techniques and equipment of railway firefighters. And the conclusion of the theoretical part is devoted to the types of emergencies that can occur.
The second practical part is then devoted to the analysis of incidents and how to resolve them. Here is described the methodology of intervention and the peculiarities of that here. One section is devoted to turn off traction as a specific activity. And above all it is a fire type interventions, and it fires of rail vehicles that are specific. Traffic accidents, which have a different characteristic than an accident on the road. In particular, and derailing trains and setting up train back on a railway. And at the end are dealt with leaks of hazardous substances. On the railway is experiencing large losses due to the large amounts of these substances in tanks and transported to very dangerous substances. The rest of the extraordinary event is not handled because it is somehow different from the activities of other units of fire protection. The next part is processed by the questionnaire, which is mainly focused on the question of the need and importance of firefighters. And here dealt with the question of merging railway and state firefighters.
From my research showed that these two ingredients went together, but it would have been completely unnecessary and help it would not have been so good and professional as it is now. Instead, I would propose another solution, especially in the area of trips to small interventions where there is no need for specialists and place it´s to far.
Klíčová slova
drážní hasiči, Hasičský záchranný sbor podniku Správy železniční dopravní cesty, specifikace, mimořádná událost
Klíčová slova v angličtině
railwayfirefighter, Fire and rescue brigade of railway transport authority, specifications, special event
Zásady pro vypracování
1) Současný stav: Jednotky Hasičského záchranného sboru podniku SŽDC jsou součástí Správy železniční dopravní cesty a jejich úkolem je řešení mimořádných událostí, které se stanou na území jejich zřizovatele. Železniční provoz má svá specifika a tím pádem i mimořádné události, které se na železnici stanou jsou specifické a vyžadují si specifický přístup.
2) Cíl práce: Cílem práce je seznámení s HZSP SŽDC a rozbor mimořádných událostí a jejich řešení.
3) Výzkumná otázka: Lze zcela nahradit práci jednotek HZSP SŽDC jednotkami HZS ČR?
4) Popis metodiky: Informace k této práci budou čerpány z internetu, zákonů a vyhlášek, odborných publikací a od zaměstnanců HZSP SŽDC.
5) Předpokládané využití práce v praxi: Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty, ale také jako publikace pro širokou veřejnost, která se zajímá o dané téma.
Zásady pro vypracování
1) Současný stav: Jednotky Hasičského záchranného sboru podniku SŽDC jsou součástí Správy železniční dopravní cesty a jejich úkolem je řešení mimořádných událostí, které se stanou na území jejich zřizovatele. Železniční provoz má svá specifika a tím pádem i mimořádné události, které se na železnici stanou jsou specifické a vyžadují si specifický přístup.
2) Cíl práce: Cílem práce je seznámení s HZSP SŽDC a rozbor mimořádných událostí a jejich řešení.
3) Výzkumná otázka: Lze zcela nahradit práci jednotek HZSP SŽDC jednotkami HZS ČR?
4) Popis metodiky: Informace k této práci budou čerpány z internetu, zákonů a vyhlášek, odborných publikací a od zaměstnanců HZSP SŽDC.
5) Předpokládané využití práce v praxi: Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty, ale také jako publikace pro širokou veřejnost, která se zajímá o dané téma.
Seznam doporučené literatury
1) Zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
2) Vyhláška MV č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek
3) doc. Dr. Ing. KVARČÁK, Miloš; Ing. VAVREČKOVÁ, Jitka, Likvidace ropných havárií, SPBI, Ostrava, 2000, 106 str., ISBN 80-86111-61-X
4) Bojový řád jednotek požární ochrany, SPBI, Ostrava, 2007, ISBN 978-80-7385-026-5
5) Dr. Ing. HANUŠKA, Zdeněk, Organizace jednotek požární ochrany, 2. vyd. SPBI, Ostrava, 2008, ISBN 978-80-7385-035-7
6) www.hzsszdclbc.wgz.cz
Seznam doporučené literatury
1) Zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
2) Vyhláška MV č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek
3) doc. Dr. Ing. KVARČÁK, Miloš; Ing. VAVREČKOVÁ, Jitka, Likvidace ropných havárií, SPBI, Ostrava, 2000, 106 str., ISBN 80-86111-61-X
4) Bojový řád jednotek požární ochrany, SPBI, Ostrava, 2007, ISBN 978-80-7385-026-5
5) Dr. Ing. HANUŠKA, Zdeněk, Organizace jednotek požární ochrany, 2. vyd. SPBI, Ostrava, 2008, ISBN 978-80-7385-035-7
6) www.hzsszdclbc.wgz.cz