Bakalářská práce na téma Umění masek se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Úvodní teoretická část se zabývá samotnou definicí masek, jejich funkcí, významem a v neposlední řadě i základním rozdělením. Za cíl si tato práce klade také zmapovat umění masek ve dvou afrických státech, Demokratické republice Kongo a Nigérii. Poslední kapitola je věnována vlivu afrického umění na evropské malířství a sochařství počátku 20. století. Tuto část doplňuje obrazová dokumentace.
Praktická část se zabývá výtvarnou stránkou vybraných masek.Získané poznatky z teoretické části jsou důležitou inspirací pro výtvarnou realizaci souboru koláží.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on The Art of Masks is divided into two parts, a theoretical and a practicalone. The introductory theoretical part deals with the definition of masks, their function and meaning and last but not least their basic division. This thesis' aim is also to coverthe art of masks in two african countries, Democratic Republic of the Congo and Nigeria. The last chapter is dedicated to the influence of african art on european painting and the art of sculpture at the beginning of the 20th century. This part is also supported by pictorial documentation. The practical part then deals with the artistic aspect of several masks. The knowledge gained from the theoretical part is important inspiration for realization of the collage series.
Klíčová slova
maska, kmenové umění, vliv afrického umění na nově vznikající směru začátku 20. století, Pablo Picasso, primitivismus
Klíčová slova v angličtině
mask, tribe art, influence of african art on new movements arising at the beginning of 20th century, Pablo Picasso, primitivism
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Umění masek se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Úvodní teoretická část se zabývá samotnou definicí masek, jejich funkcí, významem a v neposlední řadě i základním rozdělením. Za cíl si tato práce klade také zmapovat umění masek ve dvou afrických státech, Demokratické republice Kongo a Nigérii. Poslední kapitola je věnována vlivu afrického umění na evropské malířství a sochařství počátku 20. století. Tuto část doplňuje obrazová dokumentace.
Praktická část se zabývá výtvarnou stránkou vybraných masek.Získané poznatky z teoretické části jsou důležitou inspirací pro výtvarnou realizaci souboru koláží.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on The Art of Masks is divided into two parts, a theoretical and a practicalone. The introductory theoretical part deals with the definition of masks, their function and meaning and last but not least their basic division. This thesis' aim is also to coverthe art of masks in two african countries, Democratic Republic of the Congo and Nigeria. The last chapter is dedicated to the influence of african art on european painting and the art of sculpture at the beginning of the 20th century. This part is also supported by pictorial documentation. The practical part then deals with the artistic aspect of several masks. The knowledge gained from the theoretical part is important inspiration for realization of the collage series.
Klíčová slova
maska, kmenové umění, vliv afrického umění na nově vznikající směru začátku 20. století, Pablo Picasso, primitivismus
Klíčová slova v angličtině
mask, tribe art, influence of african art on new movements arising at the beginning of 20th century, Pablo Picasso, primitivism
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Práce se bude věnovat stručné historii afrických masek (vybraných zemí Kongo a Nigérie) a jejich inspirace v moderním umění.
TEORETICKÁ ČÁST:
Práce se v teoretické části bude zabývat mapováním historie a vývojem masek v afrických zemích (Kongo a Nigérie). Bude věnována pozornost tvorbě umělců v počátku 20. století, kteří se inspirovali africkým umění.
PRAKTICKÁ ČÁST:
Praktická část se bude zabývat a inspirovat africkou maskou.
7 prací ve formátu A3 technikou koláže.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Práce se bude věnovat stručné historii afrických masek (vybraných zemí Kongo a Nigérie) a jejich inspirace v moderním umění.
TEORETICKÁ ČÁST:
Práce se v teoretické části bude zabývat mapováním historie a vývojem masek v afrických zemích (Kongo a Nigérie). Bude věnována pozornost tvorbě umělců v počátku 20. století, kteří se inspirovali africkým umění.
PRAKTICKÁ ČÁST:
Praktická část se bude zabývat a inspirovat africkou maskou.
7 prací ve formátu A3 technikou koláže.
Seznam doporučené literatury
Africké umění: sbírka Reinera Kressla, Praha: Správa Pražského hradu, 2002, 189 s. ISBN 80-86161-60-9.
GOLDWATER, Robert John. Primitivism in modern art, London: Harvard University Press, 1986. 339 s. ISBN 0-674-70490-8.
ČAPEK, Josef. Umění přírodních národů, Praha, 324 s. ISBN 80-86019-19-5.
HEROLD, Erich. Africké masky, Praha: Odeon, 1970, 72 s.
KANDART, Josef. Africké umění, Moravské zemské muzeum. 2002, 40 s. ISBN 80-7028-184-7.
KŠICA, Miroslav. Masky a sochy Afriky, Brno: Kšicová, 1999, 111 s.
MELICHERČÍK, Ivan. Tvar ducha - moc a krása afrického kmenového umění, Bratislava Neomedia, 2010, 424 str. ISBN 978-80-970544-0-3.
PIJOAN, Jose: Dějiny umění /9, Praha: Odeon, 1986, 334 str. ISBN 80-207-0098-6.
PRECLÍK, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academia, 2003, 343 str. ISBN 80-200-1184-6.
WINTER, Tomáš. Lovesick Exoticism. The Collection of Non-European Ethnic Art of Adolf Hoffmeister. Prague Artefactum, 2010, 163 s. ISBN 978-80-86890-30-2.
WOLF, Josef. Etnografie Afriky: úvod do studia kultury a společnosti, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 224 s.
Seznam doporučené literatury
Africké umění: sbírka Reinera Kressla, Praha: Správa Pražského hradu, 2002, 189 s. ISBN 80-86161-60-9.
GOLDWATER, Robert John. Primitivism in modern art, London: Harvard University Press, 1986. 339 s. ISBN 0-674-70490-8.
ČAPEK, Josef. Umění přírodních národů, Praha, 324 s. ISBN 80-86019-19-5.
HEROLD, Erich. Africké masky, Praha: Odeon, 1970, 72 s.
KANDART, Josef. Africké umění, Moravské zemské muzeum. 2002, 40 s. ISBN 80-7028-184-7.
KŠICA, Miroslav. Masky a sochy Afriky, Brno: Kšicová, 1999, 111 s.
MELICHERČÍK, Ivan. Tvar ducha - moc a krása afrického kmenového umění, Bratislava Neomedia, 2010, 424 str. ISBN 978-80-970544-0-3.
PIJOAN, Jose: Dějiny umění /9, Praha: Odeon, 1986, 334 str. ISBN 80-207-0098-6.
PRECLÍK, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academia, 2003, 343 str. ISBN 80-200-1184-6.
WINTER, Tomáš. Lovesick Exoticism. The Collection of Non-European Ethnic Art of Adolf Hoffmeister. Prague Artefactum, 2010, 163 s. ISBN 978-80-86890-30-2.
WOLF, Josef. Etnografie Afriky: úvod do studia kultury a společnosti, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 224 s.