Základním cílem práce bylo dosáhnout srovnání znalostí z jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstva u laické a odborné veřejnosti. Tato myšlenka vychází z předpokladu možné existence mimořádných událostí s výskytem ionizujícího záření a z tohoto důvodu je nutné školení specialistů pro tyto případy. Tito odborníci by měli mít znalosti jaderné fyziky širší než běžné laické obyvatelstvo. Tato problematika nebyla doposud u laické a odborné veřejnosti zkoumána, stejně tak nebyla provedena komparace dvou uvedených souborů. Dalším cílem této práce bylo vytvoření struktury základů jaderné fyziky ve vzdělávání pracovníků v ochraně obyvatelstva. K tomuto účelu byl autorkou práce sestaven model jaderné fyziky odrážející základní znalosti jaderné fyziky, který vycházel z analýzy studijních programů základních složek IZS. Byly prozkoumány formy studia vysokoškolských programů ochrany obyvatelstva, příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR, vysokoškolského studijního oboru Zdravotnický záchranář a pracovníků Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie ČR a také Celní správy. Největší předpokládaný rozsah znalostí analýza ukázala u techniků chemické služby HZS ČR (tzv. chemiků), kteří jsou v kurzech odborně školeni v nakládání s nebezpečnými látkami i zdroji ionizujícího záření. Tito příslušníci se stali sledovanou odbornou veřejností statistického šetření této diplomové práce. Laickou veřejnost představovaly osoby ze sociálního okolí autorky této práce, jednalo se tedy o nereprezentativní vzorek laické veřejnosti.
Dále byla využita teorie kurikulárního procesu fyziky, jejíž aplikace posloužila k vytvoření alternativního testu z jaderné fyziky, který byl pokládán respondentům. Položené dotazníky vyplnilo 52 techniků chemické služby HZS ČR z různých částí republiky a 50 osob laické veřejnosti. Je třeba poznamenat, že dotazník byl vytvářen z hlediska přípravy techniků chemické služby HZS ČR, v níž má jaderná fyzika pouze podpůrnou roli. Mezi cíle práce také patřilo následné statistické vyhodnocení aplikovaných testů znalostí z jaderné fyziky. K ověřování byly používány především testy neparametrických a parametrických hypotéz. U teoretického rozdělení znalostí u odborné veřejnosti se předpokládala existence Poissonova rozdělení (tzv. rozdělení "vzácných případů") a teoretické rozdělení při šetření laické veřejnosti by mělo být blízké normálnímu rozdělení. Také byl šetřen rozdíl mezi znalostmi laiků a odborníků. Pro splnění definovaných cílů této práce byly stanoveny 3 hypotézy, k jejichž ověřování byly využity metody deskriptivní a matematické statistiky. Hypotézy byly vytyčeny následovně: H1. Teoretické rozdělení znalostí u laické veřejnosti bude blízké normálnímu rozdělení. H2. Teoretické rozdělení znalostí u odborné veřejnosti nebude mít normální rozdělení. H3. Srovnání znalostí u obou veřejností pomocí parametrických testů povedou k přijetí alternativní hypotézy. Všechny 3 vymezené hypotézy byly statistickým šetřením ověřeny a pozitivně přijaty. Uvedené testování ovšem neukazuje schopnosti či neschopnosti testovaných odborníků v provádění praktických úkonů spojených s výkonem jejich povolání. V této diplomové práci se jednalo pouze o zjišťování teoretických znalostí z jaderné fyziky, které vychází z teoretického předpokladu, že specialisté řešící nežádoucí události s výskytem ionizujícího záření prochází mnoha různými specializačními kurzy, které obsahují i seznámení s teorií jaderné fyziky. Vzhledem k jejich celoživotnímu vzdělávání by měli mít znalostí této problematiky obsáhlejší než laici, kteří tuto oblast studovali maximálně na základní či střední škole. Tento předpoklad byl formou ověření vytyčených hypotéz v této diplomové práci ověřen.
Anotace v angličtině
The primary objective of this thesis was to achieve comparison of knowledge of nuclear physics for population protection between general and professional public. This idea is based on the assumption of the possible existence of extraordinary events with occurring ionizing radiation and for this reason it is necessary to train specialists for the eventuality of these cases. These professionals should have wider knowledge of nuclear physics than general lay population. This issue has not been examined with lay and professional public yet, as well as there has been no comparison of the two listed groups. Another objective of this thesis was to structure the basics of nuclear physics for workers in civil protection training. For this purpose, the author of this work created a model of nuclear physics, reflecting the basic knowledge of nuclear physics, based on the analysis of the curricula for the IRS. The author explored the forms of studies of university program for the public protection, of members of the Fire and Rescue Service, of university study program for paramedics, of staff of the Anti-organised crime department of Police of the Czech Republic and of the Customs Administration. The analysis showed the widest expected range of knowledge at the technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic (the chemist), who are professionally trained in the handling of hazardous substances and ionizing radiation sources. These members have become the monitored representatives for the professional community in the survey of this thesis. Lay general public was represented by people from the social circle of the author of this work, i.e. they were an unrepresentative sample of the general public. The theory of physics curricular process was also used, the application of which served to create an alternative test from nuclear physics, which was presented to the respondents. The questionnaires were filled in by 52 technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic from different parts of the country and by 50 people of the lay public. It should be noted that the questionnaire was created considering the training of the technicians of the Chemical Service, in which nuclear physics has only a supporting role. One of the objectives of the thesis also included the subsequent statistical evaluation of the applied tests of the knowledge of nuclear physics. For validating mainly the non-parametric and parametric hypotheses tests were used. For the theoretical division of knowledge among professionals the existence of the Poisson distribution (the distribution of "rare" cases) was assumed and the theoretical division of investigating the general public should be close to a normal distribution. Also the difference between the knowledge of laymen and experts was investigated. To meet the defined objectives of this work three hypotheses were set, for their verification the methods of descriptive and mathematical statistics were used. Hypotheses were set as follows: H1. Theoretical distribution of knowledge among the general public will be close to normal distribution. H2. Theoretical distribution of knowledge among professionals will not have a normal distribution. H3. Comparison of knowledge in both groups by using the parametric tests will lead to the adoption of alternative hypothesis. All three defined hypotheses were verified via statistical survey and accepted positively.
The test, however, does not show the ability or inability of the tested experts to carry out practical tasks associated with their profession. This thesis only aimed to discover theoretical knowledge of nuclear physics, which is based on the theoretical assumption that specialists dealing with adverse events with occurring ionizing radiation pass through a variety of specialized courses that include introduction to the theory of nuclear physics.
Klíčová slova
Jaderná fyzika, kurikulární proces fyziky, ochrana obyvatelstva, laická veřejnost, odborná veřejnost technik chemické služby HZS ČR, statistické metody
Klíčová slova v angličtině
Nuclear Physics, Physics curricular process, protection of the population, lay general public, professional public technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic, statistical methods
Rozsah průvodní práce
110 s. (143 712 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Základním cílem práce bylo dosáhnout srovnání znalostí z jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstva u laické a odborné veřejnosti. Tato myšlenka vychází z předpokladu možné existence mimořádných událostí s výskytem ionizujícího záření a z tohoto důvodu je nutné školení specialistů pro tyto případy. Tito odborníci by měli mít znalosti jaderné fyziky širší než běžné laické obyvatelstvo. Tato problematika nebyla doposud u laické a odborné veřejnosti zkoumána, stejně tak nebyla provedena komparace dvou uvedených souborů. Dalším cílem této práce bylo vytvoření struktury základů jaderné fyziky ve vzdělávání pracovníků v ochraně obyvatelstva. K tomuto účelu byl autorkou práce sestaven model jaderné fyziky odrážející základní znalosti jaderné fyziky, který vycházel z analýzy studijních programů základních složek IZS. Byly prozkoumány formy studia vysokoškolských programů ochrany obyvatelstva, příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR, vysokoškolského studijního oboru Zdravotnický záchranář a pracovníků Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie ČR a také Celní správy. Největší předpokládaný rozsah znalostí analýza ukázala u techniků chemické služby HZS ČR (tzv. chemiků), kteří jsou v kurzech odborně školeni v nakládání s nebezpečnými látkami i zdroji ionizujícího záření. Tito příslušníci se stali sledovanou odbornou veřejností statistického šetření této diplomové práce. Laickou veřejnost představovaly osoby ze sociálního okolí autorky této práce, jednalo se tedy o nereprezentativní vzorek laické veřejnosti.
Dále byla využita teorie kurikulárního procesu fyziky, jejíž aplikace posloužila k vytvoření alternativního testu z jaderné fyziky, který byl pokládán respondentům. Položené dotazníky vyplnilo 52 techniků chemické služby HZS ČR z různých částí republiky a 50 osob laické veřejnosti. Je třeba poznamenat, že dotazník byl vytvářen z hlediska přípravy techniků chemické služby HZS ČR, v níž má jaderná fyzika pouze podpůrnou roli. Mezi cíle práce také patřilo následné statistické vyhodnocení aplikovaných testů znalostí z jaderné fyziky. K ověřování byly používány především testy neparametrických a parametrických hypotéz. U teoretického rozdělení znalostí u odborné veřejnosti se předpokládala existence Poissonova rozdělení (tzv. rozdělení "vzácných případů") a teoretické rozdělení při šetření laické veřejnosti by mělo být blízké normálnímu rozdělení. Také byl šetřen rozdíl mezi znalostmi laiků a odborníků. Pro splnění definovaných cílů této práce byly stanoveny 3 hypotézy, k jejichž ověřování byly využity metody deskriptivní a matematické statistiky. Hypotézy byly vytyčeny následovně: H1. Teoretické rozdělení znalostí u laické veřejnosti bude blízké normálnímu rozdělení. H2. Teoretické rozdělení znalostí u odborné veřejnosti nebude mít normální rozdělení. H3. Srovnání znalostí u obou veřejností pomocí parametrických testů povedou k přijetí alternativní hypotézy. Všechny 3 vymezené hypotézy byly statistickým šetřením ověřeny a pozitivně přijaty. Uvedené testování ovšem neukazuje schopnosti či neschopnosti testovaných odborníků v provádění praktických úkonů spojených s výkonem jejich povolání. V této diplomové práci se jednalo pouze o zjišťování teoretických znalostí z jaderné fyziky, které vychází z teoretického předpokladu, že specialisté řešící nežádoucí události s výskytem ionizujícího záření prochází mnoha různými specializačními kurzy, které obsahují i seznámení s teorií jaderné fyziky. Vzhledem k jejich celoživotnímu vzdělávání by měli mít znalostí této problematiky obsáhlejší než laici, kteří tuto oblast studovali maximálně na základní či střední škole. Tento předpoklad byl formou ověření vytyčených hypotéz v této diplomové práci ověřen.
Anotace v angličtině
The primary objective of this thesis was to achieve comparison of knowledge of nuclear physics for population protection between general and professional public. This idea is based on the assumption of the possible existence of extraordinary events with occurring ionizing radiation and for this reason it is necessary to train specialists for the eventuality of these cases. These professionals should have wider knowledge of nuclear physics than general lay population. This issue has not been examined with lay and professional public yet, as well as there has been no comparison of the two listed groups. Another objective of this thesis was to structure the basics of nuclear physics for workers in civil protection training. For this purpose, the author of this work created a model of nuclear physics, reflecting the basic knowledge of nuclear physics, based on the analysis of the curricula for the IRS. The author explored the forms of studies of university program for the public protection, of members of the Fire and Rescue Service, of university study program for paramedics, of staff of the Anti-organised crime department of Police of the Czech Republic and of the Customs Administration. The analysis showed the widest expected range of knowledge at the technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic (the chemist), who are professionally trained in the handling of hazardous substances and ionizing radiation sources. These members have become the monitored representatives for the professional community in the survey of this thesis. Lay general public was represented by people from the social circle of the author of this work, i.e. they were an unrepresentative sample of the general public. The theory of physics curricular process was also used, the application of which served to create an alternative test from nuclear physics, which was presented to the respondents. The questionnaires were filled in by 52 technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic from different parts of the country and by 50 people of the lay public. It should be noted that the questionnaire was created considering the training of the technicians of the Chemical Service, in which nuclear physics has only a supporting role. One of the objectives of the thesis also included the subsequent statistical evaluation of the applied tests of the knowledge of nuclear physics. For validating mainly the non-parametric and parametric hypotheses tests were used. For the theoretical division of knowledge among professionals the existence of the Poisson distribution (the distribution of "rare" cases) was assumed and the theoretical division of investigating the general public should be close to a normal distribution. Also the difference between the knowledge of laymen and experts was investigated. To meet the defined objectives of this work three hypotheses were set, for their verification the methods of descriptive and mathematical statistics were used. Hypotheses were set as follows: H1. Theoretical distribution of knowledge among the general public will be close to normal distribution. H2. Theoretical distribution of knowledge among professionals will not have a normal distribution. H3. Comparison of knowledge in both groups by using the parametric tests will lead to the adoption of alternative hypothesis. All three defined hypotheses were verified via statistical survey and accepted positively.
The test, however, does not show the ability or inability of the tested experts to carry out practical tasks associated with their profession. This thesis only aimed to discover theoretical knowledge of nuclear physics, which is based on the theoretical assumption that specialists dealing with adverse events with occurring ionizing radiation pass through a variety of specialized courses that include introduction to the theory of nuclear physics.
Klíčová slova
Jaderná fyzika, kurikulární proces fyziky, ochrana obyvatelstva, laická veřejnost, odborná veřejnost technik chemické služby HZS ČR, statistické metody
Klíčová slova v angličtině
Nuclear Physics, Physics curricular process, protection of the population, lay general public, professional public technicians of the Chemical Service of the Fire Rescue Service of the Czech republic, statistical methods
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
Tato problematika nebyla doposud u laické a odborné veřejnosti zkoumána. Na základě průzkumu studijních programů českých univerzit v oborech Ochrany obyvatelstva lze vyvodit, že existuje několik edukačních kurzů, ve kterých by studenti měli získat určitou úroveň vzdělání z jaderné fyziky. V případě bakalářských i magisterských studijních programů se jedná o předměty s obdobnými strukturami. Z toho lze soudit, že absolventi tohoto studia jsou odborníky, kteří mají znalosti z jaderné fyziky. Komparace informovanosti laické a odborné veřejnosti není v současné odborné literatuře popsána.
2. Cíl práce:
1). Vytvoření struktury základů jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstva.
2) Aplikace kurikulárního procesu pro konstrukci alternativního testu.
3) Ověření teoretického rozdělení znalostí u odborné veřejnosti (mělo by být blízké rozdělení Poissonovu).
4) Ověření teoretického rozdělení znalostí u laické veřejnosti (mělo by být blízké rozdělení normálnímu).
5) Návrh opatření.
3. Hypotéza:
1) Teoretické rozdělení znalostí u laické veřejnosti bude blízké normálnímu rozdělení.
2) Teoretické rozdělení znalostí u odborné veřejnosti nebude mít normální rozdělení.
3) Srovnání znalostí u obou veřejností pomocí parametrických testů povedou k přijetí alternativní hypotézy.
4. Popis metodiky:
a) Vytvoření data miningového modelu struktury jaderné fyziky.
b) Konstrukce statisticky vyhodnotitelného testu znalostí z jaderné fyziky.
c) Výběr statistických souborů respondentů laických a odborných.
d) Aplikace testu.
e) Vyhodnocení testu metodami neparametrického a parametrického testování.
f) Vymezení praktických a teoretických přínosů práce, ověření hypotéz.
5. Předpokládané využití v praxi:
a) Metodická doporučení pro informování veřejnosti.
b) Metodická doporučení pro edukační systém.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
Tato problematika nebyla doposud u laické a odborné veřejnosti zkoumána. Na základě průzkumu studijních programů českých univerzit v oborech Ochrany obyvatelstva lze vyvodit, že existuje několik edukačních kurzů, ve kterých by studenti měli získat určitou úroveň vzdělání z jaderné fyziky. V případě bakalářských i magisterských studijních programů se jedná o předměty s obdobnými strukturami. Z toho lze soudit, že absolventi tohoto studia jsou odborníky, kteří mají znalosti z jaderné fyziky. Komparace informovanosti laické a odborné veřejnosti není v současné odborné literatuře popsána.
2. Cíl práce:
1). Vytvoření struktury základů jaderné fyziky pro ochranu obyvatelstva.
2) Aplikace kurikulárního procesu pro konstrukci alternativního testu.
3) Ověření teoretického rozdělení znalostí u odborné veřejnosti (mělo by být blízké rozdělení Poissonovu).
4) Ověření teoretického rozdělení znalostí u laické veřejnosti (mělo by být blízké rozdělení normálnímu).
5) Návrh opatření.
3. Hypotéza:
1) Teoretické rozdělení znalostí u laické veřejnosti bude blízké normálnímu rozdělení.
2) Teoretické rozdělení znalostí u odborné veřejnosti nebude mít normální rozdělení.
3) Srovnání znalostí u obou veřejností pomocí parametrických testů povedou k přijetí alternativní hypotézy.
4. Popis metodiky:
a) Vytvoření data miningového modelu struktury jaderné fyziky.
b) Konstrukce statisticky vyhodnotitelného testu znalostí z jaderné fyziky.
c) Výběr statistických souborů respondentů laických a odborných.
d) Aplikace testu.
e) Vyhodnocení testu metodami neparametrického a parametrického testování.
f) Vymezení praktických a teoretických přínosů práce, ověření hypotéz.
5. Předpokládané využití v praxi:
a) Metodická doporučení pro informování veřejnosti.
b) Metodická doporučení pro edukační systém.
Seznam doporučené literatury
JAVORSKIJ, B.M. a JU.A. SELEZNĚV. Přehled elementární fyziky. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1989. ISBN 04-018-89.
COOK, N.D. Models of the Atomic Nucleus Models of the Atomic Nucleus. New York: Springer, 2010. ISBN 978-3-642-14737-1.
KUNDEROVÁ, Pavla. Základy pravděpodobnosti a matematické statistiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0813-9.
BÍLKOVÁ, D., P. Budínský a V. Vohánka. Pravděpodobnost a statistika. Plzeň: Vydavatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-1-936338-20-7.
MARTÍNEK, B. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: MV-generální ředitelství HZS ČR, 2003. ISBN 80-86640-08-6.
PROCHÁZKOVÁ, Dana. Bezpečnost a krizové řízení. Praha: POLICE HISTORY, 2006. ISBN 80-86477-35-5.
Seznam doporučené literatury
JAVORSKIJ, B.M. a JU.A. SELEZNĚV. Přehled elementární fyziky. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1989. ISBN 04-018-89.
COOK, N.D. Models of the Atomic Nucleus Models of the Atomic Nucleus. New York: Springer, 2010. ISBN 978-3-642-14737-1.
KUNDEROVÁ, Pavla. Základy pravděpodobnosti a matematické statistiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0813-9.
BÍLKOVÁ, D., P. Budínský a V. Vohánka. Pravděpodobnost a statistika. Plzeň: Vydavatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-1-936338-20-7.
MARTÍNEK, B. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: MV-generální ředitelství HZS ČR, 2003. ISBN 80-86640-08-6.
PROCHÁZKOVÁ, Dana. Bezpečnost a krizové řízení. Praha: POLICE HISTORY, 2006. ISBN 80-86477-35-5.