Až 70 % nežádoucích událostí lze předcházet.Sledování výskytu nežádoucích událostí je nástrojem pro zvyšování kvality poskytovaných zdravotních služeb a bezpečí pacientů. Výzkumná část je zaměřena na výskyt a systém hlášení nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice. Pro vyhodnocení dat byl použit smíšený výzkum (kvalitativně-kvantitativní). Přehled výsledků byl zpracován do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
Nearly 70 % of adverse events could be prevented. Observing of adverse events is one way for improving the quality of health services and patient safety. The adverse event reporting systems in České Budějovice hospital was mainly subject in the research portion. A mixed research method (qualitatively quantitative) was used for the research portion. The research results are interpreted using tables and graphs.
Klíčová slova
nežádoucí událost, nelékařský zdravotnický personál, bezpečnost pacienta, kvalita zdravotních služeb
Klíčová slova v angličtině
adverse event, non-medical healthcare personnel, patient safety, quality of health services
Rozsah průvodní práce
97 s., vevázané přílohy 5 s
Jazyk
CZ
Anotace
Až 70 % nežádoucích událostí lze předcházet.Sledování výskytu nežádoucích událostí je nástrojem pro zvyšování kvality poskytovaných zdravotních služeb a bezpečí pacientů. Výzkumná část je zaměřena na výskyt a systém hlášení nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice. Pro vyhodnocení dat byl použit smíšený výzkum (kvalitativně-kvantitativní). Přehled výsledků byl zpracován do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
Nearly 70 % of adverse events could be prevented. Observing of adverse events is one way for improving the quality of health services and patient safety. The adverse event reporting systems in České Budějovice hospital was mainly subject in the research portion. A mixed research method (qualitatively quantitative) was used for the research portion. The research results are interpreted using tables and graphs.
Klíčová slova
nežádoucí událost, nelékařský zdravotnický personál, bezpečnost pacienta, kvalita zdravotních služeb
Klíčová slova v angličtině
adverse event, non-medical healthcare personnel, patient safety, quality of health services
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Cílem všech českých zdravotnických zařízení je získat akreditaci, která je ukazatelem kvality a bezpečí zdravotnického zařízení. Akreditovaná zařízení jsou taková zařízení, která splňují akreditační standardy, které souvisí zejména s péčí o pacienty. Jedním ze standardů je systém hlášení nežádoucích událostí. Před 5 lety vznikl Národní systém hlášení nežádoucích událostí v rámci projektu kvality zdravotní péče a bezpečnosti pacientů. Cílem tohoto systému je nežádoucí události evidovat, analyzovat jejich příčiny, účinně zamezit jejich vzniku a následkům a srovnávat nemocnice z hlediska hlášených nežádoucích událostí.
Cíle:
1.Zjistit subjektivní postoje nelékařského zdravotnického personálu k problematice nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
2.Zjistit počty elektronicky evidovaných nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
3.Vytvořit grafický přehled elektronicky evidovaných nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
Výzkumné otázky:
1. Dominují ve výskytu nežádoucích událostí pády?
2. Poklesl počet všech hlášených nežádoucích událostí za sledované období?
3. Je důvodem nehlášení některých nežádoucích událostí obava personálu ze sankcí?
4. Přispívá zavedený systém hlášení nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice dle nelékařského zdravotnického personálu k bezpečí pacienta?
Popis metodiky:
Výzkumná část práce bude zpracována kvalitativně kvantitativní metodou, jedná se tedy o smíšený výzkum. Sběr dat mezi nelékařským zdravotnickým personálem proběhne formou anonymního dotazníku. Počty elektronicky evidovaných NU v nemocnici ČB budou zpracovány retrospektivní analýzou dat.
Předpokládané využití práce v praxi:
Teoretická část může sloužit jako edukační materiál. Praktická část může pomoci odhalit slabé a silné stránky v oblasti hlášení a evidence nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Cílem všech českých zdravotnických zařízení je získat akreditaci, která je ukazatelem kvality a bezpečí zdravotnického zařízení. Akreditovaná zařízení jsou taková zařízení, která splňují akreditační standardy, které souvisí zejména s péčí o pacienty. Jedním ze standardů je systém hlášení nežádoucích událostí. Před 5 lety vznikl Národní systém hlášení nežádoucích událostí v rámci projektu kvality zdravotní péče a bezpečnosti pacientů. Cílem tohoto systému je nežádoucí události evidovat, analyzovat jejich příčiny, účinně zamezit jejich vzniku a následkům a srovnávat nemocnice z hlediska hlášených nežádoucích událostí.
Cíle:
1.Zjistit subjektivní postoje nelékařského zdravotnického personálu k problematice nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
2.Zjistit počty elektronicky evidovaných nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
3.Vytvořit grafický přehled elektronicky evidovaných nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
Výzkumné otázky:
1. Dominují ve výskytu nežádoucích událostí pády?
2. Poklesl počet všech hlášených nežádoucích událostí za sledované období?
3. Je důvodem nehlášení některých nežádoucích událostí obava personálu ze sankcí?
4. Přispívá zavedený systém hlášení nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice dle nelékařského zdravotnického personálu k bezpečí pacienta?
Popis metodiky:
Výzkumná část práce bude zpracována kvalitativně kvantitativní metodou, jedná se tedy o smíšený výzkum. Sběr dat mezi nelékařským zdravotnickým personálem proběhne formou anonymního dotazníku. Počty elektronicky evidovaných NU v nemocnici ČB budou zpracovány retrospektivní analýzou dat.
Předpokládané využití práce v praxi:
Teoretická část může sloužit jako edukační materiál. Praktická část může pomoci odhalit slabé a silné stránky v oblasti hlášení a evidence nežádoucích událostí v nemocnici České Budějovice.
Seznam doporučené literatury
1.HŘIB, Z., VYCHYTIL, P. KABINET VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ, 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Stručný teoretický úvod do problematiky nežádoucích událostí při poskytování zdravotní péče: Etiologie, epidemiologie a aktuální mezinárodní situace. 1. vyd. Praha, 2010.
2.ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
3.ŠTOREK, J. et al KRIZOVÁ PŘIPRAVENOST ZDRAVOTNICTVÍ. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7013-452-8.
4.FILKA, J. 2010. Systém řízení nežádoucích událostí. Prevence úrazů, otrav a násilí. ISSN 1801?0261, 2010, vol. 4, č. 2, p. 125-128.
5.ČESKO. Zákon č. 372 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách). In: Sbírka zákonů České republiky. 2011, částka 131.
Seznam doporučené literatury
1.HŘIB, Z., VYCHYTIL, P. KABINET VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ, 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Stručný teoretický úvod do problematiky nežádoucích událostí při poskytování zdravotní péče: Etiologie, epidemiologie a aktuální mezinárodní situace. 1. vyd. Praha, 2010.
2.ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada Publishing, 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
3.ŠTOREK, J. et al KRIZOVÁ PŘIPRAVENOST ZDRAVOTNICTVÍ. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7013-452-8.
4.FILKA, J. 2010. Systém řízení nežádoucích událostí. Prevence úrazů, otrav a násilí. ISSN 1801?0261, 2010, vol. 4, č. 2, p. 125-128.
5.ČESKO. Zákon č. 372 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách). In: Sbírka zákonů České republiky. 2011, částka 131.