Bakalářská práce se zabývá nácvikem výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině. Teoretická část práce popisuje především cíle výuky na základní škole dle RVP ZV a jevy na suprasegmentální a segmentální úrovni.
Praktickou část práce tvoří výběr slov ze slovníků z učebnic němčiny pro základní školy na úrovni A1, a to z Deutsch mit Max 1 a Super! 1. Z každé z učebnic jsou vybrána taková slova, jejichž výslovnost je v němčině stejná jako výslovnost v angličtině a taková, která mohou žáky pod vlivem angličtiny svádět k výslovnostním chybám. Díky těmto výběrům slov je zjištěn podíl slov se vztahem k angličtině, která se v učebnicích nachází.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the practice of pronunciation in context of teaching German as another foreign language after English. The theoretical part describes mostly phenomena on both super segmental and segmental levels, and the aims of teaching at elementary schools according to RVP ZV.
Practical part is concerned with the list of words taken from the dictionaries in Deutsch mit Max 1 and Super! 1. These textbooks of German are designed for Elementary schools on level A1. Words that can be mispronounced because of the influence of English are written down in the list. The share of words connected with English is ascertained thanks to this selection of words.
Klíčová slova
Výslovnost, německý jazyk, anglický jazyk, Deutsch mit Max 1, Super! 1, segmentální jevy, suprasegmentální jevy
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation, German, English, Deutsch mit Max 1, Super! 1, segmental levels, super segmental levels
Rozsah průvodní práce
58 s. (57 071 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá nácvikem výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině. Teoretická část práce popisuje především cíle výuky na základní škole dle RVP ZV a jevy na suprasegmentální a segmentální úrovni.
Praktickou část práce tvoří výběr slov ze slovníků z učebnic němčiny pro základní školy na úrovni A1, a to z Deutsch mit Max 1 a Super! 1. Z každé z učebnic jsou vybrána taková slova, jejichž výslovnost je v němčině stejná jako výslovnost v angličtině a taková, která mohou žáky pod vlivem angličtiny svádět k výslovnostním chybám. Díky těmto výběrům slov je zjištěn podíl slov se vztahem k angličtině, která se v učebnicích nachází.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the practice of pronunciation in context of teaching German as another foreign language after English. The theoretical part describes mostly phenomena on both super segmental and segmental levels, and the aims of teaching at elementary schools according to RVP ZV.
Practical part is concerned with the list of words taken from the dictionaries in Deutsch mit Max 1 and Super! 1. These textbooks of German are designed for Elementary schools on level A1. Words that can be mispronounced because of the influence of English are written down in the list. The share of words connected with English is ascertained thanks to this selection of words.
Klíčová slova
Výslovnost, německý jazyk, anglický jazyk, Deutsch mit Max 1, Super! 1, segmentální jevy, suprasegmentální jevy
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation, German, English, Deutsch mit Max 1, Super! 1, segmental levels, super segmental levels
Zásady pro vypracování
Alena Nechvátalová se ve své bakalářské práci zaměří na problematiku nácviku výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině. V úvodu stručně definuje cíle výuky z hlediska nácviku německé výslovnosti a vymezí jevy, v nichž je patrná interference českého a anglického jazyka. Provede analýzu výslovnostních cvičení v učebnicích Super, 1. díl a Deutsch mit Max, přičemž bude sledovat zvláště odkazy na interferenci češtiny a angličtiny.
Zásady pro vypracování
Alena Nechvátalová se ve své bakalářské práci zaměří na problematiku nácviku výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině. V úvodu stručně definuje cíle výuky z hlediska nácviku německé výslovnosti a vymezí jevy, v nichž je patrná interference českého a anglického jazyka. Provede analýzu výslovnostních cvičení v učebnicích Super, 1. díl a Deutsch mit Max, přičemž bude sledovat zvláště odkazy na interferenci češtiny a angličtiny.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha 2013
Společný evropský referenční rámec pro cizí jazyky, Univerzita Palackého v Olomouci, 1. vydání. Council of Europe 2001 ISBN 80-244-0404-4.
GERHARD, Neuner a Anta KURSIŠA. Super!. Hueber, 2014. ISBN 978-3-19-001063-9.
FIŠAROVÁ, Olga a Milena ZBRANKOVÁ. Němčina A1: Deutsch mit Max. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006-2007, 6 sv. ISBN 978-80-7238-595-92
DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen: Übungsbuch. Berlin: Langenscheidt, 2010. ISBN 978-346-8496-547.
HIRSCHFELD, Ursula a Kerstin REINKE a Eberhard STOCK. Phonothek intensiv: Aussprachetraining. Berlin: Langenscheidt, 2007. ISBN 978-346-8497-643
MACHAČ, Pavel. Výslovnost němčiny: poznámky z teorie a cvičení. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2008, 122 s. ISBN 978-80-246-1568-4.
Deutsch als Fremdsprache: Zeitschrift zur Theorie und Praxis des Faches Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 2013. ISSN 0011-9741.
Frühes Deutsch: Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im primarbereich. München: W. Bertelsmann, 2004. ISSN 0942-0533.
Primar: Zeischrift für Deutsch als Fremdsprache im Primarschulbereich. Köln: H. Stam, 1995. ISSN 0942-0533.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha 2013
Společný evropský referenční rámec pro cizí jazyky, Univerzita Palackého v Olomouci, 1. vydání. Council of Europe 2001 ISBN 80-244-0404-4.
GERHARD, Neuner a Anta KURSIŠA. Super!. Hueber, 2014. ISBN 978-3-19-001063-9.
FIŠAROVÁ, Olga a Milena ZBRANKOVÁ. Němčina A1: Deutsch mit Max. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006-2007, 6 sv. ISBN 978-80-7238-595-92
DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen: Übungsbuch. Berlin: Langenscheidt, 2010. ISBN 978-346-8496-547.
HIRSCHFELD, Ursula a Kerstin REINKE a Eberhard STOCK. Phonothek intensiv: Aussprachetraining. Berlin: Langenscheidt, 2007. ISBN 978-346-8497-643
MACHAČ, Pavel. Výslovnost němčiny: poznámky z teorie a cvičení. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2008, 122 s. ISBN 978-80-246-1568-4.
Deutsch als Fremdsprache: Zeitschrift zur Theorie und Praxis des Faches Deutsch als Fremdsprache. München: Langenscheidt, 2013. ISSN 0011-9741.
Frühes Deutsch: Fachzeitschrift für Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache im primarbereich. München: W. Bertelsmann, 2004. ISSN 0942-0533.
Primar: Zeischrift für Deutsch als Fremdsprache im Primarschulbereich. Köln: H. Stam, 1995. ISSN 0942-0533.