Bakalářská práce se věnuje tématu hodnocení žáků při výuce odborných předmětů na střední škole. Práce má teoreticko-empirický charakter. V úvodu se práce zabývá vymezením pojmu hodnocení, typům a funkcím školního hodnocení. Na to průběžně navazují části věnující se metodám a formám hodnocení. Zvláštní pozornost je věnována klasifikaci a slovnímu hodnocení. Práce se též zabývá vymezením sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. V empirické části práce je výsledek případové studie, která měla za cíl zjistit, jakým způsobem učitelé žáky hodnotí a jaké metody a formy hodnocení využívají. Případová studie vychází z pozorování výuky odborných předmětů na střední škole záznam pomocí videonahrávek, z dotazníkového šetření mezi učiteli a žáky.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the topic of assessment of students when teaching vocational subjects at high school. The work has theoretical and empirical character. In the beginning it deals with the definition of term, types and the function of the school evaluation. Following parts deal with methods and forms of assessment. A special attention is paid to the classification and verbal evaluation. The thesis also deals with the definition of self-assessment and peer assessment. In empirical part of the thesis there is the result of a case study which was intended to find out how teachers and students evaluate and what methods and forms of assessment are used. This case study is based on the observation of teaching vocational subjects at high school using video recording, questionnaire survey among teachers and students.
Keywords
Hodnocení, typy hodnocení, funkce hodnocení, hodnotící proces,metody hodnocení, didaktický test, zkoušky, formy hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení.
Keywords in English
Assessment, types of assessment, functions of assessment, assessment process, methods of assessment, didactic test, exams, forms of assessment, classification, verbal assessment, peer assessment, self assessment.
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se věnuje tématu hodnocení žáků při výuce odborných předmětů na střední škole. Práce má teoreticko-empirický charakter. V úvodu se práce zabývá vymezením pojmu hodnocení, typům a funkcím školního hodnocení. Na to průběžně navazují části věnující se metodám a formám hodnocení. Zvláštní pozornost je věnována klasifikaci a slovnímu hodnocení. Práce se též zabývá vymezením sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. V empirické části práce je výsledek případové studie, která měla za cíl zjistit, jakým způsobem učitelé žáky hodnotí a jaké metody a formy hodnocení využívají. Případová studie vychází z pozorování výuky odborných předmětů na střední škole záznam pomocí videonahrávek, z dotazníkového šetření mezi učiteli a žáky.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the topic of assessment of students when teaching vocational subjects at high school. The work has theoretical and empirical character. In the beginning it deals with the definition of term, types and the function of the school evaluation. Following parts deal with methods and forms of assessment. A special attention is paid to the classification and verbal evaluation. The thesis also deals with the definition of self-assessment and peer assessment. In empirical part of the thesis there is the result of a case study which was intended to find out how teachers and students evaluate and what methods and forms of assessment are used. This case study is based on the observation of teaching vocational subjects at high school using video recording, questionnaire survey among teachers and students.
Keywords
Hodnocení, typy hodnocení, funkce hodnocení, hodnotící proces,metody hodnocení, didaktický test, zkoušky, formy hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení.
Keywords in English
Assessment, types of assessment, functions of assessment, assessment process, methods of assessment, didactic test, exams, forms of assessment, classification, verbal assessment, peer assessment, self assessment.
Research Plan
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem teoretické části bude teoreticky popsat problematiku hodnocení žáka učitelem při výuce odborných předmětů. Bude popsána metoda systematického pozorování žáka v rámci procesu hodnocení, možnosti analýzy a vyhodnocení žákova výkonu, formy vyjadřování výsledného hodnocení. Budou popsány možnosti sebehodnocení žáka a zapojení spolužáků do hodnotícího procesu.\\
V empirické části práce bude provedena případová studie s cílem zjistit, jakým způsobem učitelé žáky hodnotí a jaké metody a formy hodnocení využívají. Bude provedeno pozorování vyučovacích hodin. Pozorování bude doplněno metodou dotazování u učitelů a žáků, kteří byli pozorováni.
Research Plan
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem teoretické části bude teoreticky popsat problematiku hodnocení žáka učitelem při výuce odborných předmětů. Bude popsána metoda systematického pozorování žáka v rámci procesu hodnocení, možnosti analýzy a vyhodnocení žákova výkonu, formy vyjadřování výsledného hodnocení. Budou popsány možnosti sebehodnocení žáka a zapojení spolužáků do hodnotícího procesu.\\
V empirické části práce bude provedena případová studie s cílem zjistit, jakým způsobem učitelé žáky hodnotí a jaké metody a formy hodnocení využívají. Bude provedeno pozorování vyučovacích hodin. Pozorování bude doplněno metodou dotazování u učitelů a žáků, kteří byli pozorováni.
Recommended resources
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-4.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.\\
KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.\\
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7.\\
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.\\
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.\\
ZIEGENSPECK, J. W. K problémům známkování ve škole. Pardubice: EFFE, 2002. ISBN 80-7194-402-5.
Recommended resources
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-4.\\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.\\
KALHOUS, Z.; OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.\\
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.\\
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7.\\
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.\\
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.\\
ZIEGENSPECK, J. W. K problémům známkování ve škole. Pardubice: EFFE, 2002. ISBN 80-7194-402-5.