Práce se zabývá významem správného úchopu psacího náčiní v souvislosti se školní úspěšností dítěte. Vychází z teoretických poznatků o vývoji pohybu člověka a vývoji úchopu. Zdůrazňuje význam hrubé a jemné motoriky pro rozvoj grafomotorických schopností. Charakterizuje správnou polohu těla při psaní. Upozorňuje na nutnost včasné diagnostiky v případě nesprávného úchopu. Mapuje problematiku zdravotně znevýhodněných dětí. Seznamuje s metodami práce a názory odborníků na danou problematiku. Nabízí ověřené reedukační metody pomáhající zlepšit a zafixovat správný úchop. Poukazuje na nezbytnost spolupráce s rodiči. Přibližuje obtíže dětí
s nesprávným úchopem, které prožívají školní neúspěch. Doporučuje speciální psací pomůcky, které podporují správné držení psací potřeby.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with the importance of correct grip of writing instruments in connection with the child´s school success. Based on theoretical knowledge about the development of human movement and the development of grip. Stresses the importance of gross and fine motor skills for developing graphomotor.Characterized proper posture while writing. Highlights the need for early diagnosis for incorrect grip. Maps out the physically disadvantaged children. Acquainted with the methods of work and expert opinions on the issue. Offers proven methods to help improve and fix correct grip. Point out the need for cooperation with parents. Presents the difficulties of children with the wrong grip, experiencing school failure. I tis recommended special writing instruments that support proper holding pens.
Klíčová slova
správný úchop psacího náčiní, grafomotorika, specifické poruchy učení(SPU), školní úspěšnost, reedukační metody.
Klíčová slova v angličtině
correct writing grip, equipment, graphomotor, specific learning disorders, school success, compensative methods
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá významem správného úchopu psacího náčiní v souvislosti se školní úspěšností dítěte. Vychází z teoretických poznatků o vývoji pohybu člověka a vývoji úchopu. Zdůrazňuje význam hrubé a jemné motoriky pro rozvoj grafomotorických schopností. Charakterizuje správnou polohu těla při psaní. Upozorňuje na nutnost včasné diagnostiky v případě nesprávného úchopu. Mapuje problematiku zdravotně znevýhodněných dětí. Seznamuje s metodami práce a názory odborníků na danou problematiku. Nabízí ověřené reedukační metody pomáhající zlepšit a zafixovat správný úchop. Poukazuje na nezbytnost spolupráce s rodiči. Přibližuje obtíže dětí
s nesprávným úchopem, které prožívají školní neúspěch. Doporučuje speciální psací pomůcky, které podporují správné držení psací potřeby.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with the importance of correct grip of writing instruments in connection with the child´s school success. Based on theoretical knowledge about the development of human movement and the development of grip. Stresses the importance of gross and fine motor skills for developing graphomotor.Characterized proper posture while writing. Highlights the need for early diagnosis for incorrect grip. Maps out the physically disadvantaged children. Acquainted with the methods of work and expert opinions on the issue. Offers proven methods to help improve and fix correct grip. Point out the need for cooperation with parents. Presents the difficulties of children with the wrong grip, experiencing school failure. I tis recommended special writing instruments that support proper holding pens.
Klíčová slova
správný úchop psacího náčiní, grafomotorika, specifické poruchy učení(SPU), školní úspěšnost, reedukační metody.
Klíčová slova v angličtině
correct writing grip, equipment, graphomotor, specific learning disorders, school success, compensative methods
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. hrubá motorika
2. jemná motorika
3. vizuomotorika
4. percepční oslabení
5. souvislost s poruchami učení
Praktická část:
1. popis metodiky nápravy grafomotorických obtíží u dětí
2. vadný úchop ( popis a obrázky )
3. pomůcky
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. hrubá motorika
2. jemná motorika
3. vizuomotorika
4. percepční oslabení
5. souvislost s poruchami učení
Praktická část:
1. popis metodiky nápravy grafomotorických obtíží u dětí
2. vadný úchop ( popis a obrázky )
3. pomůcky
Seznam doporučené literatury
Heyrovská,Y., Nebojte se psaní
Linc, V., Psaní jako hraní
Michalová, Z., Čáry máry
Michalová, Z., Specifické poruchy učení
Szabová, M., Cvičení pro rozvoj psychomotoriky
Uždil, J., Čáry, klikyháky, paňáci a auta
Langmeier, J., Vývojová psychologie
Klenková, J., Diagnostika předškoláka
Svobodová, J., Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní
Spáčilová, H., Příprava žáka na psaní. Rozvíjení grafomotoriky a zrakového vnímání
Seznam doporučené literatury
Heyrovská,Y., Nebojte se psaní
Linc, V., Psaní jako hraní
Michalová, Z., Čáry máry
Michalová, Z., Specifické poruchy učení
Szabová, M., Cvičení pro rozvoj psychomotoriky
Uždil, J., Čáry, klikyháky, paňáci a auta
Langmeier, J., Vývojová psychologie
Klenková, J., Diagnostika předškoláka
Svobodová, J., Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní
Spáčilová, H., Příprava žáka na psaní. Rozvíjení grafomotoriky a zrakového vnímání