Informace o kvalifikační práci Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět (Fyzika).
Diplomová práce "Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět (Fyzika)" pojednává o mezipředmětových vazbách mezi vyučovacími předměty Matematika a Fyzika. V práci je provedena analýza učebnic a sestaveny doplňující příklady k mezipředmětovým vztahům podle témat RVP ZV z oblasti Matematika a její aplikace. Na závěr jsou sestaveny komplexní úlohy, které využívají mezipředmětových vztahů různých předmětů, především matematiky a fyziky a proveden výzkum jejich využitelnosti v praxi.
Anotace v angličtině
Master's thesis "Cross-curricular relations at the level of curriculum planning for the educational areas of Mathematics and Its Application and Man and His World (Physics)" discusses the cross-curricular relations between Mathematics and Physics. Thesis is complete with an analysis of textbooks along with additional examples of cross-curricular relations according to the topics of FEP EE for the area of Mathematics and Its Application. Finally, the thesis compiles complex exercises that make use of cross-curricular relations of various subjects, foremostly mathematics and physics, complete with the research of their practical usability.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, analýza učebnic, matematika, fyzika, příprava na vyučování, pracovní listy
Diplomová práce "Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět (Fyzika)" pojednává o mezipředmětových vazbách mezi vyučovacími předměty Matematika a Fyzika. V práci je provedena analýza učebnic a sestaveny doplňující příklady k mezipředmětovým vztahům podle témat RVP ZV z oblasti Matematika a její aplikace. Na závěr jsou sestaveny komplexní úlohy, které využívají mezipředmětových vztahů různých předmětů, především matematiky a fyziky a proveden výzkum jejich využitelnosti v praxi.
Anotace v angličtině
Master's thesis "Cross-curricular relations at the level of curriculum planning for the educational areas of Mathematics and Its Application and Man and His World (Physics)" discusses the cross-curricular relations between Mathematics and Physics. Thesis is complete with an analysis of textbooks along with additional examples of cross-curricular relations according to the topics of FEP EE for the area of Mathematics and Its Application. Finally, the thesis compiles complex exercises that make use of cross-curricular relations of various subjects, foremostly mathematics and physics, complete with the research of their practical usability.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, analýza učebnic, matematika, fyzika, příprava na vyučování, pracovní listy
Některé výzkumy ukazují, že při řešení slovních úloh v matematice žáci často narazí na problém neporozumění slovní úloze, což může souviset s nepochopením obsahu a kontextu slovní úlohy. Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparít využívají i další vědní disciplíny. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů. O tento způsob řešení se pokusily i naše nové kutikulární dokumenty, tj. RVP. \\
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomantky proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem ke všem klíčovým kompetencím a který bude představovat integraci přístupu k řešení slovních úloh jak z hlediska vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, tak z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a příroda, konkrétně fyziky. Cílem diplomantky bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum v obou vzdělávacích oblastech a usnadnila tak přístup učitele, který nemá v oboru Fyzika aprobaci. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.\\
Studentka: \\
-Prostuduje dostupnou literaturu týkající se obou zmiňovaných gramotností ve vztahu k fenoménu slovní úloha v matematice.\\
-Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu matematiky a fyziky jako vyučovacího předmětu na 2. st. ZŠ.\\
-U každé úlohy připraví několi variant řešení s ohledem ke zmíněným vzdělávacím oblastem a přístupům z pohledu učitele M i F.\\
-Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami.\\
Zásady pro vypracování
Některé výzkumy ukazují, že při řešení slovních úloh v matematice žáci často narazí na problém neporozumění slovní úloze, což může souviset s nepochopením obsahu a kontextu slovní úlohy. Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparít využívají i další vědní disciplíny. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů. O tento způsob řešení se pokusily i naše nové kutikulární dokumenty, tj. RVP. \\
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomantky proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem ke všem klíčovým kompetencím a který bude představovat integraci přístupu k řešení slovních úloh jak z hlediska vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, tak z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a příroda, konkrétně fyziky. Cílem diplomantky bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum v obou vzdělávacích oblastech a usnadnila tak přístup učitele, který nemá v oboru Fyzika aprobaci. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.\\
Studentka: \\
-Prostuduje dostupnou literaturu týkající se obou zmiňovaných gramotností ve vztahu k fenoménu slovní úloha v matematice.\\
-Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu matematiky a fyziky jako vyučovacího předmětu na 2. st. ZŠ.\\
-U každé úlohy připraví několi variant řešení s ohledem ke zmíněným vzdělávacím oblastem a přístupům z pohledu učitele M i F.\\
-Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami.\\
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009\\
Novák, B., Stopenová, A.: Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc, Univerzita Palackého 1993.\\
Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. Praha, Univerzita Karlova 2000.\\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.\\
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.\\
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf\\
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009\\
Novák, B., Stopenová, A.: Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc, Univerzita Palackého 1993.\\
Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. Praha, Univerzita Karlova 2000.\\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.\\
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.\\
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf\\