Úvodní část práce seznamuje se základními oblastmi a principy pedagogického systému Montessori s důrazem na princip připraveného prostředí. Další část je věnována příkladům vytvořeného připraveného prostředí v odborné literatuře a v navštívené škole. Závěrečná část pojednává o aplikaci principů připraveného prostředí při vzdělávání žáků se speciálními edukačními a seberealizačními potřebami na příkladu vlastní pedagogické práce. Přílohu tvoří soubor používaného didaktického materiálu.
Annotation in English
The first part of this thesis introduces basics principles of the Montessori pedagogical system with emphasis on prepared environment. Next part is about examples of prepared environment in professional literature and in the visisted school. The end part deals with application of prepared environment principles in the example of my own pedagogical work in education of children with special needs in education and in self-realisation. In appendix is a set of used didactical material.
Keywords
pedagogický systém Montessori, připravené prostředí, cvičení praktického života, senzorická výchova, jazyková výchova, matematika, kosmická výchova, práce s chybou, polarizace pozornosti, absorbující mysl, harmonizace, izolace jedné vlastnosti, třístupňová lekce, dítě se speciálními potřebami
Keywords in English
Montessori educadion, prepared environment, practical life exercises, sensorial work, language, arithmetic, cosmic education, control of error, normalization, isolation of quality, the three-period lesson, child with special needs
Length of the covering note
141 s.
Language
CZ
Annotation
Úvodní část práce seznamuje se základními oblastmi a principy pedagogického systému Montessori s důrazem na princip připraveného prostředí. Další část je věnována příkladům vytvořeného připraveného prostředí v odborné literatuře a v navštívené škole. Závěrečná část pojednává o aplikaci principů připraveného prostředí při vzdělávání žáků se speciálními edukačními a seberealizačními potřebami na příkladu vlastní pedagogické práce. Přílohu tvoří soubor používaného didaktického materiálu.
Annotation in English
The first part of this thesis introduces basics principles of the Montessori pedagogical system with emphasis on prepared environment. Next part is about examples of prepared environment in professional literature and in the visisted school. The end part deals with application of prepared environment principles in the example of my own pedagogical work in education of children with special needs in education and in self-realisation. In appendix is a set of used didactical material.
Keywords
pedagogický systém Montessori, připravené prostředí, cvičení praktického života, senzorická výchova, jazyková výchova, matematika, kosmická výchova, práce s chybou, polarizace pozornosti, absorbující mysl, harmonizace, izolace jedné vlastnosti, třístupňová lekce, dítě se speciálními potřebami
Keywords in English
Montessori educadion, prepared environment, practical life exercises, sensorial work, language, arithmetic, cosmic education, control of error, normalization, isolation of quality, the three-period lesson, child with special needs
Research Plan
1. Východiska M.M. - základní principy Montessori pedagogického systému, připravené prostředí Montessori, soubor didaktického materiálu
2. Příklady aplikace principů připraveného prostředí M.M., provedené výzkumy
3. Vlastní případová studie, proces vytváření připraveného prostředí Montessori v podmínkách základní školy praktické
Research Plan
1. Východiska M.M. - základní principy Montessori pedagogického systému, připravené prostředí Montessori, soubor didaktického materiálu
2. Příklady aplikace principů připraveného prostředí M.M., provedené výzkumy
3. Vlastní případová studie, proces vytváření připraveného prostředí Montessori v podmínkách základní školy praktické
Recommended resources
MONTESSORI, Maria. From Childhood to Adolescence, Od dětství k dospívání. Přeložil Pavel Dufek, Triton, Praha 2011, s. 117, ISBN: 978-80-7387-478-0
MONTESSORI, Maria. Secret of Childhood, Tajuplné dětství. Přeložil Jan Volín, Triton, Praha 2012, s. 178, ISBN: 978-80-7387-382-0
STOLL LILLARD, Angeline.Montessori: The Science Behind the Genius, Oxford University Press 205, s. 421, ISBN: 0-19-516868-2
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal sám. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Portál, Praha 1997, s. 107, ISBN 80-7178-071-5
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě. FF Univerzita Pardubice, Pardubice 2007, s. 199, ISBN 978-80-7395004-0
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Public History, Praha 1999, s. 63, ISBN 80-902793-7-3
HELMING, Helene. Montessori- Padagogik. Přeložil Milan Krankus. Štátne pedagogické nakladatelstvo, Bratislava 1992, s. 216, ISBN 80-08-00281-6
ZŠ a OŠ Horšovský Týn. ŠVP č.j. 1016/2007 ZŠ praktická, verze 1. z 24.5.2007, Horšovský Týn 2007, s. 328
Recommended resources
MONTESSORI, Maria. From Childhood to Adolescence, Od dětství k dospívání. Přeložil Pavel Dufek, Triton, Praha 2011, s. 117, ISBN: 978-80-7387-478-0
MONTESSORI, Maria. Secret of Childhood, Tajuplné dětství. Přeložil Jan Volín, Triton, Praha 2012, s. 178, ISBN: 978-80-7387-382-0
STOLL LILLARD, Angeline.Montessori: The Science Behind the Genius, Oxford University Press 205, s. 421, ISBN: 0-19-516868-2
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal sám. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Portál, Praha 1997, s. 107, ISBN 80-7178-071-5
RÝDL, Karel. Metoda Montessori pro naše dítě. FF Univerzita Pardubice, Pardubice 2007, s. 199, ISBN 978-80-7395004-0
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Public History, Praha 1999, s. 63, ISBN 80-902793-7-3
HELMING, Helene. Montessori- Padagogik. Přeložil Milan Krankus. Štátne pedagogické nakladatelstvo, Bratislava 1992, s. 216, ISBN 80-08-00281-6
ZŠ a OŠ Horšovský Týn. ŠVP č.j. 1016/2007 ZŠ praktická, verze 1. z 24.5.2007, Horšovský Týn 2007, s. 328