Diplomová práce ve svém úvodu charakterizuje deduktivní a induktivní přístup k výuce anglické gramatiky, porovnává je a také uvádí jejich klady a zápory. Hlavní náplň teoretické části však představují principy a klíčové pojmy induktivní výuky anglické gramatiky.
Praktická část převádí teoretické poznatky do reálné výuky. V rámci čtyř hodin vedených induktivním způsobem se žáci naučili vyjadřovat děje v minulosti. Tyto ukázkové hodiny slouží jako příklady dobré praxe výuky anglické gramatiky induktivní metodou. V závěru této části jsou odučené hodiny reflektovány.
Anotace v angličtině
The master thesis describes in its introduction the deductive and inductive approach to teaching English grammar, compares them, and also lists the pros and cons of each approach. The main content of the theoretical part is the presentation of key concepts and principles of inductive teaching of English grammar.
The practical part converts theoretical knowledge to real grammar teaching. Pupils learned how to express past events within four lessons. These sample lessons are examples of good practice of teaching grammar inductively. The reflection of these lessons is provided at the end of this part.
Klíčová slova
induktivní metoda, deduktivní metoda, výuka gramatiky, osvojování si učiva, input
Diplomová práce ve svém úvodu charakterizuje deduktivní a induktivní přístup k výuce anglické gramatiky, porovnává je a také uvádí jejich klady a zápory. Hlavní náplň teoretické části však představují principy a klíčové pojmy induktivní výuky anglické gramatiky.
Praktická část převádí teoretické poznatky do reálné výuky. V rámci čtyř hodin vedených induktivním způsobem se žáci naučili vyjadřovat děje v minulosti. Tyto ukázkové hodiny slouží jako příklady dobré praxe výuky anglické gramatiky induktivní metodou. V závěru této části jsou odučené hodiny reflektovány.
Anotace v angličtině
The master thesis describes in its introduction the deductive and inductive approach to teaching English grammar, compares them, and also lists the pros and cons of each approach. The main content of the theoretical part is the presentation of key concepts and principles of inductive teaching of English grammar.
The practical part converts theoretical knowledge to real grammar teaching. Pupils learned how to express past events within four lessons. These sample lessons are examples of good practice of teaching grammar inductively. The reflection of these lessons is provided at the end of this part.
Klíčová slova
induktivní metoda, deduktivní metoda, výuka gramatiky, osvojování si učiva, input
Přestože je induktivní metoda výuky gramatiky již po desetiletí pevnou součástí komunikativního přístupu k výuce cizích jazyků, mnozí učitelé ji neumějí efektivně využívat a nevěří v její úspěšnost. Cílem této práce bude ukázat, že žáci na úrovni druhého stupně základní školy mohou z výuky gramatiky induktivní metodou výrazně profitovat.V teoretické části práce se diplomantka soustředí na rozdíl mezi deduktivní a induktivní metodou ve výuce gramatiky. Kromě toho se podívá na roli gramatiky popsanou v RVP a zaměří se na předpokládané výstupy z hlediska gramatiky na 2. stupni ZŠ.
V praktické části práce diplomantka připraví několik prezentací gramatiky určených pro konkrétní třídu a zaměřených na konkrétní výstupy z hlediska gramatiky. Tyto hodiny by měly být příkladem dobré praxe. Jestli tomu tak skutečně je, zjistí diplomantka na základě reflexe odučených hodin. Jako materiál do výuky použije výhradně autentické materiály- např. z učebnic, časopisů či výukových webů. Součástí výzkumu případně může být také pozorování výuky gramatiky u různých učitelů či řízený rozhovor s učiteli o efektivitě induktivního přístupu.
Zásady pro vypracování
Přestože je induktivní metoda výuky gramatiky již po desetiletí pevnou součástí komunikativního přístupu k výuce cizích jazyků, mnozí učitelé ji neumějí efektivně využívat a nevěří v její úspěšnost. Cílem této práce bude ukázat, že žáci na úrovni druhého stupně základní školy mohou z výuky gramatiky induktivní metodou výrazně profitovat.V teoretické části práce se diplomantka soustředí na rozdíl mezi deduktivní a induktivní metodou ve výuce gramatiky. Kromě toho se podívá na roli gramatiky popsanou v RVP a zaměří se na předpokládané výstupy z hlediska gramatiky na 2. stupni ZŠ.
V praktické části práce diplomantka připraví několik prezentací gramatiky určených pro konkrétní třídu a zaměřených na konkrétní výstupy z hlediska gramatiky. Tyto hodiny by měly být příkladem dobré praxe. Jestli tomu tak skutečně je, zjistí diplomantka na základě reflexe odučených hodin. Jako materiál do výuky použije výhradně autentické materiály- např. z učebnic, časopisů či výukových webů. Součástí výzkumu případně může být také pozorování výuky gramatiky u různých učitelů či řízený rozhovor s učiteli o efektivitě induktivního přístupu.
Seznam doporučené literatury
Nettle, M a D. Hopkins: Developing Grammar in Context, CUP
Gerngross, G, Puchta H. a S. Thornbury: Teaching Grammar Creatively, CUP
Odlin, T: Perspectives on Pedagogical Grammar, CUP
Scrivener, J: Teaching Grammar, OUP
Nettle, M a D. Hopkins: Developing Grammar in Context, CUP
Gerngross, G, Puchta H. a S. Thornbury: Teaching Grammar Creatively, CUP
Odlin, T: Perspectives on Pedagogical Grammar, CUP
Scrivener, J: Teaching Grammar, OUP