Informace o kvalifikační práci Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a svět práce.
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a svět práce.
Hlavní téma v angličtině
Interdisciplinary relationships at the level of the planned curriculum in the educational areas of Mathematics and its Applications and Man and the World of Work.
Název dle studenta
Mezipředmětové vztahy na úrovni plánovaného kurikula ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace a Člověk a svět práce.
Název dle studenta v angličtině
Interdisciplinary relationships at the level of the planned curriculum in the educational areas of Mathematics and its Applications and Man and the World of Work.
Cílem mé diplomové práce je vytvořit soubor úloh pro výuku na základní škole. Diplomová práce je zaměřena především na realizaci úloh z praxe. V teoretické části se zabývám souhrnem mezipředmětových vztahů mezi popisovanými obory v této práci, počítačovou podporou, výběrem 3D CAD programů na základní škole s ohledem na cenovou dostupnost a pravidly technického kreslení. Praktická část se věnuje pracovním listům. Umožňuje konstrukci výrobku pomocí výpočtu slovní úlohy. Výpočet usnadní představu o daném výrobku a umožní vytvoření modelu v CAD programu a konečnou výrobu. Práce je ověřena žáky devátého ročníku základní školy. Podstatnou část práce tvoří přílohy pracovních listů, které jsou připraveny na výuku. Za přínosné považuji inovativní přístup při řešení úloh pro žáky druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of my diploma thesisis to create a set of tasks for education at basic school. This thesis is especially focused on realization of tasks from practice.In theoretical part I deal with complex of inter-subject relations between described branches in this work, computer support, selection of 3D CAD programmes at basic school with regard to price availability and technical designing (drawing). The practical part is focused on working papers. This part allows the construction of product using the calculation of word task. This calculation makes theimage about that product easier and allows creation of model in the CAD programme and the final production. This thesis is checked up by pupils in ninth degree of basic school. The fundamental part of this work forms appendix of working papers, which are prepared for education. I consider the approachof solving the tasks for pupils at second degree of basic school to be innovative.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, počítačová podpora, technické kreslení, pracovní listy, CAD, DesignSparkMechanical, SolidWorks, úloha
Cílem mé diplomové práce je vytvořit soubor úloh pro výuku na základní škole. Diplomová práce je zaměřena především na realizaci úloh z praxe. V teoretické části se zabývám souhrnem mezipředmětových vztahů mezi popisovanými obory v této práci, počítačovou podporou, výběrem 3D CAD programů na základní škole s ohledem na cenovou dostupnost a pravidly technického kreslení. Praktická část se věnuje pracovním listům. Umožňuje konstrukci výrobku pomocí výpočtu slovní úlohy. Výpočet usnadní představu o daném výrobku a umožní vytvoření modelu v CAD programu a konečnou výrobu. Práce je ověřena žáky devátého ročníku základní školy. Podstatnou část práce tvoří přílohy pracovních listů, které jsou připraveny na výuku. Za přínosné považuji inovativní přístup při řešení úloh pro žáky druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The goal of my diploma thesisis to create a set of tasks for education at basic school. This thesis is especially focused on realization of tasks from practice.In theoretical part I deal with complex of inter-subject relations between described branches in this work, computer support, selection of 3D CAD programmes at basic school with regard to price availability and technical designing (drawing). The practical part is focused on working papers. This part allows the construction of product using the calculation of word task. This calculation makes theimage about that product easier and allows creation of model in the CAD programme and the final production. This thesis is checked up by pupils in ninth degree of basic school. The fundamental part of this work forms appendix of working papers, which are prepared for education. I consider the approachof solving the tasks for pupils at second degree of basic school to be innovative.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, počítačová podpora, technické kreslení, pracovní listy, CAD, DesignSparkMechanical, SolidWorks, úloha
Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparát využívají i další vědní disciplíny. Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Jedním z cílů v této oblasti je osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě, a to s cílem pěstování technické gramotnosti žáků. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů.\\
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomanta proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem k očekávaným výstupům: žák sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model, navrhne a sestaví jednoduché konstrukční prvky a ověří a porovná jejich funkčnost, nosnost, stabilitu aj. a vzhledem ke všem klíčovým kompetencím a který bude představovat integraci přístupu k řešení slovních úloh jak z hlediska vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, tak z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Cílem diplomanta bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum v obou vzdělávacích oblastech a usnadnila tak přístup učitele při pěstování jak matematické, tak technické gramotnosti. Využije při tom CAD systémy. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.\\
Student:\\
-Prostuduje dostupnou literaturu týkající se obou zmiňovaných gramotností ve vztahu k fenoménu slovní úloha v matematice\\
-Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu pěstování matematické a technické gramotnosti na 2. st. ZŠ\\
-Úlohy bude připravovat pro řešení s podporou programů systému CAD, s ohledem na jejich cenovou dostupnost ve školách\\
-Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami.\\
Zásady pro vypracování
Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace (jak uvádí RVP ZV) je v základním vzdělávání založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním, její aparát využívají i další vědní disciplíny. Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Jedním z cílů v této oblasti je osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě, a to s cílem pěstování technické gramotnosti žáků. Mezipředmětové vztahy chápeme jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, kromě toho existuje několik dalších termínů zpřesňujících výchozí pojem, a to - mezipředmětová integrace, mezipředmětová témata a řešení mezipředmětových vztahů na úrovni kurikula naznačující způsob možného řešení mezipředmětových vztahů.\\
Jedním z momentů učitelovy práce při transformaci kurikula do realizační formy je příprava na výuku. V této fázi práce s kurikulem musí učitel rozlišit a mít na zřeteli tři fáze této práce: a) rozhodování při přípravě na výuku, b) rozhodování v průběhu výuky, c) rozhodování o úpravách a změnách příští výuky. Tato rozhodování by měla být kvalifikovaná a opodstatněná. V tomto kontextu je příprava učitele proto aspektem velice důležitým, dokonce stěžejním. Úkolem diplomanta proto bude vypracování souboru úloh (jako přípravy na výuku začínajícího učitele), s respektem k očekávaným výstupům: žák sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model, navrhne a sestaví jednoduché konstrukční prvky a ověří a porovná jejich funkčnost, nosnost, stabilitu aj. a vzhledem ke všem klíčovým kompetencím a který bude představovat integraci přístupu k řešení slovních úloh jak z hlediska vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, tak z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Cílem diplomanta bude připravit takovou sadu úloh, která by integrovala vybrané kurikulum v obou vzdělávacích oblastech a usnadnila tak přístup učitele při pěstování jak matematické, tak technické gramotnosti. Využije při tom CAD systémy. Soubor úloh bude otestován v edukační praxi.\\
Student:\\
-Prostuduje dostupnou literaturu týkající se obou zmiňovaných gramotností ve vztahu k fenoménu slovní úloha v matematice\\
-Vypracuje soubor úloh, které budou integrovat přístupy z pohledu pěstování matematické a technické gramotnosti na 2. st. ZŠ\\
-Úlohy bude připravovat pro řešení s podporou programů systému CAD, s ohledem na jejich cenovou dostupnost ve školách\\
-Provede akční výzkum, týkající se výsledků žáků s navrženými úlohami.\\
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009 \\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.\\
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.\\
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf\\
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/matematickagramotnost_final.pdf\\
http://www.zsmalika.cz/tegram/\\
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.\\
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.\\
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.\\
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.\\
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011\\
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.\\
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.\\
Knecht, P, Janík T. A kol. , Učebnice z pohledu pedagigockého výzkumu. Brno Paido. 2008\\
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007\\
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009 \\
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.\\
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .\\
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.\\
Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1962.\\
Učebnice z M a F pro ZŠ a víceletá gymnasia\\
http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf\\
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/matematickagramotnost_final.pdf\\
http://www.zsmalika.cz/tegram/\\