Diplomová práce je zaměřená na prózu s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou kategorií žákyň 2. stupně základní školy. Práce se zabývá umělecky hodnotnou tvorbou a triviálním proudem české literatury psané pro dívky v oblasti např. poruch příjmu potravy, sexuální kriminality, cestování. Metodou zkoumání vybraných děl je jejich rozbor a srovnání včetně posouzení pozornosti, jakou tomuto žánrovému typu věnují nejčastěji používané čítanky. Pozornost je věnována historickému vývoji prózy s dívčí hrdinkou, charakteristice českého knižního trhu a změnám spojeným s procesem dospívání. Součástí praktické části je dotazník zaměřený na čtenářské zkušenosti dívek staršího školního věku, podrobněji z pohledu žákyň a stručněji z pohledu vyučujících.
Anotace v angličtině
This dissertation focuses on prose featuring a girl heroine from the beginning
of the 1990s and it is aimed at upper primary school pupils. It deals with the quality literature and the pulp fiction of the Czech literature for girls. The literature for girls has themes such as eating disorders, sexual criminality and travelling. The analysis and the collation of the selected books and the most commonly used reading-books are also part of this thesis. The dissertation also captures the historical development of the prose with the girl character, the attribute of the Czech book market and changes in behaviour and in the body. Part of the practical part is a questionnaire focused on the reading experience of girls of the older school age, in particular from the point of view of the pupils and more briefly from the point of view of the teachers.
Klíčová slova
próza s dívčí hrdinkou, braková literatura, 2. stupeň ZŠ, čítanky, český knižní trh, dospívání
Klíčová slova v angličtině
prose with a girl heroine, pulp fiction, upper primary school, reading-books, Czech book market, teen years
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na prózu s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou kategorií žákyň 2. stupně základní školy. Práce se zabývá umělecky hodnotnou tvorbou a triviálním proudem české literatury psané pro dívky v oblasti např. poruch příjmu potravy, sexuální kriminality, cestování. Metodou zkoumání vybraných děl je jejich rozbor a srovnání včetně posouzení pozornosti, jakou tomuto žánrovému typu věnují nejčastěji používané čítanky. Pozornost je věnována historickému vývoji prózy s dívčí hrdinkou, charakteristice českého knižního trhu a změnám spojeným s procesem dospívání. Součástí praktické části je dotazník zaměřený na čtenářské zkušenosti dívek staršího školního věku, podrobněji z pohledu žákyň a stručněji z pohledu vyučujících.
Anotace v angličtině
This dissertation focuses on prose featuring a girl heroine from the beginning
of the 1990s and it is aimed at upper primary school pupils. It deals with the quality literature and the pulp fiction of the Czech literature for girls. The literature for girls has themes such as eating disorders, sexual criminality and travelling. The analysis and the collation of the selected books and the most commonly used reading-books are also part of this thesis. The dissertation also captures the historical development of the prose with the girl character, the attribute of the Czech book market and changes in behaviour and in the body. Part of the practical part is a questionnaire focused on the reading experience of girls of the older school age, in particular from the point of view of the pupils and more briefly from the point of view of the teachers.
Klíčová slova
próza s dívčí hrdinkou, braková literatura, 2. stupeň ZŠ, čítanky, český knižní trh, dospívání
Klíčová slova v angličtině
prose with a girl heroine, pulp fiction, upper primary school, reading-books, Czech book market, teen years
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude zabývat prózou s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou skupinou čtenářek staršího školního věku. Zaměří se na společensky závažná témata, která se v literatuře s dívčí hrdinkou objevují, např. sexuální kriminalita, drogová závislost, poruchy příjmu potravy, cestování nebo obecně svět dospívání. Věnovat se bude i triviálnímu (populárnímu) proudu literatury pro děti a mládež, jejíž strukturu (kompozice, syžet, charakteristika postav atp.) bude konfrontovat s texty označovanými kritikou za umělecky hodnoté.
Práce bude uvedena historickým vývojem prózy s dívčí hrdinkou, jejím přehledem a vymezením žánru. Součástí práce bude stručný popis života autorů, analýza a komparace jednotlivých publikací.
Poslední částí diplomové práce bude prakticky zaměřena. Předmětem pozornosti budou čtenářské zkušenosti dívek druhého stupně základních škol. Porovnány budou učebnice, respektive části učebnic, které pojednávají zkoumané téma, se zkušenostmi čtenářek s dívčí literaturou. Cílem bude formulace závěrů o vlivu tohoto specifického žánru na cílovou recepční skupinu a o možnostech jeho didaktického využití.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude zabývat prózou s dívčí hrdinkou od počátku devadesátých let 20. století s cílovou skupinou čtenářek staršího školního věku. Zaměří se na společensky závažná témata, která se v literatuře s dívčí hrdinkou objevují, např. sexuální kriminalita, drogová závislost, poruchy příjmu potravy, cestování nebo obecně svět dospívání. Věnovat se bude i triviálnímu (populárnímu) proudu literatury pro děti a mládež, jejíž strukturu (kompozice, syžet, charakteristika postav atp.) bude konfrontovat s texty označovanými kritikou za umělecky hodnoté.
Práce bude uvedena historickým vývojem prózy s dívčí hrdinkou, jejím přehledem a vymezením žánru. Součástí práce bude stručný popis života autorů, analýza a komparace jednotlivých publikací.
Poslední částí diplomové práce bude prakticky zaměřena. Předmětem pozornosti budou čtenářské zkušenosti dívek druhého stupně základních škol. Porovnány budou učebnice, respektive části učebnic, které pojednávají zkoumané téma, se zkušenostmi čtenářek s dívčí literaturou. Cílem bude formulace závěrů o vlivu tohoto specifického žánru na cílovou recepční skupinu a o možnostech jeho didaktického využití.
Seznam doporučené literatury
BALÁZSOVÁ, Andrea. Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009, 271 s. ISBN 978-80-904218-3-7.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-x.
HUTAŘOVÁ, Ivana a Marie HANZOVÁ. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Tauris, 2003, 155 s. ISBN 80-211-0461-9.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 80-86898-01-6.
TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež: (tvorba devadesátých let 20. století). Brno: CERM, 2000, 31 s. ISBN 80-7204-170-3.
TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Akademické nakl. CERM, 2000. 20 s. ISBN 80-7204-140-1.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 80-7040-055-2.
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 80-7220-185-9.
URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 5. uprav. a dopln. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005, 239 s. ISBN 80-7368-046-7.
Seznam doporučené literatury
BALÁZSOVÁ, Andrea. Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009, 271 s. ISBN 978-80-904218-3-7.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-x.
HUTAŘOVÁ, Ivana a Marie HANZOVÁ. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Tauris, 2003, 155 s. ISBN 80-211-0461-9.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 80-86898-01-6.
TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež: (tvorba devadesátých let 20. století). Brno: CERM, 2000, 31 s. ISBN 80-7204-170-3.
TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Akademické nakl. CERM, 2000. 20 s. ISBN 80-7204-140-1.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 80-7040-055-2.
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 80-7220-185-9.
URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 5. uprav. a dopln. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005, 239 s. ISBN 80-7368-046-7.