Tato diplomová práce se zabývá kmenem členovců jako vhodným modelovým taxonem v učení o přírodě na 1. stupni. Didaktická analýza využití tohoto živočišného kmene osvětluje důvody, proč využívat ve výuce přírodovědy právě členovce a uvádí konkrétní charakteristiky a projevy živých organismů, které je na nich možné demonstrovat. Druhá část literárního přehledu předkládá postavení učení o přírodě v Rámcovém vzdělávacím programu a zastoupení členovců v učivu českých učebnic prvouky a přírodovědy. Součástí diplomové práce je soubor nově vytvořených úloh určených pro žáky 1. stupně základního vzdělávání s využitím vybraných zástupců členovců. Uvedené úlohy využívají metod přímého studia přírody a prvků soudobě populárního badatelsky orientovaného vyučování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the arthropod strain as a suitable taxon model in learning about the nature at the first grade of a primary school. The methodological analysis of using the animal strain explains the reasons why the arthropods are used in teaching natural science lessons and provides specific characteristics and manifestations of living organisms, which are possible to be demonstrated on it. The second part of the literature review presents the status of learning about the nature according to the Framework educational program and representation of arthropods in czech textbooks of the natural sciences. The thesis is a collection of newly created exercises for a first degree pupils of primary education, using the selected representatives of arthropods. These tasks use the methods of the direct study of nature and the elements of contemporary popular research-oriented teaching.
Klíčová slova
členovci, primární vzdělávání, badatelsky orientované vyučování, učení o přírodě
Klíčová slova v angličtině
arthropods, primary education, research-oriented teaching, learning about nature
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá kmenem členovců jako vhodným modelovým taxonem v učení o přírodě na 1. stupni. Didaktická analýza využití tohoto živočišného kmene osvětluje důvody, proč využívat ve výuce přírodovědy právě členovce a uvádí konkrétní charakteristiky a projevy živých organismů, které je na nich možné demonstrovat. Druhá část literárního přehledu předkládá postavení učení o přírodě v Rámcovém vzdělávacím programu a zastoupení členovců v učivu českých učebnic prvouky a přírodovědy. Součástí diplomové práce je soubor nově vytvořených úloh určených pro žáky 1. stupně základního vzdělávání s využitím vybraných zástupců členovců. Uvedené úlohy využívají metod přímého studia přírody a prvků soudobě populárního badatelsky orientovaného vyučování.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the arthropod strain as a suitable taxon model in learning about the nature at the first grade of a primary school. The methodological analysis of using the animal strain explains the reasons why the arthropods are used in teaching natural science lessons and provides specific characteristics and manifestations of living organisms, which are possible to be demonstrated on it. The second part of the literature review presents the status of learning about the nature according to the Framework educational program and representation of arthropods in czech textbooks of the natural sciences. The thesis is a collection of newly created exercises for a first degree pupils of primary education, using the selected representatives of arthropods. These tasks use the methods of the direct study of nature and the elements of contemporary popular research-oriented teaching.
Klíčová slova
členovci, primární vzdělávání, badatelsky orientované vyučování, učení o přírodě
Klíčová slova v angličtině
arthropods, primary education, research-oriented teaching, learning about nature
Zásady pro vypracování
Cílem práce je didakticky analyzovat možnosti využití členovců jako případného modelového taxonu pro demonstraci vlastností organismů, charakteristik živočichů a možností využití metod přímého studia přírody, např. pozorování a experimentu, zejména s využitím principů badatelsky orientovaného vyučování.
\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno tak, že bude (i) analyzováno učivo tématických celků definovaných rámcovým resp. školním vzdělávacím programem (ii) současně budou vybírána vhodná témata, kde by bylo možné využít členovce jako modelový taxon, (iii) bude připravena vzdělávací nabídka s badatelskými prvky a s využitím metod přímého studia přírody (iv) navržené postupy budou ověřeny v praxi na zvolené škole a (v) výsledky budou vyhodnoceny a diskutovány.\\
Časový plán řešení diplomové práce:
Analýza obsahu kurikulárních dokumentů (školní vzdělávací program, RVP, učebnice apod.), studium literatury a zpracování prvotní literární rešerše (termín do 4/2015)
Příprava metodiky výzkumu společně s návrhem výukových aktivit (průběžně, v první fázi do 5/2015)
Výběr vhodné školy pro realizaci akčního výzkumu (termín do 3/2015)
Realizace vzdělávací nabídky a výzkumných aktivit (do 11/2015)
Diskuse a vyhodnocení výsledků a stanovení závěrů (do 2/2016)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2016)
Zásady pro vypracování
Cílem práce je didakticky analyzovat možnosti využití členovců jako případného modelového taxonu pro demonstraci vlastností organismů, charakteristik živočichů a možností využití metod přímého studia přírody, např. pozorování a experimentu, zejména s využitím principů badatelsky orientovaného vyučování.
\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno tak, že bude (i) analyzováno učivo tématických celků definovaných rámcovým resp. školním vzdělávacím programem (ii) současně budou vybírána vhodná témata, kde by bylo možné využít členovce jako modelový taxon, (iii) bude připravena vzdělávací nabídka s badatelskými prvky a s využitím metod přímého studia přírody (iv) navržené postupy budou ověřeny v praxi na zvolené škole a (v) výsledky budou vyhodnoceny a diskutovány.\\
Časový plán řešení diplomové práce:
Analýza obsahu kurikulárních dokumentů (školní vzdělávací program, RVP, učebnice apod.), studium literatury a zpracování prvotní literární rešerše (termín do 4/2015)
Příprava metodiky výzkumu společně s návrhem výukových aktivit (průběžně, v první fázi do 5/2015)
Výběr vhodné školy pro realizaci akčního výzkumu (termín do 3/2015)
Realizace vzdělávací nabídky a výzkumných aktivit (do 11/2015)
Diskuse a vyhodnocení výsledků a stanovení závěrů (do 2/2016)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2016)
Seznam doporučené literatury
Appel S., 1998: Arthropods. Walch Hands-on Science Series. Portland, Walch Publisching. \\
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN, Praha.\\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Eshach, H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.\\
Golick D. A., Heng-Moos T. M., Ellis M. D., 2010: Using Insects to Promote Science Inquiry in Elementary Classrooms. NACTA Journal, 54: 18-24\\
Podroužek L., Jůza, J. 2004: Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 118 s.. \\
Randler, C.; Hummel, E.; Prokop, P., 2012: Practical Work at School Reduces Disgust and Fear of Unpopular Animals. Society & Animals, vol. 20, no. 1, p. 61-74. \\
Seznam doporučené literatury
Appel S., 1998: Arthropods. Walch Hands-on Science Series. Portland, Walch Publisching. \\
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN, Praha.\\
Dobroruková J., Dobroruka J., 1989: Malá tajemství přírody. Albatros, Praha.\\
Eshach, H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.\\
Golick D. A., Heng-Moos T. M., Ellis M. D., 2010: Using Insects to Promote Science Inquiry in Elementary Classrooms. NACTA Journal, 54: 18-24\\
Podroužek L., Jůza, J. 2004: Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 118 s.. \\
Randler, C.; Hummel, E.; Prokop, P., 2012: Practical Work at School Reduces Disgust and Fear of Unpopular Animals. Society & Animals, vol. 20, no. 1, p. 61-74. \\