Diplomová práce se zabývá projektovou výukou v hodinách občanské výchovy při výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce je rozdělena do dvou částí, analytické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho historií a využitím v hodinách občanské výchovy. Autorka se dále zaměřuje na to, jak má vypadat exkurze a jak postupovat při její samotné realizaci. Součástí analytické části je také historie pracovního tábora Terezín. V praktické části se autorka zaměřuje na využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu, zařazuje pomocí Školních vzdělávacích programů konkrétních škol výuku holocaustu do příslušného ročníku a popisuje odbornou exkurzi, kterou absolvovaly dané školy, jejíž zhodnocení probíhá na základě kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on project teaching method in "civic education" classes, which are focused on history. The contemporary calls for the elimination of fact and positive approach to teaching are encouraged by project teaching method. Project teaching method organises itself in a new way, so the pupils do not have to listen to a lecture, watch demonstrations, remember the information and finally reproduce the received and remembered information. The thesis is divided into two parts, of which the first one is analytical and concerns itself with the essence of project teaching method and its history and use in "civic education" classes. The author is explains how an excursion should look like and how to organise it. An important part of the analytic part is the history of the Czech nazi work-camp called Terezin.
In the second practical part, the author emphasises the actual in-class use of the previous findings. The author also incorporates the topic of holocaust into curriculums of certain schools and grades. Finally an excursion which particular schools undertook is described and evaluated via a quantitative questionnaire-based research.
Diplomová práce se zabývá projektovou výukou v hodinách občanské výchovy při výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce je rozdělena do dvou částí, analytické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho historií a využitím v hodinách občanské výchovy. Autorka se dále zaměřuje na to, jak má vypadat exkurze a jak postupovat při její samotné realizaci. Součástí analytické části je také historie pracovního tábora Terezín. V praktické části se autorka zaměřuje na využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu, zařazuje pomocí Školních vzdělávacích programů konkrétních škol výuku holocaustu do příslušného ročníku a popisuje odbornou exkurzi, kterou absolvovaly dané školy, jejíž zhodnocení probíhá na základě kvantitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on project teaching method in "civic education" classes, which are focused on history. The contemporary calls for the elimination of fact and positive approach to teaching are encouraged by project teaching method. Project teaching method organises itself in a new way, so the pupils do not have to listen to a lecture, watch demonstrations, remember the information and finally reproduce the received and remembered information. The thesis is divided into two parts, of which the first one is analytical and concerns itself with the essence of project teaching method and its history and use in "civic education" classes. The author is explains how an excursion should look like and how to organise it. An important part of the analytic part is the history of the Czech nazi work-camp called Terezin.
In the second practical part, the author emphasises the actual in-class use of the previous findings. The author also incorporates the topic of holocaust into curriculums of certain schools and grades. Finally an excursion which particular schools undertook is described and evaluated via a quantitative questionnaire-based research.
Diplomová práce se bude zabývat projektovou výukou v hodinách občanské výchovy ve výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce bude rozdělena do dvou částí, teoretické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho využitím v hodinách občanské výchovy a tím, jak odpovídá rámcovému vzdělávacímu programu, a praktické, v níž se autorka zaměří na historii pracovního tábora Terezín, využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu a přípravu odborné exkurze.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat projektovou výukou v hodinách občanské výchovy ve výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce bude rozdělena do dvou částí, teoretické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho využitím v hodinách občanské výchovy a tím, jak odpovídá rámcovému vzdělávacímu programu, a praktické, v níž se autorka zaměří na historii pracovního tábora Terezín, využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu a přípravu odborné exkurze.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Hans Günther, Terezín 1941-1945. Tvář nuceného společenství, Brno 2006\\
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, Projektové vyučování v české škole. Vývoj, inspirace, současné problémy, Praha 2009\\
KASPEROVÁ, Dana, Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín, Praha 2010\\
KINDLMANNOVÁ, Jana, Klíčový rok. Zážitková pedagogika a projektová výuka pro základní školy v rámci projektu Prázdninové školy Lipnice, Praha 2013\\
VOTOČEK, Otakar, KOSTKOVÁ, Zdeňka, Terezín, Praha 1980\\
Seznam doporučené literatury
ADLER, Hans Günther, Terezín 1941-1945. Tvář nuceného společenství, Brno 2006\\
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, Projektové vyučování v české škole. Vývoj, inspirace, současné problémy, Praha 2009\\
KASPEROVÁ, Dana, Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín, Praha 2010\\
KINDLMANNOVÁ, Jana, Klíčový rok. Zážitková pedagogika a projektová výuka pro základní školy v rámci projektu Prázdninové školy Lipnice, Praha 2013\\
VOTOČEK, Otakar, KOSTKOVÁ, Zdeňka, Terezín, Praha 1980\\